וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון חוששים מהעתיד

עידן אבני

1.10.2010 / 14:36

עשר שנים חלפו מאז האירועים בהם נהרגו 12 ערבים אזרחי ישראל, ובצפון עוד מנסים לשקם את היחסים בין האוכלוסיות. בצד פעילות לקידום דו-שיח ושיתוף פעולה, יש הסבורים כי חרם כלכלי וייהוד הגליל הם הפתרון

בעקבות אירועי אוקטובר 2000 החליטו רבים בציבור היהודי בצפון הארץ להטיל "סנקציות" על שכניהם הערבים. רבים חשבו שהפגיעה הכלכלית בערבים תרגיע את הרוחות וקיוו להעביר את המסר שמבחינתם, באירועי אוקטובר נחצה גבול. מנגד, החלו להתרבות קבוצות בגליל שסברו כי ללא שוויון בין האזרחים, אירועים דוגמת אוקטובר 2000 יחזרו על עצמם.

חסיה חומסקי-פורת ממצפה יעד, מרכזת את קבוצת "סיכוי" במשגב, הועלת לקידום דיאלוג ושוויון בין יהודים לערבים. המהומות בשנת 2000 לא היכו אותה בהלם. לדבריה, "מי שהכיר את החברה הערבית יכול היה לצפות שזה יקרה, כי מידת התסכול שלהם מאוד גדולה. יחסית לעוצמת התסכול והכאב, זה היה מתון". חומסקי-פורת סבורה כי החרם הכלכלי התפוגג: "מי שאכל חומוס בכפרים הערבים חזר לאכול חומוס. בסופו של דבר הכיס משחק תפקיד. מצד שני, הערבים אומרים 'זה שאתם קונים חומוס ומתקנים את המכוניות זה לא אומר שאנחנו חברים'".

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, חושש שאירועים מהסוג הזה יכולים לחזור שוב. בצר יוזם מפגשים בבתי ספר בין תלמידים כדי "למנוע את הסיבוב הבא". לדבריו, "אי אפשר להבטיח שביום פקודה זה יעבוד. אנחנו כמועצה פועלים בכמה רבדים. החוכמה היא להוריד את זה לרמת התושבים, בבתי הספר. אנחנו עושים פעילות ענפה בדו קיום המשותף, ויש קשרים מצוינים עם יישובים ערביים, אבל תמיד צריך לזכור שמתחת לפני השטח יש את המתחים. ברגע המבחן אני מקווה שהם יחזיקו מעמד".

שלוש שנים אחרי האירועים הגיעו אל בצר אנשי שפרעם וביקשו לעשות סולחה עם השכנים מעדי, על רקע הפגיעה הכלכלית הקשה. לדברי בצר, "בעקבות האירועים היישוב עדי החרים את שפרעם. הייתה פגישה טעונה שבסופה הם התנצלו וגינו את המהומות והפעילות הכלכלית חזרה. האם זה גורם שמרתיע את הציבור הערבי? אי אפשר לדעת. כשיש התלהמות אני לא יודע אם חושבים בקור רוח ורגש. תראה מה קורה בטורקיה, זה גם יום אחד יתפוגג. העניינים הכלכליים גוברים, אם אין החרפה ביחסים".

"מחנכים לפחד"

גם חומסקי- פורת חוששת שהאירועים יכולים לחזור על עצמם. לדבריה, "מהסיבה הזו אנחנו פועלים לשוויון. קשה להיות אזרח ערבי במדינת ישראל, אתה נתקבל בלגיטימציה לגזענות ואישים אומרים דברים קשים על ערבים. אם אומרים עליהם שהם מסוכנים בסוף הם יהיו מסוכנים. אני לא מסירה את האחריות של הערבים על עצמם. בתור רוב זה התפקיד שלנו לחלוקה שוויונית. היהודים יותר פוחדים מהערבים מאשר הערבים מהיהודים. כי ככה מחנכים אותנו. מחנכים אותנו לפחד ולא להאמין".

בשבוע הבא יערכו חומסקי- פורת וחבריה כנס שיעסוק בייהוד הגליל. בצר סבור שריכוז דמוגרפי ערבי עלול להוות בעיה. "אני מקווה שכוחות הביטחון הפיקו את הלקחים שלהם. המדינה לא יכולה להרשות לעצמה חסימה של הצירים. החשש בהחלט קיים ,אני לא מזלזל בו. הגוש הצפוף של היישוב הערבי על ציר חשוב הוא שיוצר בלדנות. ככל שיש יותר איזון דמוגרפי שם הדברים יותר מתונים. בגושים יותר קל לסחוף את המחנה הלאומני".

עשר שנים אחרי, נראה כי בצפון לא רוצים לחזור לתמונות של כבישים חסומים ומסעדות מזרחיות ריקות. השקט אולי נשמר מאז, אך כולם יודעים שדרוש רק גפרור קטן בכדי להצית שוב את האש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully