וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתיב ההשכחה: מכחיש שואה בפולין

יעקב אחימאיר

28.9.2010 / 7:51

מסעו בפולין בימים אלה של מכחיש השואה, ההיסטוריון הבריטי דיוויד אירווינג, אמור לעורר תגובה חריפה מצידה של ממשלת פולין.

אירווינג, בראש קבוצת אוהדים, הצמאים לשמוע מפיו את תורת השקר וההכחשה, מסייר בימים אלו במחנות ההשמדה לשעבר, ומכחיש את שאירע שם.

כרגע נשמעות רק מעט תגובות מסתייגות בוורשה, ומדובר בתגובות רפות למדי, למרבה הצער. היה אפשר לצפות לנקיטת צעד חריף מאוד מצידה של ממשלת פולין נגד מכחיש שואה הפועל בשטחה בניגוד לכתוב בספר החוקים של פולין.

והוא לא היחיד שמפיץ בדותות. בשבוע שעבר, בניו יורק, הפיץ הנשיא האיראני, מחמוד אחמדינג'אד, עלילת דם על שירותי הביון של ארה"ב: הוא טען שהם היו יוזמי הפיגועים ב?11 בספטמבר 2001.

אני רואה באירווינג את מורו של נשיא איראן לתורת השקר. הסיור שהוא מקיים על אדמת פולין נועד למטרה ברורה - קידום הכחשת השואה ועלילות הדם.

אם יש צורך להזכיר, אדמת פולין היא האדמה שעליה נותרו על תילן העדויות המצמררות לביצוע רצח העם היהודי. אבל את מחנה אושוויץ כינה אירווינג "דיסנילנד". מדוע? על שום ריבוי המבקרים (בתשלום).

לא רק הפולנים בעלי אחריות

ואנו, ששבנו משם בימים אלה, רק התעודדנו למראה האוטובוסים הרבים, הנוהרים אל מגרשי החניה של מחנות אושוויץ?בירקנאו. ראינו את המבקרים הרבים, צעירים ברובם, שומעי שפות רבות, מוכנים להלך מתחת לכתובת הברזל (השמורה עתה היטב) "העבודה משחררת", כדי לשמוע על אשר התרחש. הם משוטטים בין הביתנים לאורך גדרות התיל ולומדים על הזוועה.

יש לציין כי נאסר עליו לקחת את קבוצת אוהדיו למחנה אושוויץ מסיבה מאוד פורמלית: הוא אינו "מדריך מוסמך". אבל הוא כבר האשים את הנהלת האתר בכך שמגדלי השמירה המוצבים במקום, מימי הנאצים, אינם אותנטיים. ראוי לתמוה: מדוע ממשלת פולין לא נקטה עד כה בצעד חריף יותר, שדומה לזה שנקטה אוסטריה נגד אירווינג לפני שנים אחדות? להזכירנו, אירווינג עמד למשפט באוסטריה, הורשע על הכחשת קיום תאי הגזים ונידון לשלוש שנות מאסר (אם כי שוחרר לאחר שנה וחזר בו מחלק מהכחשותיו). מדוע ממשלת פולין, נכון לכתיבת שורות אלה, לא נקטה צעד דומה? מדוע אינה מגרשת מתחומה, כ"אישיות בלתי רצויה", את מכחיש השואה? והלוא הכחשת השואה אסורה לפי חוקי המדינה. ספרו של אירווינג, "המלחמה של היטלר", אף יצא לאור בתרגום לפולנית.

ולא רק הפולנים בעלי אחריות. האם בריטניה, ואירווינג הוא אזרח הממלכה, לא אמורה להגיב? ומה יש לישראל לומר בעניין ה"טיול" המקומם הזה?

סילופים וגימוד הזוועה הנאצית

לפני כ?14 שנים תבע אירווינג את ההיסטוריונית פרופ' דברה ליפשטאדט על כי הוציאה את דיבתו רעה וכינתה אותו "מכחיש שואה". הוא הפסיד במשפט דיבה שפתח נגדה: שלוש ערכאות משפטיות קבעו כי אירווינג הוא "מכחיש שואה, אנטישמי וגזען". אכן, בהתבטאויותיו בפולין נקט ההיסטוריון אירווינג לשון חמקמקה, זהירה בניסוחיה, מחשש שמא ייפתחו נגדו גם בפולין הליכים משפטיים, אבל אין לוותר לו. ארגון פולני אחד כבר פתח בהליכים נגד אירווינג, אבל מדוע שותקת הממשלה? הלוא אם ימשיך אירווינג בסיורו הנוכחי, באתרים הקשורים בתקופת הכיבוש הנאצי של פולין, עלול הדבר לשמש תקדים לאחרים, למשל לקבוצות של ניאו?נאצים.

לטעמנו, אירווינג היה אמור להיות בחזקת "נע ונד", מי שלא ימצא מנוח לכף רגלו, מי ששום מיקרופון לא יוצב מולו ומי שכל מו"ל יסרב להוציא לאור את ספריו.

אבל קבוצת אוהדים מבריטניה, מארה"ב ומגרמניה דווקא מוכנה ללכת אחריו לסיור של שבוע בפולין, סיור ובו סילופים וגימוד הזוועה הנאצית, סיור בנתיב ההכחשה. הכל כלול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully