וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התומכים החדשים של הימין הקיצוני

מוטי לוי

23.9.2010 / 8:49

החרדים ימשיכו להצביע לש"ס או יהדות התורה, אך זה לא מפריע לאלפים מהם לחבור להתארגנויות הימין הקיצוני. "אפילו הספקנו להקים כבר מאחז" אומרים בגאווה בהתארגנות החדשה

ההקצנה ימינה בחברה החרדית לובשת בעת האחרונה פנים חדשות כשיותר ויותר חרדים, בעבר מצביעים טבעיים של יהדות התורה או של ש"ס, החלו להשתתף בהפגנות הימין. "חלק מהחרדים קיצונים יותר מאיתנו", מספר ברוך מרזל, מפעילי הימין הקיצוני הוותיקים, על דעותיהם הפוליטיות של שותפיו החדשים לדרך.

לפי הערכות מדובר כיום על כמה אלפי חרדים. מרדכי לאנד, מנכ"ל אגודת "חרדים למען יהודה ושומרון" (חלמי"ש), הכח העיקרי שמוביל את ההתארגנות החרדית הימנית, אמר לוואלה! חדשות שלאגודה יש כבר נציגים ואנשי קשר בתוך הישיבות החרדיות. בהן, בין היתר, בישיבות מובילות כמו ישיבת פונביז' בבני ברק וישיבת חברון בירושלים.

יד רוחצת יד

"אפילו הספקנו כבר להקים מאחז מחאה אחד", מספר לאנד בגאווה בהתייחסו למאחז "גבעת ספר" שהוקם בסמוך לעיר החרדית מודיעין עילית לפני כשנה. המאחז שהוקם על ידי קבוצה של אברכים חרדים כחלק מהמאבק בהקפאה בהתנחלויות, ונהרס פחות מחודש לאחר הקמתו. האגודה גם מפרסמת עלונים לציבור החרדי, עוסקת בתליית מודעות ושלטים באיזורים החרדיים ובארגונן של הפגנות ועצרות מחאה.

יצחק פרידמן, יו"ר חלמי"ש, מסביר איך שיתוף הפעולה עובד. "כשהם מקיימים הפגנה ואנו בודקים ורואים שזה מתאים לדרך שלנו אנחנו שולחים לשם את האנשים שלנו", לדבריו, שיתוף הפעולה עובד גם בכיוון ההפוך, וכשהחרדים רוצים להפגין הם מקבלים תגבור וסיוע מפעילי הימין.

בן גביר: "רוב החרדים מאוד-מאוד ימניים"

המימון לפעילות חלמי"ש מגיע משני מוקדים עיקריים. הראשון הוא אנשי עסקים המשתייכים למגזר ומחזיקים בדעות פוליטיות ימניות, שאת שמם מסרבים באגודה לחשוף והשני הוא ארגון ימני בשם "וירשתם אותה", שמאחוריו עומדים פעילי הימין הקיצוני ברוך מרזל ואיתמר בן גביר.

לדברי בן גביר "בשנים האחרונות קיבלנו החלטה אסטרטגית לממש את הפוטנציאל שיש בציבור החרדי", וזאת, לדבריו, כי "בסופו של דבר רוב החרדים הם מאוד-מאוד ימניים. וזה לא תמיד משתקף. לא בהצבעה ולא בהלך רוח של הממסד החרדי".

אחת הסיבות המרכזיות לשיתוף הפעולה, שהתחזק בשנה האחרונה, נעוצה לדברי בן גביר בעובדה ששתיים מהערים החרדיות, ביתר עילית ומודיעין עילית, נכללו בהחלטת הממשלה על ההקפאה. העובדה שהציבור הזה חווה את ההקפאה על בשרו הובילה, לדבריו, לכעס ולתסכול רב. "היום כמעט שליש מהמתנחלים הם חרדים", מוסיף ברוך מרזל, המשמש כמתאם בין ההתארגנויות החרדיות לבין פעילי הימין. מרזל מפרט, "ההתנחלויות ביתר עילית, קרית ספר, עמנואל, תל ציון, מעלה עמוס ויישובים נוספים בגוש עציון, הם כולם יישובים חרדיים".

הממסד החרדי חושש מהתופעה. המפלגות החרדיות, שעד עתה התייחסו למצביעיהן כמובן מאליו מתחילות להבין את הלך הרוח, ולתופעה קמים גם מתנגדים בשטח. "רק שלשום", מספר לאנד, "תלו פעילים שלנו שלטים במודיעין עילית. למחרת, נודע לנו כי שלטים רבים הוסרו על ידי העירייה". ראש העיר מודיעין עילית, יעקב גוטרמן, המזוהה עם מפלגת יהדות התורה, נתפס על ידי חלמי"ש כאחד מאויבי האגודה. "הוא מנסה להלחם בנו", טוען לאנד, "אך בנתיים לא כל כך הולך לו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קו ישיר לאלוהים

עם זאת, בעולם הרבני החרדי, יש לאגודה שני תומכים גלויים. האחד הוא הרב יצחק ברנד, רב חרדי יליד ציריך וכיום תושב עמנואל, והרב שמחה קוק, רבה של העיר רחובות שנחשב גם למקורבו של מנהיג הציבור הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב.

לרב ברנד יש ביקורת רבה על הציבור אליו הוא משתייך. "על כל ענייני ארץ ישראל בציבור החרדי לא מדברים בכלל. בזמן תכנית ההתנתקות חלק גדול מהרבנים שתקו. הרבנים החרדים חושבים שאין צורך ליטול חלק במאבק", הוא אומר. הרב ברנד עומד בראש בית מדרש "תועה בשדה", שהוקם על ידו בסמוך לשכם. הבית נועד, כפי הגדרתו "למחות כנגד הפקרתה של הממשלה את קבר יוסף בשכם לפני כעשר שנים". לשאלה לאיזה זרם, בתוך הציבור החרדי, ברנד משייך את עצמו, הוא עונה "אני לא שייך לשום זרם, אני מחובר ישירות לקדוש ברוך הוא".

ובאשר להשתייכות המפלגתית, החרדים לא ממהרים לחצות את הקווים. "נושא ההצבעה", אומר מרדכי לאנד, "איננו חלק מהפעילות שלנו, ואנחנו גם לא עוסקים בו". גם בקרב פעילי הימין מבינים כי עם כל הרצון הטוב ושיתוף הפעולה, עוד רחוק היום בו יצטרפו החרדים לשורות האיחוד הלאומי. "אנו יודעים שבסופו של דבר רוב מוחלט של החרדים יצביעו למפלגות החרדיות" אומר ברוך מרזל, "הציבור החרדי נשמע לרבנים שלו, וטוב שכך. לכן אנו מעריכים שבנושא של גיוס קולות לאיחוד הלאומי ב'מיינסטרים' החרדי זה יהיה מאוד קשה" הוא מוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully