וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נצחונות קטנים ימנעו מלחמה גדולה

צביקה פוגל

17.9.2010 / 7:53

הזמן שחלף מאז אותה מלחמה עקובה מדם, מחייב אותנו לבדוק האם למדנו משהו מאז. צביקה פוגל שואל האם ניתן ולומר בבטחה שמחדל כזה לא יקרה לנו שוב

כשלונות המלחמה ההיא, הותירו בזיכרוננו כמה צלקות הנלמדות כמעט בכל בית ספר לפיקוד ומטה ברחבי העולם. כשלון המודיעין שלא ידע לתרגם את המידע שהצטבר להערכה נכונה לגבי יכולותיהן של מצרים וסוריה לצאת למלחמה מתואמת, ושלא היה מוכן לבחון דעות חריגות שהתריעו על מלחמה. כל אלה הביאו להפתעה אסטרטגית מדינית וצבאית. כשלון הערכותו של הצבא לאיום הנ"ט, הארטילריה והנ"מ שמנעו מצה"ל לשחזר את השגי מלחמת ששת הימים וגבו מאיתנו מחיר אבדות בלתי אפשרי במונחים של מדינה קטנה. הכשלון המוראלי, חרף הצלחתנו לעצור את המתקפה המשולבת, הגעה לטווח תותחים מדמשק ויצירת איום בגדה המערבית של תעלת סואץ, עדיין הרגשנו, הגבנו והתנהלנו כמי שהפסידו במלחמה.

ניסיון לבחון את תהליך יישום הלקחים מאז ועד היום אל מול הכשלונות יהיה הטעות הגדולה ביותר, שכן הוא יכין אותנו למלחמה ההיא ולא לאיומים העתידיים. הדרך הנכונה להסתכל על המלחמה הארורה ההיא צריך להעשות בהתאמה למגמות העכשוויות והעתידיות המתרחשות אצל אויבנו. הלקח החשוב ביותר אותו למדו אויבנו ועליו ינסו לחזור בפעם הבאה, היא ההפתעה. בעקבות מלחמת לבנון השניה, מלחמת אפגניסטן ודומיהן, והצלחתם היחסית של ארגוני טרור לעמוד מול צבאות מצוידים ומאורגנים, סביר להניח כי הלקח שנלמד אצל אויבנו הוא יתרונות מלחמת הגרילה המאפשר להם בין השאר הסתמכות על כוחות קטנים, מאומנים ומיומנים אשר משאירים חתימה מודיעינית קטנה. הלחץ הציבורי והעולמי והרצון להמנע ממלחמה שתגרור מדינות נוספות למלחמה העלה את חשיבות השימוש בתקשורת כאמצעי לחימה רב משמעות ובעל השפעה מוראלית רבה.

עורף מועד לפורענות

אויבנו מכירים ולומדים מדי יום את יתרונותינו וחסרונותינו. לכן, ינסו בבוא יום ההזדמנות שלהם לפגוע במרכזים צפופי אוכלוסיה ותעשייה, ימנעו ממגע ישיר עם כוחותינו, ינסו לגרור אותנו לנוע ולהכנס לשטחים בהם לא נצליח להביא את יכולותינו לידי ביטוי, ירכזו מאמץ בתא שטח מסוים המיועד מבחינתם לכיבוש וינסו לסיים את המלחמה מוקדם ככל האפשר כדי שיוכלו להציג את השגיהם להעלאת המוראל אצלם ולערעור המוראל אצלנו.

בהסתכלות על נקודת סיום הלחימה הרצויה לישראל, מתקיים פרדוקס מדיני בלתי אפשרי. הנחת היסוד בכל מלחמה היא כי לאחריה יווצרו התנאים להסכם שלום. תבוסה של מדינות ערב לא תאפשר להן להגיע לשולחן המשא ומתן. לכבוד, במזרח התיכון יש משמעות כבדת משקל. מצרים, הגדולה שבאויבנו הגיעה לשיחות השלום בתחושת גאווה של מנצחים שאפשרה לה לחתום על הסכם היסטורי. מדינת ישראל אינה בנויה לסוג זה של תרחיש מלחמתי. אנחנו לא יודעים ולא יכולים לספוג אבדות בעורף ועל אחת כמה וכמה לא יכולים לאפשר למלחמה להסתיים כשדגל לבן מונף על טנקים ישראליים.

אין אויב קטן

המסקנה הבלתי נמנעת היא כי כדי ליישם את לקחי מלחמת יום הכיפורים עלינו למנוע את המלחמה הבאה. עלינו לעשות כל שנדרש כדי להיות מרתיעים יותר מתמיד וזאת באמצעות מיגור "האויבים הקטנים" (ארגוני הטרור) המהווים גורם מגביר מוטיבציה למלחמה בעולם הערבי. במקביל עלינו לייצר מיומנויות שימוש בתקשורת ובהסברה, שתכליתן, העברת מסר כי בכל רגע נתון אנחנו מסוגלים לתקוף ללא חת ובכל מקום, ממש כפי שעשינו בפתיחת מלחמת ששת הימים, ובכך לנסות ולערער את ביטחון תושביהן של מדינות השוקלות אפשרות יציאה למלחמה נגד ישראל, גם הם לא מסוגלים לספוג מכה כואבת בעורפם.

ואם כל אלה לא יצלחו, עלינו להיות מוכנים ונכונים להשתמש בכל כוחנו, להשכים ולנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully