וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים יורדים בגדול

מוטי לוי

23.9.2010 / 0:08

מכוני כושר, תמונות לפני החתונה וצ'ולנט דל שומן הם חלק ממהפכת ההרזיה שעוברת על המגזר. אפילו הרמב"ם תומך

בעשור האחרון עוברת על הציבור החרדי מהפכה של ממש בתחום הבריאות. חנויות בריאות על טהרת כשרות למהדרין נפתחות בתוך השכונות החרדיות, ועשרות מכוני כושר נפתחים בירושלים ובבני ברק, מלאים בגברים עטורי פאות וזקנים או בנשים בבגדי ספורט צנועים.

מחקר של מכון שילוב למחקרי שוק משנת 2007 מראה, ש-76% מהציבור החרדי מבצעים פעילות כושר כלשהי לפחות אחת לשבועיים. כדי לספק את הביקוש מכוני הכושר במגזר פועלים במתכונת נפרדת, כשחלקם מוקדשים אך ורק לאחד המינים ואילו אחרים מחלקים את ימי השבוע בין נשים לבין גברים.

בפתחי מרבית המכונים מתנוססים דברי רבנים נודעים, העוסקים בחשיבות השמירה על הבריאות. אחד הנפוצים שבהם הם דברי הרמב"ם, שכתב כי "הואיל והיות הגוף בריא ושלם, מדרכי הבורא הוא, שהרי אי אפשר שיבין או יידע והוא חולה, צריך אדם להרחיק עצמו מדברים המאבדים את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים... המחלימים".

גם בזה האינטרנט אשם

יניב שרון, מנהל רשת ליידי ג'ירף, המפעילה חמישה מכוני כושר המיועדים לנשים חרדיות, סיפר לוואלה! חדשות על ההתאמות המיוחדות שהם נדרשו לעשות כדי לחדור לשוק "במכונים של הנשים פתחנו שמרטפייה. נשים חרדיות שעסוקות עם ילדיהן יכולות להגיע עם הילדים ולהשאיר אותם למשך האימון בידי השמטרפיות. כמו כן, בכל המכונים, לגברים ונשים כאחד, מכשירי הטלוויזיה משדרים אך ורק תכנים כשרים, כמו נשיונל ג'יאוגרפיק וכדומה". לאלו מבין 4,500 מנויות הרשת שלא צופות בטלוויזיה בכלל, יש בכל מכון גם "איזור כשר", שבו אין טלוויזיות. לדברי שרון, מעבר לנושא הבריאותי, ישנן נשים רבות שמגיעות למכוני הכושר בשביל להתנתק קצת. "הן פשוט רוצות לנקות קצת את הראש" הוא אומר.

ד"ר רינה גרנות, תזונאית חרדית בכירה ומדריכת כושר, סבורה שאת השינוי יש לזקוף בראש ובראשונה לעלייה הכללית במודעות לנושא הבריאות. לדבריה, כושר ושמירה על בריאות, שהיו בעבר מושגים מוקצים, הפכו אט אט להיות חשובים כמעט כחובות הדתיים. שכן, עלתה השאלה יכול אדם ללמוד תורה ולקיים את המצוות אם בריאותו לקויה. סיבה נוספת, מוסיפה גרנות, היא העובדה שהציבור החרדי עובר בשנים האחרונות תהליך של היחשפות והיפתחות אל התרבות החילונית המערבית. רבים יוצאים אל שוק העבודה, שמצריך מגע עם העולם החילוני, ועשרות אלפי גולשים חרדים גודשים את אתרי האינטרנט, שם הם נחשפים לתכנים שונים. ההיחשפות הזאת משנה את סדרי העדיפויות. וכיום, מעבר לעניין הבריאותי, ישנה גם הקפדה רבה על המראה החיצוני, כעניין נפרד בפני עצמו.

שינוי תודעתי עמוק

ד"ר גרנות, עולה מארצות הברית המתגוררת כיום בבני ברק, מספרת שישנן שתי תקופות מיוחדות בהם אצל כל בחור ובחורה במגזר עולה המודעות לנושא בריאות וכושר. התקופה הראשונה היא תקופת השידוכים, כשאז מנסה כל אחד להביא את המראה החטוב והדקיק ביותר אל שוק הבשר. תקופה נוספת היא התקופה שבין האירוסין לחתונה, סוג של הזדמנות שנייה למי שלא הספיקו לפני, להשיל ממשקלם בכדי להראות טוב בתמונות.

ולסיום, שוברת גרנות מיתוס על ה"צ'ולנט", מאכל יהודי-אשכנזי אופייני שנאכל בדרך כלל בשבת בבוקר. "נהוג להתייחס אל הצ'ולנט כאל מאכל משמין ועתיר קלוריות, כאשר למעשה הוא לא צריך להיות משמין בכלל" אומרת גרנות. לדבריה, מרכיבי הצ'ולנט בריאים מאוד, "רובם גדלו באדמה, תפוחי-אדמה, גריסים, חיטה ואחרים". ובאשר לבשר, ממליצה גרנות "אפשר להשתמש בחלקים לא שומניים מדי או להחליף את בשר הבקר בהודו דל השומן".

עדכון ראשון: 22:08

אפשר להשתמש בחלקים לא שומניים מדי או להחליף את בשר הבקר בהודו דל השומן", צ'ולנט לשבת (צילום: אבי פז)

מנת חמין בקייטרינג ''שטיסל'' בבני ברק. אבי פז
מנת חמין בקייטרינג ''שטיסל'' בבני ברק/אבי פז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully