וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרעין האירני: חלון הזדמנויות לתקיפה

עודד טירה

20.9.2010 / 7:21

מדינת ישראל נמצאת זה זמן רב בפני דילמה שעתה כבר מחייבת החלטה מהירה: תקיפת התשתית הגרעינית באירן או השלמה עם אירן גרעינית.

עובדה ידועה היא כי בשנה האחרונה אירן כבר חצתה כמה קווים שהוגדרו כאדומים (כך לפחות הם הוגדרו לפני שנחצו).

לפי הידוע, אירן העשירה אורניום בכמות שמאפשרת בניית שתי פצצות גרעין (גם אם לא בדרגת העשרה צבאית), והצליחה להגיע לרמת העשרה של 20 אחוזים. בידי אירן אלפי צנטריפוגות ובכל שנה נוספות אלפי צנטריפוגות חדשות. הכור בבושהר הופעל לאחרונה ואירן לא מהססת להרחיב את תשתיות הגרעין בגלוי, ויש לשער שאולי אף גם בפעילויות סמויות. האירנים אף משלימים את ארסנל אמצעי הלחימה בטילים המתאימים לנשיאת נשק גרעיני (מערכות כאלה נמצאות בפיתוח ובייצור).

אף אחד מהתהליכים האלה אינו פועל לטובתנו.

המערכה הדיפלומטית שהופעלה נגד אירן אינה אפקטיבית וכנראה שלא תהפוך לאפקטיבית בעתיד. הסנקציות שהופעלו הן, למעשה, סמליות ולא אמיתיות. נראה שלא יהיה קונצנזוס לגבי הפעלת סנקציות אפקטיביות, ולא נראה שארה"ב תאכוף סנקציה שמונעת הגעה של תזקיקי נפט לאירן על ידי מצור ימי או בדרך אחרת.

אובמה לא יתקוף

האירנים ממשיכים למשוך זמן ומהתלים בעולם המערבי הנאיבי, ובראשם בנשיא ארה"ב, ברק אובמה. עמדות המערב נשחקות לאורך זמן ואינן משפיעות על השלטון ועל ההחלטות באירן. הנסיגה מעירק מייצרת ברחבי העולם תחושה שאמריקה נחלשת ושנחישותה מתפוגגת. כרגע ניתן להעריך כי בסופו של דבר אובמה לא יתקוף את תשתית הגרעין האירנית.

בהסתמך על העובדות והתהליכים שתיארתי לעיל, אי אפשר להמשיך להתמהמה עם ההחלטה על דרך הטיפול שלנו בסוגיית הגרעין האירני. עלינו להחליט אם לתקוף באירן, או לקבל את אירן הגרעינית כעובדה מוגמרת.

אלא שבעיניי, השלמה עם אירן גרעינית מהווה דבר בלתי נסבל. לאירן יש יכולת לתקוף את ישראל, והיא הצהירה על רצונה בכך. ההיסטוריה מעידה כי שילוב של יכולת ורצון הוא מתכון לכך שהדבר יקרה, כלומר אם לא נפעל.

אמרתי זאת בעבר, כתבתי על הדברים, אבל עתה צריך לחדד את המסר ולומר בבהירות - צריך לתקוף. לא כי זו משימה קלה אלא משום שאין ברירה.

חשוב להדגיש עתה כי העיתוי המושלם הוא חודש אוקטובר, לפני הבחירות לקונגרס בארה"ב, גם משום שצעדי העונשין הצפויים נגד ישראל, ערב הבחירות בארה"ב, יהיו מוגבלים, אם בכלל.

אחרי הבחירות בנובמבר נקבל, כנראה (כך אני מקווה), קונגרס רפובליקני שעשוי לגבות אותנו ואף להמשיך את המתקפה בכל הנוגע להשלכותיה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully