וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: נמכור טילי שיוט מתקדמים לסוריה

פנחס וולף

17.9.2010 / 14:34

רוסיה הודיעה שתעמוד בהתחייבותה לספק לסוריה את טילי השיוט P-800. בירושלים אמרו בתגובה כי "העסקה מטרידה מאוד ואנחנו מקווים מאוד שהיא לא תתבצע"

שר ההגנה הרוסי אנטולי סרדיוקוב אישר במהלך ביקור בוושינגטון שארצו תספק לסוריה טילי שיוט מסוג P-800 הידועים גם בשם "יחונט", כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות הרוסית. "אנו נספק את הטילים לרוסיה ונמלא אחר ההסכם שנחתם", אמר שר ההגנה הרוסי שציין שההסכם להעברת הטילים נחתם כבר ב-2007.

מכירת הנשק של רוסיה לסורים ואפשרות של שיתוף פעולה עתידי בין המדינות בנושא הגרעין, מדאיג מאוד את ישראל וארה"ב הרואות בסוריה בת ברית של אירן שתומכת ומחמשת את ארגון חיזבאללה.

גורמים מדיניים הגיבו בתחילה בשיוויון נפש לפרסומים. גורם מדיני אמר לוואלה! חדשות: "בישראל רוצים להבטיח שלא יימכר לסורים נשק שובר שוויון, כפי שאנו מקפידים לא למכור נשק כזה למקומות רגישים מבחינת הרוסים. בדיונים המתנהלים עם הרוסים בעניין יש אווירה טובה ושיתוף פעולה. בשלב זה איננו רואים סיבה לחשוש", אמרו הגורמים.

"נשק שובר שיוויון"

אך משנודע לגורם את פרטי העסקה המדויקים אמר כי "כל עוד מדובר במכירת נשק רגיל שמיועד להגנה הדבר לא מטריד, אולם הטילים הללו במידה שהפרסום אכן נכון, זהו נשק שובר שיוויון. העסקה מטרידה מאוד ואנחנו מקווים מאוד שהיא לא תתבצע".

במהלך חודש אוגוסט שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין בניסיון לטרפד את העסקה. בשיחה ציין נתניהו כי טילים מתקדמים מסוג C-802 שהועברו לסוריה כבר הגיעו בעבר לידי ארגון חיזבאללה, ושוגרו לעבר הספינה אח"י חנית במהלך מלחמת לבנון השנייה. נתניהו הביע אז בפני פוטין את חששו שגם הטילים החדשים יגיעו לארגון הטרור השיעי.

אולם לדברי סרדיוקוב, חששות אלה אינם מוצדקים. "ארה"ב וישראל ביקשו מרוסיה לא לספק לדמשק את טילי השיוט, אך אנו לא חושבים שהטענה כי הטילים יגיעו לידי טרוריסטים היא נכונה", אמר.

טיל שיוט על קולי מתקדם

טילי P-800, הינם טילים מתקדמים נגד ספינות שניתן לשגרם כמעט מכל מקום (מהים, האוויר, היבשה ואף מצוללות). הטילים נעים במהירות על קולית ונחשבים למאוד מדוייקים. טווח הטילים הינו כ-300 ק"מ והם יכולים לשאת עד 200 ק"ג חומר נפץ.

רוסיה חתמה ב-2007 הסכם גם עם אירן לאספקת טילי ה-S300 נגד מטוסים, אולם עד כה היא לא מימשה את העסקה והעבירה את הטילים. לפני כחודש וחצי דיווחה סוכנות הידיעות האירנית "פארס ניוז" כי אירן השיגה ארבעה טילי קרקע-אוויר מסוג S-300. לפי הדיווח, אירן השיגה שני טילים מבלארוס ושניים אחרים ממקור לא ידוע.

טיל ה-S-300 הוא טיל קרקע-אוויר לטווח רחוק מתוצרת חברת אלמאז הרוסית. הוא פותח בשנות ה-70 כטיל נגד מטוסים וטילי שיוט, ובדגמים מתקדמים הותאם ליירוט טילים בליסטיים. השגת הטילים מהווה חיזוק רציני למערך ההגנה האווירית האירני, עם התגברות החשש בטהרן מתקיפה ישראלית על מתקני הגרעין שלה.

עדכון ראשון: 09:42

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully