וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות מהמרמרה: "לוחמי השייטת התחננו לרופא"

20.9.2010 / 0:06

ספר של עיתונאי טורקי שיצא לאור בטורקיה מתאר את האופן בו התייחסו הפעילים על סיפון ה"מאווי מרמרה" ללוחמי השייטת. לפי התיאור בו, "פניהם של החיילים היו מגואלות בדם, והם היו מפוחדים מאוד". הספר גם כולל תמונות שצולמו על הספינה

רויטרס

(צילום ארכיון: רויטרס)

ספר של עיתונאי טורקי אודות משט הסיוע לעזה שנעצר בידי צה"ל, מתאר באופן ביקורתי את יחס הפעילים שהיו על הספינה "מאווי מרמרה" ללוחמי השייטת הישראלים. העיתונאי מפרט בספרו, שיצא באחרונה לאור בטורקיה, כיצד הפעילים הטורקים השתלטו על שלושה לוחמי שייטת וחטפו אותם לבטן הספינה. עוד הוא מתאר כיצד נמנע לינץ' בחיילים.

בספרו "המאווי מרמרה מגואלת בדם" מתאר העיתונאי שפיק דינץ' ממקור ראשון את ההתרחשויות על הספינה בימים שקדמו לפעולת צה"ל, וכמובן את ההשתלטות עליה. בנוסף, הצליח דינץ' להבריח תמונות שצילם הוא עצמו מההשתלטות, בהן גם תמונותיהם של לוחמי הקומנדו שנחטפו אל בטן הספינה - ושוחררו רק בזכות התערבותם של חבריהם ליחידה, שעל פי תחקיר צה"ל, ירו אל עבר חוטפיהם. התיאורים בספר תורגמו על ידי המרכז הישראלי למורשת המודיעין שהביא את הנאמר בספר.

על פי התיאור בספר, שלושת החיילים שנחטפו היו הראשונים לרדת אל הספינה, ומיד נלקחו על ידי הפעילים. דינץ' מתאר כי החיילים הוכו בעזרת מוטות ברזל, אלות - ואף ספגו בעיטות וסטירות. מספר פעילים ניסו להשליך לים את החיילים שנחטפו, ואחד מהם נתלה באוויר וניצל מנפילה למים רק בזכות מספר פעילים אחרים שהיו על הספינה ומנעו זאת מהם.

לפי דינץ', פניהם של החיילים היו מגואלות בדם, והשלושה היו מפוחדים מאוד. אחד מהם, הוא כתב, הוחזק על ידי שני אנשים שהורידו אותו לקומה התחתונה וזעק כל הזמן: "בבקשה רופא".

"החיילים הופתעו"

בתמונות הנדירות המתפרסמות בספר נראים לפחות שני לוחמי שייטת ובהם קצין בדרגת סרן, כשפניהם מגואלות בדם. אחד מהם נראה כשהוא נאבק בחוטפיו, ואילו הקצין נראה כמי שמקבל טיפול. בכיתובים שמתחת לתמונות מתאר הסופר כי בספינה הייתה מחלוקת בין שתי קבוצות של פעילים - חלקם ביקשו לפגוע בחיילים, ואילו חלק אחר מנע זאת מהם.

"החיילים שנלקחו בשבי הופתעו עם הכנסתם לבטן הספינה בדיוק כפי שהופתעו מתפיסתם עם נחיתתם עליה", כתב דינץ' מתחת לאחד התמונות בה נראה קצין השייטת חבול. "ייתכן שחשבו כי יוצאו להורג. התערבות מספר מתנדבים מנעה מחיילי צה"ל לחטוף יותר מכות". תחת תמונה אחרת, בה נראה חייל נוסף שנלקח אל בטן האונייה נכתב: "כאשר הרופאים ניסו לטפל בחיילים החטופים, הם ניסו במקביל למנוע מהנוסעים להמשיך ולהכות בחיילים".

דינץ' מספר כי כאשר ראה כי שלושת החיילים נתפסו, הוא הבין כי העניין יצא מכלל שליטה. לדבריו, רק קריאה של ראשי ה-IHH להפסיק את ההתנגדות מנעה מספר גדול יותר של הרוגים.

יצוין, כי תיאוריו של דינץ' תואמים את מסקנות ועדת איילנד בנוגע למה שעלה בגורל שלושת החטופים. גם איילנד טען בדו"ח כי החיילים שנחטפו היו עדים לוויכוחים בין הנוסעים כיצד לנהוג בהם. לפי הדו"ח, לאחר שחיילי השייטת ירו אל עבר החוטפים, אחד החטופים זינק למים ושחה את כלי שיט שהיה בתוך הים.

עדכון ראשון - 22:16

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully