וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון חרדי: גלילאו גליליי מת כי לעג לאפיפיור

מוטי לוי

26.9.2010 / 20:35

במאמר שפורסם במגזין החרדי "משפחה" ועסק בתרומתם של רבנים להתפתחות מדע האסטרונומיה נטען, כי המדען האיטלקי הנודע מת במעצר בית, מפני שהיה "שחצן אגוצנטרי שעלב באפיפיור"

גלילאו גליליי, המדען האיטלקי בן המאה ה-17, מת במעצר בו היה נתון על ידי הכנסייה, מפני שהיה "שחצן אגוצנטרי שעלב באפיפיור". כך נטען השבוע במוסף העיוני "קולמוס", המצורף למגזין החרדי "משפחה" אשר ראה אור לכבוד חג הסוכות. הדברים הובאו במאמר פרי עטו של הרב אליעזר אייזיקוביץ. מאמרו של אייזיקוביץ עוסק בתרומתם של רבנים במהלך ההיסטוריה להתפתחות מדע האסטרונומיה, וכחלק מזה הוא סוקר את ההיסטוריה הכללית של מדע זה מנקודת מבטו של הכותב.

לפי ההנחה המקובלת על מרבית ההיסטוריונים, גלילאו גליליי, מי שהניח את היסודות למדע המודרני, נשפט על ידי הכנסייה הקתולית והושם על ידה במעצר בית עד ליום מותו, משום שדבק בדעה כי כדור הארץ הוא זה שסובב את השמש ולא להפך, כפי שסברה הכנסייה.

"בדורות מאוחרים יותר, הוצג גלילאו כמין קדוש מעונה. איש מדע שוחר אמת, הנאבק לבדו אל מול כוחות האופל והבערות", כתב אייזיקוביץ במאמרו. עם זאת, הוא ציין כי לשיטתו, האמת שונה לחלוטין: "הדבר שסיבך אותו לא היה הגיאוצטנריות שלו (שיטתו בסוגיית מרכזיותו של כדור הארץ), אלא האגוצנטריות שלו".

אייזיקוביץ טען, כי בחיבורו של גלילאו "השיחה על שתי שיטות העולם הגדולות", בו הוא מציג בין היתר את שיטתו בדבר מרכזיותה של השמש, עשה גלילאו שימוש בסגנון ציני ושחצני בהתייחסו לשיטות האחרות. האפיפיור אורבן השמיני, שהכיר את גלילאו ופגש אותו שש פעמים לפני הפרסום, חשד שכמה מהעלבונות המרומזים בין השורות כוונו באופן אישי כלפיו. "על רקע התפשטות המרד הלותרני כנגד מרותו וסמכותו של האפיפיור, היה הלעג של גלילאו חטא בלתי נסלח", כתב אייזיקוביץ, מה שהוביל למשפט הכנסייתי ולעונש המעצר.

גלילאו מת בשנת 1642, לאחר כמעט עשר שנים בהן היה נתון במעצר בית, תוך שבריאותו הולכת ומידרדת. 350 שנה לאחר מותו, בשנת 1992, הודה האפיפיור המנוח יוחנן פאולוס השני, כי הכנסייה הקתולית טעתה ביחסה למדען הנרדף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully