וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון: 7 חשודים בהונאת קשישים יוסגרו לארה"ב

21.9.2010 / 10:21

בית המשפט העליון דחה את ערעורם של שבעה ישראלים המעורבים לפי החשד בפרשת "העוקץ הניגרי" וקבע כי הם יוסגרו לארצות הברית. פרקליטם: זו כניעה מבישה לאמריקאים

יח"צ - חד פעמי

(צילום: ארכיון, עריכת וידיאו: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

בית המשפט העליון דחה הבוקר (שלישי) את הערעור שהגישו שבעה חשודים בביצוע "עוקץ" של קשישים אמריקאים בגובה של כשני מיליון דולרים, נגד הסגרתם לארה"ב. השבעה צריכים להתייצב במעצר לאחר החגים, לקראת הסגרתם.

על פי החשדות נגדם, השבעה - גיא ואלעד מאיו, אסי אלמקייס, ליאור אורגד, דוד ימין, מור גלנטי ויניב קלברס – היו חברים ברשת הונאה שפעלה מרמת גן. הם נהגו להתקשר לקשישים בארה"ב ולספר להם שהם זכו בסכום כסף נכבד בהגרלת הלוטו. לאחר שהקשישים שוכנעו כי זכו בכסף, נאמר להם כי על מנת לקבל את סכום הזכייה עליהם להעביר סכום כסף התחלתי לכתובת שיספקו להם. רבים מהקשישים התפתו לשלוח את הכספים לידי החשודים. במאי 2008 פתח ה-FBI בחקירה בעקבות מידע שהתקבל על פעולות המרמה. המידע הועבר למשטרת ישראל אשר פתחה בחקירה ועצרה את השבעה. חשוד נוסף הצליח להימלט.

הרשויות בארה"ב ביקשו להסגיר את השבעה בחשד לביצוע עבירות של ביצוע הונאה באמצעות טלמרקטינג, עבירות שהעונש המירבי בגינן הוא 20 שנות מאסר. באוקטובר 2009 הורה בית המשפט המחוזי בירושלים על הסגרתם. השבעה ערערו על ההחלטה, באמצעות עורכי הדין אביגדור פלדמן, יהל בן עובד, גדי זילברשלג וירון בן גיגי. בין השאר, הם טענו כי המקום הנכון להעמיד את השבעה לדין הוא בישראל, ולא בארה"ב, שכן מרכז הכובד של העבירות בוצע כאן. בנוסף, הם טענו כי בכך שהמדינה בחרה להסגירם במקום להעמידם לדין היא למעשה ויתרה על ריבונותה והפקירה את אזרחיה.

"אקט ריבוני של מדינת ישראל"

אולם השופטים דחו פה אחד את טענות הסנגורים. "המדינה היא שבחרה להתקשר באמנת הסגרה עם ארה"ב, וזאת מתוך שיקולים מדיניים ואחרים. המדינה היא שבחרה להיענות לבקשת ארה"ב ולעתור לבית המשפט על מנת שיכריז על המערערים כבני הסגרה. הסגרתם של המערערים לארה"ב היא אקט ריבוני של מדינת ישראל, לא פחות מאשר ההחלטה על העמדתם לדין בישראל", נכתב בפסק הדין.

עוד כתבו השופטים, כי ההסגרה היא לתכלית ראויה. "היא מקדמת מטרות חשובות של שיתוף פעולה במיגור הפשיעה חוצת הגבולות ושל שמירת הדדיות יחסי ההסגרה של מדינת ישראל עם ארה"ב. הסגרתם עומדת גם בתנאי המידתיות. הסגרתם של המערערים לפורום הראוי והמתאים לשפיטתם תקיים את המטרות העומדות בבסיס דיני ההסגרה. לעומת זאת, שפיטתם בארץ לא תקיים את תכליות מוסד ההסגרה באופן אפקטיבי וכאמור לעיל, יש לראות בה כפעולה השמורה למקרים נדירים בלבד ולא כדרך המלך".

עו"ד בן עובד אמרה לוואלה! חדשות כי "מדובר בהחלטה קשה, שפותחת פתח למתן מנדט לארה"ב לשפוט בעבירות שאין מניעה שמדינת ישראל תוכל לשפוט בהן את אזרחיה".

יצוין כי בחודש יוני אישר בית המשפט המחוזי בירושלים להסגיר לארה"ב 11 אזרחים ישראלים נוספים, שנגדם הוגש כתב אישום במדינת ניו יורק בגין הונאה של קשישים אמריקאיים בסכום של עשרות מיליוני שקלים. ארבעה נאשמים הסכימו מיוזמתם להסגרה ואילו שבעה סירבו ונאבקו נגד מהלך ההסגרה.

עורך הדין אביגדור פלדמן אמר בתגובה לפסיקת בית המשפט כי בכוונת צוות ההגנה לפנות לשר המשפטים ולבקש ממנו לבטל את ההסגרה. "אנחנו חושבים שיש כאן כניעה מבישה לאמריקאים", אמר פלדמן. "יש כאן עניין ישראלי, העבירות בוצעו בישראל, הסכמנו לעמוד כאן לדין ואף להודות בחלק מהעבירות, אולם המדינה התנגדה והתנהגה כמשרת צייתן של ארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully