וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנקות העולות נוצלו - המעסיקה תפצה אותן

גיל סימה

14.9.2010 / 20:09

בית הדין לעבודה חייב חברת ניקיון לפצות עובדות קניון ברחובות, בנות העדה האתיופית, שהוחתמו על מסמך המסיר מהחברה את חובת תשלום הפיצויים. "זהו מסר חשוב במאבק נגד ניצול עובדים חלשים"

בית הדין לעבודה בת"א חייב חברה המספקת שירותי ניקיון לשלם פיצויים בגובה 18 אלף שקלים לעובדות קניון רחובות, בנות העדה האתיופית, בעקבות סירובה לשלם להן פיצויי פיטורים, הבראה או חופשה. זאת אף על פי שהעובדות הועסקו במשך שנה וחצי על ידי חברה אחרת, ולאחר שזו הפסידה במכרז, עבדו תחת החברה שנתבעה במשך פחות משנה. בית הדין קיבל את גרסתן של המתלוננות, שסיפרו כי בהיותן עולות חדשות, אולצו לחתום על מסמך הכתוב בעברית המאלץ אותן לפנות למעסיקן הקודם כדי לשמור על זכויותיהן.

עובדות הניקיון הועסקו במשך שנה וחצי בקניון אמריקן סיטי ברחובות. במהלך תקופת העסקתן, הפסידה החברה במכרז לחברה "אופק – חברה לניהול ואחזקה בע"מ", וזו פיטרה אותן לאחר כעשרה חודשים. כאשר דרשו העובדות לקבל את דמי הפיצויים המגיעים להן, שלפו נציגי החברה מסמך עליו חתמו במעמד החלפת המעסיק. לטענת החברה, על פי המסמך, בכל מקרה של פיצויי פיטורים, דמי הבראה או חופשה – העובדות נדרשות לפנות למעסיקן הקודם.

העובדות פנו לבית הדין באמצעות עמותת "טבקה- משפט וצדק לעולי אתיופיה". לטענתן, המסמך עליו הן הוחתמו היה מנוסח בשפה העברית, ומאחר שהן רק עלו מאתיופיה, הן לא הבינו על מה הן חותמות. אחת העובדות אף טענה כי חתמה על המסמך לאחר שהובטח לה כי היא תעבוד בחברה חמש שנים. היא הוסיפה וטענה, כי נציגי החברה לא הסכינו לבקשתה לקבל את המסמך כדי שילדיה יתרגמו אותו לשפה האמהרית.

ב"אופק" טענו: הן עבדו פחות משנה

מנגד טענה החברה כי לאור העובדה שלא עברה שנה מיום חילופי המעסיקים, אין העובדות זכאיות לפיצויים בגין פיטוריהן. ואולם שופטת בית הדין, חנה בן יוסף, פסקה לטובת העובדות, וקבעה כי "לעובדות ישנה זכאות לפיצויי פיטורין מכוח העובדה כי עבדו ברציפות באותו מקום עבודה ופוטרו לאחר יותר משנת עבודה אחת באותו מקום עבודה".

"זהו ניצחון קטן במאבק ממושך כנגד חברות קבלן שמנסות לנצל את חוסר מודעותם של עובדים חלשים בכלל ועובדים מאתיופיה בפרט", אמרה עו"ד יעל סגל מקליס מעמותת טבקה. "בית המשפט מעביר כאן מסר חשוב במאבק כנגד ניצול והפרת זכויות עובדים חלשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully