וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה: כך תצלחו את צום יום כיפור בשלום

אריאל נוי

17.9.2010 / 9:13

25 שעות של צום מוחלט עלול לגרום לבעיות עבור חולים כרוניים, אולם בני אדם בריאים צפוים לצלוח אותו בקלות. דיאטנים ורופאים מסבירים כיצד לנהוג לקראת צום יום הכיפורים

צום יום כיפור אשר עומד בפתח, מביא עמו חשבון נפש ושאלות רבות על האופן בו יש להתנהל על מנת לצלוח אותו. רופאים ודיאטנים מייעצים לצמים כיצד לנהוג.

מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, אולגה רז, אמרה לוואלה! חדשות כי אדם בריא לא צפוי לסבול מנזק בריאותי כתוצאה מצום של 24 שעות, אך את הצום יכולה ללוות הרגשת חולשה או סחרחורת, בעיקר בשל חוסר שתייה. לצמים, ממליצה רז לאכול ארוחה מפסקת שתהיה מבוססת על פחמימות מורכבות, כמו פסטה, אורז, מרק גריסים עשיר, בתוספת מעט שמן זית או שמן קנולה.

"אפשר להוסיף בשר ודגים אבל עדיף שלא להגזים בכמויות, שהרי לא משנה כמה אוכלים, נעשים רעבים תוך מספר שעות", היא אומרת על הארוחה המפסקת. לגבי אכילת סוכרים או ממתקים, אומרת רז כי "לא כדאי לאכול הרבה אוכל מתוק או לשתות שתיה מתוקה - זה עלול לגרום לחולשה וסחרחורת לאחר מספר שעות".

מיכל נאה, דיאטנית ב"מכבי שירותי בריאות" מוסיפה כי "כמה ימים לפני הצום מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה וגם במשך היום שלפני הצום מומלץ לשתות לפחות 10 כוסות מים". קפאין, מגביר את איבוד הנוזלים ולכן לא מומלץ לשתות משקאות כמו קפה, קולה ועוד. "מי שגופו 'מכור' לקפאין ורגיל לשתות מספר כוסות קפה ביום, מומלץ להוריד בהדרגתיות את שתיית הקפה בימים שלפני הצום ולהרגיל את הגוף לכמויות נמוכות יותר של קפאין", מסבירה נאה. לבד מההמלצות בטרום הצום, מדגישה נאה כי במהלכו כדאי לנוח ולא להתרוצץ בכדי למנוע סחרחורות, חולשה, עייפות וירידה ברמת הסוכר.

לילדים מותר לצום

ד"ר משה הורוביץ, סגן מנהל מחלקה פנימית ג' בבית החולים "אסף הרופא" סבור כי הצום עלול להיות מסוכן ולהזיק בצורה בלתי הפיכה לחלק מהאוכלוסייה, בעיקר לחולים כרוניים. חל איסור לצום על מי שסובל מסוכרת, יתר לחץ דם, היפוגליקמיה (ירידה ברמת הסוכר), מחלות פסיכיאטריות, אולקוס, דלקות במעיים, כאבי ראש, גם אם לא נוטלים תרופות.

"לגבי נשים הרות ומניקות, קיים פסק הלכה האוסר עליהן לצום. ולגבי קשישים, תלוי מאיזה מחלות הם סובלים", מבהיר ד"ר הורוביץ. "לאנשים שסובלים מטרשת עורקים מפושטת שעלולה להתבטא בהתקפי לב או באירועים מוחיים אסור לצום, לאנשים שסובלים ממחלות כרוניות יש מקום לצום באופן חלקי, כלומר, שתיית נוזלים ואכילה מוגבלת". לעומת זאת, ילדים יכולים לצום, מבהיר הורביץ, בכל מקרה של ספק יש להתייעץ עם רופא המשפחה. גם לסובלים ממחלות המחייבות נטילת תרופות שאין להפסיק את נטילתן אף ליום אחד בלבד, ובפרט כאלה הנבלעות עם אכילה, אסור הצום.

ד"ר גיורא ורבר, מומחה לרפואת משפחה ב"שירותי בריאות כללית" מסביר כי "חולי אסטמה, צריכים להביא עימם לבית הכנסת את המשאפים האישיים שלהם, כך שאם חלילה יכנסו להתקף של קוצר נשימה, יוכלו לקבל מיד טיפול ראשוני. כמו כן מומלץ לשבת במקום מאוורר עד כמה שניתן, בכדי להקטין את תחושת המחנק. גם אנשים אשר חולים במחלת אי ספיקת הלב ו/או הפרעות קצב, צריכים להמשיך ליטול את התרופות, שאם לא כן, הם עלולים לצאת מכלל איזון רפואי והתוצאה עלולה להיות חמורה" .

הדיאטנית מיכל נאה מסבירה איך לנהוג לאחר הצום. "חשוב שהיציאה מהצום תהיה הדרגתית", היא אומרת, "לא להתנפל על האוכל בבת אחת, אלא לאכול בארוחה מפסקת כמו מרק עוף עם אטריות, או כריך עם ממרח, הכל בתוספת ירקות והרבה שתייה. אפשר גם לאכול פרוסת עוגה יבשה למישהו שמאוד חסרה לו מתיקות. כשעתיים לאחר סיום הצום אפשר להתחיל לאכול כרגיל, כמובן לא יותר מדי כדי לא להשמין", היא ממליצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully