וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה מתקנת: למה אין בנים בשיעורי רובוטיקה?

27.9.2010 / 19:57

מדריכות מאוניברסיטת בן גוריון מעבירות שיעורי רובוטיקה לבנות בלבד ב-12 בתי ספר על-יסודיים. המטרה: לקרוא תיגר "על ההימנעות הבלתי מוצדקת של נשים ממתמטיקה ומהנדסה"

באוניברסיטת בן גוריון פועלים למען שוויון האישה, או לפחות, שוויון הזדמנויות בתחום ההנדסה. נוכח הנתון המצער, לפיו רק 25% מכלל המהנדסים במדינה הם נשים, החליטו בשנת 2009 באוניברסיטה ליזום את תכנית "בנות להנדסה" הפתוחה לבנות בלבד, במסגרתה נשלחות מדריכות, מהנדסות חשמל ומחשבים לעתיד, לבתי הספר העל יסודיים ומקדישות שעתיים שבועיות ללימודי רובוטיקה. התכנית מבקשת לקרוא תיגר על ה"הימנעות הבלתי מוצדקת של נשים מתחומי הנדסת החשמל והמחשבים וממקצועות המתמטיקה והפיזיקה".

למה רובוטיקה? פרופ' גוטרמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון ומיזמי התכנית, מאמין שבאמצעות הפעלתו המוצלחת של הרובוט, ניתן לגרות את סקרנותן של התלמידות למקצועות המתמטיקה והפיזיקה. ההצלחה באותם מקצועות, הוא מדגיש, תוביל את הבנות לעמדה טובה הרבה יותר בניסיונן להתקבל למחלקות ההנדסה השונות.

התכנית פועלת כיום רק בבתי ספר על יסודיים בתחומי באר שבע, אך צפויה להתרחב בשנה הבאה למקומות נוספים בארץ. לפני שנה וחצי התחיל פיילוט של 12 בנות בתכנית בתיכון מקיף ז' בבאר שבע, והשנה נמצאות בתכנית כבר כ-300 בנות ב-12 תיכונים בעיר. מנהלי התכנית מספרים: "הגענו למצב של ביקוש יתר לתכנית. הבנים כבר שואלים את המורים: למה התכנית פתוחה רק לבנות?".

"הפוטנציאל בבנות קיים"

פרופ' גוטרמן טוען, כי הנוכחות המכרעת של נשים בתחום ההוראה, בסביבות 95%, מבליטה את הצורך הדחוף בהעברת מוקד העניין הלימודי לתחומי ההנדסה. לדבריו, "הפער בהכנסה הממוצעת בין מהנדס חשמל או מחשבים למורה נע סביב 15 אלף שקל". הוא הוסיף, כי "אין הרבה נשים בהנדסת חשמל ומחשבים. ההנדסה לא נתפסת כ'מקצוע נשי'. לבנות בישראל אין הרבה דמויות לחיקוי, מהנדסות. 'הנזק' נגרם כבר בתיכונים, כאשר בנות נמנעות מללמוד ולהעמיק במקצועות מתמטיקה ופיזיקה. אני יודע לומר בוודאות שהבנות שלומדות אצלנו נמצאות בטופ של המחלקה מבחינת הציונים, אי שם ב-5% העליונים של ממוצע הציונים, כך שהפוטנציאל כמובן קיים".

גם תלמידות המגזר הדתי בעיר נהנות מפירותיה ומספרות על חוויה מחוללת שינוי. טל אור וורצמן, תלמידה באולפנת אמ"ית "אוריה" בבאר שבע, סיפרה כי "אני יכולה לומר שמעולם לא חשבתי לעסוק בתחום הזה, אבל עכשיו אני בהחלט רואה את עצמי ממשיכה במקצוע. יש משהו מאוד מרגש בלהניע רובוט. הרובוטיקה ממחישה את הצד הכיפי של המתמטיקה, והבנות בתכנית רוצות להשתפר במתמטיקה בשביל להשתפר ברובוטיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully