וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין מחווה בלי תמורה

דן מרגלית

26.9.2010 / 7:32

עשרה חודשים הקפידה ישראל לכבד את התחייבותה להקפיא את הבנייה ביהודה ובשומרון. לקראת סיומה הלילה בחצות התברר כי מנקודת ראותם של הפלסטינים והאירופאים והאמריקנים ההתנהלות הישראלית חשובה כקליפת השום. לא רשמה אפילו בדל של נקודות?זכות.

מלכתחילה סוגיית ההקפאה הציבה את בנימין נתניהו בעמדת נחיתות. וושינגטון לא תבעה זאת מממשלתו של אהוד אולמרט כשניהל משא ומתן עם אבו מאזן תוך המשך הבנייה. אך נתניהו בלע את הגלולה המרה והשיג הסכמה קואליציונית להקפאה, ועתה אינו יכול להיענות לפנייתו של ברק אובמה ולהאריכה בשלושה חודשים סתם כך, ללא תמורה.

נכון שהיה נוח וקל יותר להיעתר לבקשתו של הידיד הגדול מארה"ב. גם בישראל נשמעו קולות הקוראים לנתניהו "להיות גבר" ולהאריך את ההקפאה. אילו היה הדבר אפשרי הייתי מציע לו להעניק לקהילה הבינלאומית ולפלסטינים עוד ארכה. אין הבדל עקרוני בין 10 חודשים ל?13.

אך הדבר בלתי אפשרי. לא רק מפני שצעד כזה היה גורם לרעש אדמה בקואליציה ולזעקות שבר בליכוד ובקרב המתנחלים, אלא גם מפני שהיה מאותת לכל העולם כולו כי נתניהו אינו מסוגל לעמוד על דעתו. אפילו לא בעניין שהובטח במו פיו קבל עם ועדה.

היריב ימשיך ללוחצו

הסכמה חד?צדדית נוספת להארכת ההקפאה תכביד על נתניהו לקבל בעתיד תמורה לוויתוריו בנושאים המהותיים של גבולות והכרה בישראל כמדינה יהודית. היריב יניח כי אינו עומד בדיבורו וכדאי להמשיך ללוחצו.

האמריקנים מעוניינים בעוד 90 ימי הקפאה? ייתכן. אבל ישראל אינה יכולה לחזור על מחווה חד?צדדית, שאין בצידה תמורה. איזו תמורה? בארה"ב עמלו אהוד ברק ויצחק מולכו על הפרטים. הציעו פשרה על גבי פשרה, נוסחה תחת נוסחה. מה יכלו? למשל, שאבו מאזן יסכים כי ההקפאה תיכנס לתוקפה בעוד שישה חודשים. עוד אפשרות: אמנם ישראל לא ביקשה דבר בתמורה ל?10 חודשי ההקפאה, אך עתה היא תובעת התחייבות בכתב מוושינגטון ומרמאללה שאם תוארך בשלושה חודשים - יסכים אבו מאזן לחדול מדרישותיו גם אם ב?26 בדצמבר טרם תושג טיוטה להסכם שלום.

אמש התכנס נתניהו בתוך עצמו ונמנע מלנקוט עמדה. בארה"ב עמלו השליחים הישראלים על הפרטים. התעורר חשש כבד מפני עימות סמוי עם ארה"ב. לא שאובמה יתפרץ כלפי ישראל לפני הבחירות לקונגרס בתחילת נובמבר, אבל שיעמוד מן הצד כאשר האירופאים ישתלחו בה ויגבירו את המצור על ירושלים.

הניסיון מלמד כי יש עדיין אפשרות להסדר של הרגע האחרון. זו מריטת עצבים מסורתית, משיכת חבל קלאסית. אך לא בהכרח. להצלת המשא ומתן נחוצה מין התערבות על?אנושית, בת קול שתצא משמיים. חבל, אבל ייתכן שלא תהיה ברירה אלא לומר לידיד האמריקני את המילה "לאו" בעברית, לא רק באנגלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully