וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסילוואן מאשימים: המשטרה מאמינה רק למתנחלים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

28.9.2010 / 13:16

לדברי תושבים פלסטינים בכפר שבמזרח י-ם, המשטרה מתנכלת אליהם ועוצרת אותם בהתאם לבקשות המתנחלים. צעיר שנעצר בעת שעישן סיגרייה: "אנחנו תמיד נתפסים כשקרנים, ואף אחד לא מאמין לנו". המשטרה: דוחים על הסף את הטענות

האירוע שבו נורה למוות תושב כפר סילוואן, סאמר סרחאן, ביום רביעי האחרון על ידי מאבטח של מתנחלים המתגוררים בכפר שבמזרח ירושלים, עורר טענות חריפות של תושבי הכפר נגד המשטרה. לדברי התושבים, המשטרה מתייחסת למאבטחי המתנחלים כאל שוטרים לכל דבר. "השוטרים מאמצים את המלצות המתנחלים, עוצרים את מי שהם מבקשים מהם ומאמינים לכל מלה שלהם", אומרים בכפר. "ואילו אנו, תושבי הכפר הפלסטינים נתפסים בעיני המשטרה תמיד כשקרנים, רמאים, חשודים ואשמים".

סיפורו של תושב סילוואן מחמוד קראעין, 25, עשוי לחזק את הטענות על אפליה. קראעין, עובד שטח של האגודה לזכויות האזרח, עמד אתמול באחת הסמטאות בסילוואן ועישן סיגרייה. "ארבעה שוטרי מג"ב הגיעו אליי, שאלו אותי 'אתה גר פה?', אמרתי 'לא, אני גר באזור אחר של סילוואן'. הם ביקשו תעודת זהות, ונתתי להם. הם בדקו את הפרטים עליי במסוף, החזירו לי את התעודה ושחררו אותי. הם אמרו לי שזו בדיקה שגרתית".

"אלא שכעבור מספר דקות הגיע ג'יפ של מאבטחי המתנחלים. לפתע ראיתי אותם מסתודדים, מצביעים עליי, ואז הגיע אותו שוטר מג"ב שבדק את תעודתי לפני מספר דקות ואמר לו שאני מעוכב לחקירה. שאלתי אותו 'איך זה יכול להיות? הרי שחררת אותי לפני עשר דקות אחרי שבדקת את התעודה שלי'. הם לקחו אותי לתחנת המשטרה, שאלו אותי שאלה אחת: 'היכן תפסו אותך ומה עשית שם?'. הבנתי שהם מחפשים אחר מישהו שהצית רכב. הם החזיקו אותי שם כשלוש שעות ובסוף שחררו אותי".

לדברי קראעין, אם המאבטחים או עובדי עמותת אלע"ד (עמותת ימין המממנת חפירות ארכיאולוגיות בסילוואן – נ.י) מצביעים על מישהו – הוא הופך מיידית לחשוד בעיני המשטרה. "המשטרה מסתובבת עם עובדי אלע"ד ועם המאבטחים, והם מדברים איתם כמו חברים למקצוע", העיד קראעין. "הם מדריכים אותם לאן ללכת, את מי לעצור והיכן לפעול. עובדה – אחרי שהשוטרים שחררו אותי הגיע המאבטח, הצביע עליי ונעצרתי".

"נוהגים ללא משוא פנים"

"תושבי סילוואן מתוסכלים. הם מרגישים שהמאבטחים פה תמיד נתפסים כצודקים, והמשטרה תמיד מאמינה להם. אבל אנחנו תמיד נתפסים כשקרנים ואף אחד לא מאמין לנו. כל תלונה של המתנחלים מטופלת, אבל כל תלונה שלנו אינה מטופלת. האם מתנחל היה נעצר לשלוש שעות, אם תושב סילוואן היה ממליץ למשטרה לעצרו? אני מנסה להשוות ביני לבין המאבטח שירה למוות בסרחאן לפני כמה ימים. שנינו נעצרו לשלוש שעות ושוחררנו. אני לא עשיתי דבר והוא הרג. ככה זה: אנחנו נתפסים כשקרנים, והם תמיד מבצעים ירי צודק".

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, אמר כי "האגודה רואה בחומרה כל ניסיון התנכלות מצד המשטרה כלפי פעילי זכויות אדם ופעילים חברתיים בירושלים המזרחית. חובתה של המשטרה לאפשר לכל אחד למחות בחופשיות ולפעול למען שינוי, גם - ואולי בעיקר - כשתוכן הדברים אינו מחמיא לרשויות. כבר תקופה ארוכה שאנחנו מתריעים כי משטרת ישראל פועלת בסילוואן בשירות עמותות המתנחלים.

"זו לא הפעם הראשונה ובטח לא האחרונה שבה מאבטחים פרטיים של המתנחלים, שאינם בעלי סמכויות שיטור, קובעים מי ייחקר וייעצר בשכונה וכיצד יתנהל המרחב הציבורי בירושלים המזרחית. אנו שבים וקוראים להפסיק את הפעלתן של חברות אבטחה פרטיות במקום בשל היעדר בסיס חוקי להפעלתם ככוח שיטור ליהודים בלבד".

דובר משטרת ירושלים מסר בתגובה כי "במשטרת ירושלים דוחים על הסף את טענות תושבי כפר סילוואן ומוסרים כי המשטרה נוהגת באירועים השונים בשכונה ללא כל משוא פנים ועל פי דין. באשר למתלונן, הוא עוכב אתמול בסילוואן על ידי לוחמי מג"ב בחשד למעורבות בהפרות סדר ולא על פי בקשת המאבטח, לטענתו. הוא נלקח לתחנת שלם שם תושאל ונבדק במשך 20 דקות בלבד ושוחרר".

לפניות לכתבנו ניר יהב - nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully