וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מאיימים: חידוש הבנייה יפוצץ המו"מ

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

18.9.2010 / 21:06

נביל שעת', חבר צוות המו"מ הפלסטיני, אמר כי "המו"מ עלול להסתיים אם ישראל תשוב לבנות בהתנחלויות בסוף ספטמבר". השר ליברמן בתגובה: זה תירוץ פלסטיני להכשלת המו"מ

חבר צוות המשא ומתן הפלסטיני נביל שעת' אמר הערב (שבת) כי המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים "מתנהל באווירה חיובית". בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" אמר שעת': "עד כה העמדה שלנו חיובית. אנחנו משקיעים את כל המאמץ שהמשא ומתן יצליח, אבל אין בכך כדי לומר שישראל עושה ככל האפשר על מנת שהשיחות יצליחו".

שעת' הבהיר כי למרות האווירה החיובית, "המשא ומתן עלול להסתיים אם ישראל תשוב לבנות בהתנחלויות בסוף חודש ספטמבר. ישראל עלולה להרוס את המגעים אם היא תשוב לבנות".

"מדינה פלסטינית תוקם באמצעות משא ומתן או באמצעות התנגדות אלימה", אמר שעת' והוסיף כי הצוות המנהל בימים אלה את שיחות השלום כבר ניהל דיונים בנושאי הליבה. "מה שחשוב זה לא השיחות עצמן, אלא המעשים שיינקטו בשטח", הסביר שעת' והוסיף כי הפלסטינים לא יכירו בישראל כמדינה יהודית כיוון שבכך יפגעו בזכויות של תושביה הלא יהודים של ישראל.

במקביל לדברים אלו, שר החוץ אביגדור ליברמן שוחח בסוף השבוע עם שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, ואמר לו כי אין שום אפשרות להמשיך בהקפאת הבנייה. "הפלסטינים ביזבזו תשעה חודשים וגם בחודש העשירי הם לא באו לשיחות מתוך רצון טוב להגיע להסכם, אלא משום שכפו זאת עליהם", אמר ליברמן להייג והוסיף כי " הקפאת הבנייה היא רק תירוץ מצד הפלסטינים להכשלת השיחות ומי שמחפש תירוצים ימצא גם תירוץ אחר, אם ההקפאה תוארך. ממשלת ישראל עשתה בשנה האחרונה מחוות למכביר ועכשיו תורם של הפלסטינים. ישראל תשמח להמשיך במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים, כולל ללא תנאי בענין המשך ההקפאה". ליברמן גם אמר לשר הייג כי הקהילה הבינלאומית צריכה להבין שיש לתת תמריצים לישראל ולא רק ללחוץ עליה וכי ישראל מחכה מזה זמן לשדרוג היחסים עם האיחוד האירופי.

נתניהו אינו מעוניין להביך את קלינטון

אף על פי שעדיין לא נמצא פתרון לסוגיית הקפאת הבנייה בהתנחלויות, בארצות הברית דווקא שומרים על אופטימיות, בעיקר לאור הלחץ הכבד שמפעילה הילרי קלינטון על ישראל. מקורות אמריקאים המוגדרים "מהימנים" מסרו הבוקר לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, כי למרות הקשיים והפערים בין הצדדים, "קיימת אופטימיות אמריקאית זהירה" שיימצא פתרון - ולו ברגע האחרון.

המקורות מסרו כי ארה"ב אופטימית שיימצא פתרון לסוגיה "בעיקר לאור הלחץ הכבד שמפעילה מזכירת המדינה הילרי קלינטון ומשום שישראל אינה מעוניינת להביך את קלינטון בשלב זה של תהליך השלום". המקורות העריכו כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו יורה בסופו של דבר על הקפאה חלקית למשך שלושה חודשים, כפי שמבקשים הפלסטינים, וכן יתחייב לרסן את ההתרחבות של ההתנחלויות שתימצאנה בגבולות המדינה הפלסטינית העצמאית.

"בשלב זה של המשא ומתן נתניהו אינו מעוניין להביך את קלינטון או להכשיל את המשא ומתן משום שכך הוא ייתפס כמי שאחראי לכישלון", הוסיפו. לדברי המקורות, הוויתור של נתניהו צפוי להיות מוכרז ממש ברגע האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully