וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד ממכללה איסלמית?

29.9.2010 / 9:00

המכללה האקדמית קיי בבאר שבע צפויה להפוך למוסד האקדמי הראשון בישראל שבו רוב של סטודנטים מוסלמים, וכנראה שגם לאחד המקומות הבודדים בישראל בו חלק מהיהודים מרגישים מקופחים

המכללה האקדמית להכשרת מורים ע"ש קיי בבאר שבע קרובה להפוך למוסד האקדמי הראשון בישראל שמחציתו סטודנטים ערבים. על פי נתוני ההרשמה, כפי שנמסרו למערכת וואלה!, פחות מחודש לפני פתיחת שנת הלימודים הקרובה, 55 מתוך 119 סטודנטים במכללה הם ערבים, לרוב בני המגזר הבדואי בנגב. המכללה מחזיקה דרך קבע, כחלק ממגוון מסלולי הלימוד הייעודיים, עשרות תקני הוראה שמיועדים אך ורק לסטודנטים מהמגזר הבדואי, בניהם לימודי הוראה לגנים לבתי הספר היסודיים.

בשנים האחרונות אמנם חלה ירידה הדרגתית במספר הנרשמים למכללה, אך השנה נראה כי מצבת הנרשמים כמעט זהה לזו של השנה שעברה. סטודנטים יהודים מהמכללה מביעים דעות מגוונות למצב הדמוגרפי החריג, הנעות בין אדישות למרמור קל, נוכח התנאים המועדפים להם זוכים הסטודנטים הערבים.

מיכל, סטודנטית מאופקים הלומדת בשנה ג', מספרת על אורח חיים רגוע במכללה למעט אירוע אחד חריג: "ביום אירוע ההשתלטות על ספינת ה'מרמרה' סטודנטים ערבים הפעילו את האזעקה בבניין כאות מחאה על פעולת ישראל. אותם סטודנטים כלל לא התביישו במעשה וסיפרו לנו על כך בימים שאחרי".

ברנדה, סטודנטית שנה א', הכירה את אורח החיים הלימודי המשותף עוד בטרם הגיעה למכללה. בזמן לימודיה הקודמים לתואר באמנות באוניברסיטת בן גוריון היא למדה לצד סטודנטים ערבים. "הסטיגמה של מכללה אקדמית לערבים בלבד לא הרשימה אותי במיוחד. באתי ללמוד כאן בגלל השם הטוב שיצא למכללה", היא מספרת.

דנה, סטודנטית לחינוך שנה ב' במכללה מביעה מירמור על התנאים המועדפים להם זוכים הסטודנטים במכללה. "לא פלא שמחצית הסטודנטים הם ערבים. הבניין החדש במכללה מוקדש רובו ככולו ללימודים ייעודיים למגזר הבדואי והוא משופץ, יפה יותר וכולל גם מעלית – בניגוד לתנאים שבהם לומדים שאר הסטודנטים. מבחינת מלגות והקלות בתואר ובמבחנים גם כן ניכר פער לא מבוטל בין הסטודנטים היהודים לערבים במכללה".

"ההשכלה תייצר דור חדש של בדואים"

טלב א-סאנע חבר כנסת בדואי מטעם רע“ם-תע“ל טוען כי חציית קו 50% סטודנטים ערבים במכללה משקפת מגמה חיובית וחשובה. "המכללה תרמה ותורמת רבות להעלאת אחוז המורים הערבים בנגב ולטיפול במחסור החמור בהכשרת גננות מוסמכות.

פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת המכללה אוחזת בתפיסת עולם שוויונית וחיובית שמבוססת על שוויון הזדמנויות. בניגוד למוסדות אקדמיים אחרים בארץ ובדרום, המכללה לא מפלה סטודנטים ערבים המבקשים להתקבל לשורותיה על ידי שורת מבחנים פסיכומטריים מוטים תרבותית וועדות קבלה גזעניות".

פיני בדש, ראש מועצת עומר ומי שפועל רבות למען הסדרת תנאי המחייה של שכניו הבדואים משבט טאראבין, מביע התפעלות רבה נוכח נתוני ההרשמה וקובע כי "השכלה איכותית לבני המגזר הבדואי תשפר את איכות חייהם ותאפשר לכל אנשי הדרום ולבדואים בפרט לזכות בדור חדש של אנשים עם שאיפות מגוונות להתקדמות בחיים. ממשלת ישראל חייבת להמשיך ולהשקיע משאבים רבים בנושא החינוך במגזר הבדואי".

"המכללה אינה מגלה העדפה כלשהי"

תגובת מכללת קיי כפי שנמסרה מד"ר טלי בן ישראל, סגנית לנשיאת המכללה וסמנכ"לית למנהל: "במכללת קיי לומדים יחד מזה שנים יהודים וערבים גם יחד. האוכלוסיה הבדואית של הדרום מיוצגת בכבוד במסלולים יחודיים לה ובמסלולים משולבים של יהודים וערבים גם יחד. אוכלוסיה מעורבת זו מהווה דוגמא לערך של רב תרבותיות שהמכללה חורטת על דגלה ומנסה ליישם הלכה למעשה.

מכללה שרשמה בחזונה לעסוק בערך תרבותו וחינוכי מעין זה, גאה ביכולתה לשלב את מגוון האוכלוסיות. גם בימים קשים של מלחמה, משטים ושלל אירועים היכולים לפגוע במרקם עדין זה, אין במכללה "מאורעות" פוליטיים. לא שביתות, לא הפגנות פומביות. אין ידוע לנו, כהנהלת המוסד, על אירוע חריג מהסוג המתואר בדברי הסטודנטית.

לגבי הטענות על קיפוח בבניין הלימוד אבהיר את המצב הקיים, תוך תמיהה רבה על משמעות האמירה: במכללה שלושה בניני לימוד: הבניין הראשי - עבר השנה שיפוצים נרחבים, כולל החלפת ציוד וריהוט עבור הסטודנטים, שדרוג מחשבי המעבדות לסטודנטים ועוד. בניין זה משמש כבניין לימודים ראשי ומשרת את מרבית הלומדים.בניין האמנות- משרת את ייעודו, וגם בו לומדים יהודים וערבים יחד. בבניין השלישי- החדש יותר, לומדים המסלולים: חינוך גופני וכן חוג מדעים- שמעבדות הלימוד וחדרי הספח הייעודיים נמצאים בבניין זה. כאן לומדים גם הסטודנטים מהמסלול הבדואי ליסודי ולגננות המהווים שליש מהלומדים בו. ראה מכך, שאין במכללה אף בניין מיוחד למגזר וכמובן אין כל העדפה כלשהי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully