וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: הקם להורגך...

ד"ר ראובן ברקו

19.9.2010 / 7:20

הדמיון בין אירן של מחמוד אחמדינג'ד לגרמניה הנאצית של אדולף היטלר מעורר חלחלה, אבל הוא ניכר בסוגיות מהותיות.

בדומה לאירנים, שעדיין מבקשים לחדש את ימי האימפריה הפרסית ולהשליט את האמונה השיעית על המוני המוסלמים, גם גרמניה של הרייך השלישי סבלה מתחושת השפלה והרגשה כי "העסק ההיסטורי לא גמור" בשל הסכמי ורסאי שנכפו עליה בעקבות תבוסתה במלחמת העולם הראשונה. ממש כמו אירן, המתגרענת כהתרסה מול העולם, גם גרמניה צברה נשק הרסני מבלי שתהיה מאוימת בפועל על ידי איש. כמו אירן, גם גרמניה עשתה שימוש ביהודים כגורם הזדהות שלילי וביקשה לאחד את האומה ברצון להשמיד אותם.

למען הדיוק, עבור אירן ישראל אינה הסיבה אלא התירוץ למעורבות באזורנו. למעשה, כמאמר המשל הערבי, אין לאירן "לא נאקה ולא גמל" אצלנו. אין להם באמת סכסוך עימנו. אירן פשוט מפלסת את דרכה ללב ההמונים המוסלמים כדי להסיתם נגד משטרי ערב המתונים ובשלב ראשון להחליש את המשטרים שם. איראן משתמשת בטיעון של המדינה שמבקש להשיב לפלסטינים את "פלסטין השדודה" כדי לכבוש את לב ההמונים ולהפוך למעצמה אזורית לאחר שהמשטרים הערביים המתונים יקרסו.

לתקוף במאמץ משולב

בפועל מבקשת אירן להשיב את כבודה הפרסי מימי קדם, להכות באיסלם הסוני, להשתלט על הנפט הערבי, על אדמותיו ונתיבי הים שלו, ולבסוף לאסלם את ההמונים לפי אסכולת השיעה. הערבים הסונים הם בעצם היעד האמיתי של אירן.

החשש הישראלי, המכתיב את הסוגיה בנוגע לתקיפה מקדימה של אירן או השתתפותה לצד אחרים במתקפה כזו, נובע מהאפשרות כי בדומה ליחסה של גרמניה הנאצית כלפי היהודים - גם אירן מסוגלת לפגוע בישראל ללא קשר לתפוקה שתשיג מכך. אלמלא חשש זה, אגב, ניתן היה לומר כי למצב הנוכחי יש גם יתרונות מסוימים לגבי ישראל.

בכל מקרה, על ישראל לפעול במסגרת הנחת עבודה שלפיה אם תוכה אירן, ואפילו על ידי אחרים, היא תכה בישראל, גם במקביל לתהליך תבוסתה. זאת לפי אותו מודל שהנחה את גרמניה הנאצית לנסות לחסל את העם היהודי גם כאשר היטלר הבין כי הוא מובס על ידי בעלות הברית. המפלצת האיראנית המתעוררת היא בראש ובראשונה יריבתם של הערבים הסונים ובעלי בריתם האמריקנים. מדובר בכרוניקה של עימות ידוע מראש, שהרי לשם מה לאירן ארסנל גרעיני אם אינה מעונינת להשתמש בו? לכולם ברור כי האקדח האירני המוצג במערכה הראשונה "ישרוף את המועדון" במערכה השלישית.

הסוגיה האירנית היא בעיה אמריקנית צרופה הנוגעת להגמוניה, לאינטרסים ולעוצמה הכלכלית והצבאית שלה ושל בנות בריתה וחסותה בעולם. אולם מסתמן כי אמריקה המותשת נדרשת כיום לפרוע שטר גדול על מידותיה. המשימה להכות באירן דחופה והכרחית. עם זאת יש לזכור כי קיים סיכוי שאם ישראל תפעל לבדה ותותש במכת נגד על ידי אירן, הרי שמעבר לנזקים העצומים שתספוג ינצלו הערבים שסביבנו את חולשתה הזמנית נגדנו. יש גם לקחת בחשבון כי אם האיום האירני יוסר, יחזרו מדינות ערב ה"מתונות" למעגל האיבה השגרתי נגדנו. לכן מוטב לישראל לא לתקוף את אירן לבדה אלא לעשות זאת במאמץ משולב עם האמריקנים והערבים.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully