וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: האלימות והזילות חדרו לכתלי ביהמ"ש

גלעד גרוסמן

19.9.2010 / 20:26

נשיא בית המשפט העליון אמרה בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין כי "הרחוב, ועמו אווירת האלימות, מזדחלים לבין כתלינו ומאיימים על היכולת לקיים סגנון עבודה ראוי"

"הרחוב, ועמו אווירת האלימות והזילות, מזדחלים לבין כתלינו ומאיימים על היכולת לקיים סגנון עבודה ראוי. כך, החל מבית הספר, המשך בתכניות הטלוויזיה, במוסדות שונים ועתה גם אצלנו". כך אמרה הערב (ראשון) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין שנערך בירושלים. "כמובן שאווירה ירודה ומתוחה אינה מתחילה ומסתיימת בקרב עורכי הדין, מה גם שכיום מדובר בציבור של עשרות אלפים, רבים מהם בתחילת דרכם".

ביניש אמרה בנאומה כי "בית המשפט הוא זירה קשה מעצם טיבה. במובנים מסוימים זוהי זירת קרב רווית עומס, לחץ והרבה דמויות עם פוטנציאל של פתולוגיה חברתית. המסגרת תורמת למיתון האווירה וליכולת התפקוד". אולם, לדבריה, האלימות חודרת גם לאולמות השופטים. "לצערי, אני מוצאת הרבה גילויים של השפעת הדברים גם על השופטים. שופט הנתון בעומס ולחץ כשפוגעים בו באולמו עלול להיגרר להגיב ולהיכשל בלשונו".

בנאומה הוסיפה ביניש כי היא מודעת לכך ש"הולכת וגוברת מצוקת הציבור בשל היעדר הביטחון האישי. הציבור בישראל נחשף לתופעות של אלימות קשה, לאווירה של זילות בחיי אדם; הוא חשוף לפגיעה בגופו ובכבודו מצד עבריינים המאורגנים במשפחות פשע ומצד עבריינים 'עצמאיים' הפועלים ללא מעצורים באכזריות כלפי קורבנותיהם. הטרור העברייני מערער את הביטחון במקומותינו, בערינו, ברחובותינו ואפילו בבתינו, ולצערנו גם בתוך משפחות כלפי החלשים במשפחה ובהם גם קטינים וקשישים".

"לא להיכנע לקול הפופוליסטי"

לדברי ביניש, ההגנה על האוכלוסייה היא מיעדיה החשובים של הממשלה, המשטרה והפרקליטות, "אך לבתי המשפט תפקיד מרכזי וחשוב בהתמודדות הנדרשת לשם הגנה על הציבור, להרתעת עבריינים והענשתם". היא דחתה את הטענה שעונשים קלים שמטילים בתי המשפט מעודדים עבריינות.

נשיאת בית המשפט העליון הוסיפה כי היא מצרה על כך שהיא מבלה זמן רב בניסיון לשפר את דרך עבודת המערכת ולהקל על העומס הרב שהיא שרויה בו, בזמן ש"בפני שופטי ישראל בכל הערכאות נידונים עניינים כבדי משקל וחשובים מאין כמוהם לחיי החברה שלנו. נוכח ריבוי הבעיות שיש לחברה בישראל - על פלגיה השונים ומצוקותיה השונות, מתעוררת לעתים המחשבה כי אין בעולם בתי משפט רבים שעל כתפיהם מוטלות החלטות רבות כל כך וחשובות כל כך. במיוחד כך ביחס לבית המשפט העליון שלנו".

עוד אמרה ביניש, כי "המשפט חרג מכתליו של בית המשפט", וכי עורכי דין ויחצנים מנסים להשפיע על דעת הקהל כדי להשפיע על השופטים. "אלה תופעות שעלולות לכרסם בטוהר ההליך השיפוטי", אמרה. "יש בי אמון רב בשופטי המערכת, הנאמנים לצו מצפונם ולערכי הצדק, אך בה בעת יודעים כי עליהם להיות קשובים וערים לחברה שבה הם פועלים; לחוש את היותם חלק ממנה, אך לא להיכנע לקול הפופוליסטי ולרעשים מלאכותיים סביבם שמיועדים להשפיע על החלטותיהם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא רון, התייחס בנאומו לאלימות כלפי שופטים. לדבריו, "בשנה האחרונה היינו עדים לאירוע אלימות חמור נגד נשיאת בית המשפט העליון במהלך דיון בבית המשפט, וכן לאירועי אלימות נוספים נגד שופטים. האלימות הגואה בחברה פוגעת גם ברשות השופטת, אחת מרשויות השלטון, ומהווה סכנה של ממש ליציבות הדמוקרטיה הישראלית. האלימות לא תעצור את מערכת המשפט מלבצע את תפקידה בחברה דמוקרטית. אולם, אני סבור כי יש לתת את הדעת על תופעה זו ולהקצות בהתאם משאבים להגנה על השופטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully