וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב עובדיה חוגג 90: מלחמת הירושה בעיצומה

מוטי לוי

20.9.2010 / 13:32

הרב עובדיה יוסף חגג אתמול את יום הולדתו התשעים. אווירת החג שאופפת את צמרת ש"ס ומוסדותיה אמיתית, אבל מתחת לפני השטח מאבק הירושה כבר מגיע לשיאו

במהלך 90 שנותיו הצליח הרב יוסף להקים עשרות מוסדות ולרכז בידיו כח פוליטי אדיר, שכבר כעת מתחלק בין מספר אנשי מפתח, בעיקר מבני משפחתו. אך לאיש אין אשליות, שבבא היום ייווצר בש"ס חלל ריק. מי שיזכה למלא את החלל יזכה בכל הקופה.

על היום שאחרי מדברים בש"ס במושגים של "יום הדין". וכשמדברים שם על מלחמת הירושה, מבחינים בש"ס בין שתי מלחמות המתנהלות במקביל. האחת, המלחמה על ההנהגה הפוליטית של ש"ס. והשנייה, המלחמה על ההנהגה הרוחנית של התנועה.

המלחמה הפוליטית

גורם בכיר בש"ס אומר היום, ש"בלי הרב עובדיה, אין שום שאלות, אריה דרעי ינהיג את ש"ס". בניגוד להערכה הזו, מצבו הנוכחי של יו"ר ש"ס הנוכחי, השר אלי ישי, אידיאלי. מאז שדרעי נאלץ לפרוש מש"ס, קרנו של ישי רק הלכה ועלתה ו"אנשי דרעי" במפלגה הלכו ונעלמו. בנוסף, הרב יוסף התבטא עליו לא פעם באומרו "בכל ביתי נאמן הוא", ביטוי שמציין את האמון הרב שהוא רוכש לישי. יתר על כן, ביום כיפור האחרון צוטט הרב כמי שמאחל לישי להגיע לראשות הממשלה. עם זאת, גם ישי יודע שההגמוניה שלו על התנועה היא עניין זמני וכי אריאל אטיאס ואריה דרעי נושפים בערפו.

דרעי ואטיאס מלאי סבלנות. שניהם מחכים ושניהם יודעים שבנקודת הזמן הנוכחית, מלחמה באלי ישי היא הדבר הכי פחות חכם מצדם לעשות. מלחמה שכזו תתפרש כמלחמה ישירה ברב ומשמעותה תהיה סיום דרכם הפוליטית. עם זאת, שניהם גם יודעים שהזמן משחק לטובתם. אלי ישי מתואר לא פעם כאפרורי ונטול כריזמה, ותומכיו הגדולים ביותר רק יספרו על האיש שיודע לבטל את דעתו בפני "דעת מר"ן". כך שמעלתו למעשה נגזרת מהעובדה שהוא יודע להוריד את הראש בפני המנהיג. תכונה בה דרעי, לדוגמה, לא התבלט יותר מדי.

"ההגדרה הנכונה כיום היא, שהרב עובדיה שומע לאלי ישי למורת רוחם של כולם, בגלל שהוא לא רוצה לעסוק במאבקים", אומר הבוקר בכיר בש"ס. עם זאת, הוא מוסיף כי כבר כיום אריאל אטיאס עושה בתוך התנועה ככל העולה על רוחו, ואלי ישי פעיל רק בחללים הקטנים שאטיאס מותיר לו. באשר לשיתוף פעולה עתידי בין דרעי לאטיאס הוא מסביר ש"אטיאס הוא בחור מוכשר, בעיקר בעניינים ניהוליים ופרלמנטריים, הוא מבין שהוא צריך את דרעי בכדי שיסחוף אחריו את האנשים בשטח".

המלחמה הרוחנית

מאבק הירושה על ההנהגה הרוחנית של התנועה קצת יותר מסובך. גורם פוליטי שמכיר את מפלגת ש"ס מקרוב אומר לוואלה! חדשות ש"שלטונו היחיד של הרב עובדיה הוא דבר ייחודי. גדולתו בתורה גרמה לכך שכל הרבנים ביטלו בפניו את דעתו. אין עוד רב כזה בדור שלנו. אין לו תחליף". לדברי אותו גורם, הרב עובדיה משאיר נעליים גדולות מדי "שאפילו כמה רבנים יחד לא יצליחו להכניס בפנים את רגליהם". לכן, רבים מדברים על היום שאחרי במושגים של קואליציה המשותפת למספר רבנים.

בזירה זו, המועמדים העיקריים הם בניו של הרב עובדיה יוסף, כאשר לצידם נוסף למרוץ שחקן חדש יחסית, הרב שלמה עמאר, הרב הראשי הספרדי.

לרב עובדיה חמישה בנים: יעקב, אברהם, יצחק, דוד ומשה. כולם משמשים ברבנות. יעקב הבכור, רב שכונת גבעת משה בירושלים, פרש מש"ס לפני שנים ואף מתח ביקורת נוקבת על מדיניות המפלגה, שהפכה לטעמו לשמאלנית מדי. למרות התקרבות מסויימת בינו לבין ש"ס על רקע פרשת עמנואל, קשה לראות אותו משתלב בהנהגת התנועה. אברהם, מכהן כרבה הראשי של חולון, ויש המדברים עליו כעל הרב הראשי הספרדי הבא. אך רחוקו הגיאוגרפי ממרכז העצבים של ש"ס מקטין את הסיכויים שהוא אי פעם יעמוד בראשות התנועה. משה, אחרון בניו של הרב, עומד בראש מערכת הכשרות "בד"ץ בית יוסף". יחד עם אשתו יהודית הוא מטפל כיום ברב עובדיה ונחשב לבעל השפעה פוליטית רבה מאוד. עם זאת, לאור גילו הצעיר, ומעורבותו הפוליטית הרבה קטנים גם סיכויו להימנות עם מנהיגותה הרוחנית העתידית של ש"ס.

הישורת האחרונה

בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר הם יצחק ודוד, הנותרים באמצע. יצחק, משמש כיום כראש ישיבת "חזון עובדיה", ודוד כרבה של שכונת הר נוף בירושלים, בה מתגורר אביו, וכראש כולל "יחוה דעת". למעשה, ההתגוששות ביניהם בדרך אל הצמרת כבר החלה, כאשר שניהם לוטשים את עיניהם לרבנות הראשית של ירושלים. עם זאת, גורם בש"ס מציין שהעובדה שדוד לכלך בעבר את ידיו בעשייה הפוליטית של ש"ס לצידו של אריה דרעי עלולה לפגוע בסיכויו.

לצד בניו של הרב עובדיה עומד הרב שלמה עמאר. "בחלל שיווצר, הציבור רואה בו אלטרנטיבה. הרב עמאר מושך אחריו קהל ויש לו מראה רציני ומתון", אומרים היום מקורות בש"ס. הרב יוסף היה שותף לבחירתו לתפקיד הרב הראשי הספרדי, ועמאר אף נחשב לבן טיפוחיו. ברחוב הספרדי מדברים על כך שהרב עובדיה הגדירו לא פעם כדיין הטוב ביותר שנראה אי פעם בבתי הדין. כמו כן, בתו של הרב עמאר נשואה לנכדו של הרב עובדיה יוסף, מה שמשחק רק לטובתו וגם קשריו עם דרעי לא מזיקים.

מבחינתו, הרב עמאר מבין שכס הרב הראשי הספרדי הוא המקפצה הטובה ביותר להנהגת ש"ס. הגלימה הייחודית אותה הוא לובש מתוקף תפקידו גם עושה את העבודה, כאשר המראה שלו בלבד מוביל כבר לקונוטציה המתבקשת. מבחינתו, המצב האידיאלי יהיה שהמפלגה תאלץ לבחור מנהיג בשעה שהוא עדיין מכהן בתפקידו. לפי ההערכות, הרב עמאר, שעתיד לסיים את תפקידו בעוד כשנתיים, כבר כרת כמה בריתות עם ראשי מפלגות שונות, בכדי שיתמכו בו לקדנציה נוספת. חק הגיור, למשל, שהיה פי פשרה עליה עמל עם "ישראל ביתנו" היא דוגמא לברית שרקם עם הנהגת המפלגה.

הרב עובדיה, עבר כבר אמנם שלושה צנתורים, עם זאת, הוא צלול מתמיד. לפי מקורביו, הוא פעיל יותר מצעיר בן 30. יומו העמוס של הרב עובדיה מכיל בין היתר מעל 10 שעות של כתיבה הלכתית. כך שמחשבי הקיצים יצטרכו כנראה עוד להתאזר בסבלנות ומאבקי הירושה ימשיכו לרחוש בינתיים אך ורק מתחת לפני השטח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully