וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים רחוק מידי?

עובד אלחליבי

27.9.2010 / 12:55

השבוע התקיים אירוע ענק לציון 30 שנה ל-PETA בהשתתפות כל סלבריטאי אפשרי. זה בדיוק הזמן לבדוק - מהי התרומה הגדולה של ארגון זכויות החיות רדיקלי בעולם?

בסוף השבוע האחרון חגגה P.E.T.A, הארגון הגדול ביותר בעולם לזכויות בעלי חיים, 30 שנים של פעילות מוצלחת. בין הנוכחים באירוע בלטו השחקן חואקין פיניקס, כוכב הסדרה רוק 30 אלק בולדווין, מנטור האופנה טים גאן, הזמרת קלי אוסבורן, הרוקר איגי פופ ורבים ומפורסמים מתעשיית הבידור ומחוצה לה, שבאו להפגין תמיכה פומבית. ארגון P.E.T.A מונה כשני מליון פעילים ברחבי העולם המאמינים במוטו "בעלי החיים הם לא שלנו למאכל, ביגוד, ניסויים או בידור”. ואכן במשך 30 השנים האחרונות הצליח הארגון ליצור מהפכה אדירה ביחס לבעלי החיים.

אלק בולדווין באירוע לציון 30 שנה ל-PETA. Jason Merritt, GettyImages
אלק בולדוון באירוע לציון 30 ל-PETA/GettyImages, Jason Merritt

לפני כחודש, "ליידי גאגא" עלתה לבמת הפרסים של MTV, לבושה כולה בבשר, ויש הגורסים כי היא עשתה זאת במטרה להסב את תשומת הלב לזכויות בעלי חיים. הדרך הפרובוקטיבית והשנויה במחלוקת ליצירת מודעות, לא הומצאה על ידי כוכבת הפופ הצעירה. מזה שנים, חברי הארגון מעלים את המודעות לזכויות בעלי החיים על ידי מעשים ואירועים יוצאי דופן: הצבת נשים עירומות בתוך כלובים במרכזי ערים, הצגת קמפיינים אגרסיביים בשיתוף סלבריטאים, ביניהם השחקנית דרו ברימור, מעצבת האופנה סטלה מקרתני, השחקנית פמלה אנדרסון ועוד (רשת השידור CNN פסלה לשידור את הפרסומת המינית, בה פמלה אנדרסון מפשיטה גברים שלובשים עור בנמל התעופה).

ליידי גאגא בשמלת בשר. טקס פרסי הוידאו של MTV, ספטמבר 2010. Frederick M. Brown, GettyImages
ליידי גאגא ושמלת הבשר. מחאה?/GettyImages, Frederick M. Brown

הקמפיינים של P.E.T.A, גבלו לא פעם באלימות. ביריד הפרווה הבינלאומי בפריז, פעילי הארגון שפכו דליים מלאים בכסף ספוג בדם מלאכותי על הקהל. פעילות ידועה אחרת, היא פלישה למאות תצוגות אופנה בעולם ושפיכת דליי צבע אדום על מסלולי התצוגות ומעילי הפרווה. לטענתם של הפעילים, שהגיבו על השימוש שהם עושים באלימות, בני אדם משתמשים באלימות חמורה כלפי בעלי חיים, שאין להם שום יכולת להגן על עצמם, וממילא החוקים מועילים לחזקים ומזיקים לחלשים.

איגי פופ באירוע לציון 30 שנה ל-PETA. Jason Merritt, GettyImages
איגי פופ באירוע של PETA/GettyImages, Jason Merritt

אחד מההישגים הכי מרשימים של P.E.T.A, הוא החדרת עובדים סמויים למפעלי בשר, מעבדות וקרקסים, על מנת לתעד ולצלם את היחס לבעלי החיים. כך הם חשפו לעולם את האמת מאחורי תעשיית הפרוות והבשר. כולנו נתקלנו בסרטונים קשים ברשת, שמקורם לרוב היא פעילות המחתרת של העובדים הסמויים. סרטונים בהם לוקחים חיות בר כמו שועלים או כלבים, חונקים ומכים אותם למוות, ממיתים אותם בגז, שוק חשמלי או רעל.

אחת הקלטות האחרונות של P.E.T.A, מתעדת חוות פרוות בסין, שבה ארנבים נורים בראשם במכשיר אלקטרוני, ולאחר מכן עורפים את ראשם. סרטון אחר הראה את עובדי המפעל שמספק ל-KFC עופות, דורכים על תרנגולות חיות, מטיחים עשרות תרנגולת על הקיר, כורתים את ראשם ומציירים גרפיטי. הנהלת KFC הזדעזעה מהממצאים ופיטרה 11 עובדים.

קלי אוסבורן ודן מתיוס באירוע לציון 30 שנה ל-PETA. Jason Merritt, GettyImages
קלי אוסבורן ודן מתיוס באו לתמוך ב-PETA/GettyImages, Jason Merritt

מה עוד P.E.T.A הצליחה להשיג בשנים בהן היא פועלת? מקורות שונים גורסים כי המעצב ראלף לורן הצהיר כי לעולם לא ישתמש בפרווה, חברות הקוסמטיקה והאופנה איבון, אסתי לאודר ובנטון כולם הפסיקו לנסות את המוצרים שלהם על בעלי חיים, ואפילו בפנטגון האמריקני הפסיקו לנסות את הנשק החדש שלהם על חזירים ותיישים.

גם מול תאגידי ענק כמו מקדונלדס ומרצדס, P.E.T.A הניבה הישגים מדהימים. את חברת המכוניות מרצדס, היא שכנעה לייצר ליין חדש של רכבים עם עור סינתטי, לאחר שחשפו כי לכל ריפוד מכונית מופשטות בין 4 ל-15 פרות מעורן כדי לקשט את הרכב החדש. במקדונלדס לעומת זאת, ננקטה גישה חדשנית. הארגון קנה מניות כדי לשבת בדירקטוריון של החברה, לנתב החלטות ולשנות את ערכי החברה מבפנים. התוצאות? מקדונלס התחילו להציע אופציות צמחוניות והצהירו על שינוי שיטות הגידול של הבקר להומניות יותר. הכניסה לחברת המזון הבהיר גם עוררה ביקורת - היו פעילים לזכויות בעלי חיים שטענו שהפעם הארגון טועה והולך רחוק מידי - אבל מבחינת P.E.T.A מדובר בצעד נוסף בדרך למהפכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד הקמפיינים של PETA. הולכים רחוק מידי?/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענת אינגריד ניוקריק, שהקימה את הארגון ומנהלת אותו בהצלחה ב 30 השנים האחרונות, "המטרה שלנו, היא שתפסיקו לראות את בעלי החיים כתיקים, המבורגרים, בידור, ותראו אותם כיצורים חיים כמוכם. לבעלי החיים יש זכות להיות כאן, בדיוק כמו בני האדם, והיחס שלנו אליהם היא השערורייה המוסרית הגדולה של זמננו".

  • עוד באותו נושא:
  • peta

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully