וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 35 ילדי זרים מוחזקים כבר חודשיים בכלא

איילה חננאל

13.9.2010 / 17:11

לפי דו"ח של "מוקד הסיוע לעובדים זרים", הילדים מוחזקים בכלא ליד קציעות בניגוד להוראות היועץ המשפטי לממשלה. עוד קובע הדו"ח, כי עלות כליאתם של מבקשי המקלט בישראל הסתכמה ב-60 מיליון שקלים ב-6 השנים האחרונות

(צילום: עוז מירון, עריכה: דורון שטיין)

20 מיליון שקלים - זה הסכום ששילם השנה משלם המסים על החזקת 1,042 מבקשי המקלט העצורים בבתי הכלא בישראל. כך עולה מדו"ח שפרסם היום (שני) "מוקד הסיוע לעובדים זרים". עוד נחשף כי במהלך שש השנים האחרונות הוציא משלם המסים הישראלי 60 מיליון שקלים על החזקתם של מבקשי מקלט במעצר, במרבית המקרים בניגוד לחוק. זאת משום שלדברי הארגון, אין למדינת ישראל פתרון אחר עבורם.

הדו"ח מפרט את עלות החזקת מבקשי המקלט וקובע כי החזקתם של 1,042 איש ב-60 הימים הראשונים בלבד עלתה 12,504,000 שקלים. עלות החזקתם הממוצעת של מבקשי המקלט שנכלאו בין 2004 ל-2009 ועודם מוחזקים במעצר, מתקרבת ל–40 מיליון שקלים. זאת בהסתמך על חישובי שירות בתי הסוהר, לפיהם עלות החזקה יומית של אסיר עומדת על כ-200 שקלים.

מנתוני הדו"ח עולה כי בין ינואר ליוני השנה נעצרו 667 מבקשי מקלט. מספר מבקשי המקלט שנעצרו בתקופה שבין 2004 ועד 2009 ועדיין כלואים עומד על 245. זמן המעצר הממוצע עומד על 1.43 שנים, שהן 521 ימים.

הדו"ח סוקר גם את החוקיות של כליאת ילדים וכן מתן מעמד חוקי לילדי העובדים הזרים. כך למשל, ב"מוקד" טוענים כי בין 1,042 מבקשי המקלט הכלואים למעלה מ-60 ימים בשנה זו, ישנם 35 ילדים. הם מוחזקים בכלא "סהרונים" שליד קציעות, בניגוד להוראת היועץ המשפטי לממשלה, וזאת בשל מצוקת מקום במתקן שיועד להחזקת קטינים.

מאיזו מדינה אתה?

בארגון טוענים כי החזקת מבקש מקלט במאסר לתקופה העולה על 60 ימים איננה חוקית. חוק הכניסה לישראל קובע כי שוהה לא-חוקי במדינה יוחזק במאסר עד חודשיים שכן תקופת המעצר נועדה להסדיר את גרושו מהארץ, ולא אמורה להוות אקט של ענישה. אלא שלטענת המוקד, "משרד הפנים אינו משחרר לאחר 60 יום, ובתי הדין אינם מורים על שחרור לאחר תקופה זו".

עוד עולה מהדו"ח, כי כ-300 מבקשי מקלט מוחזקים במאסר רק משום שהרשויות טוענות שארץ מוצאן היא אתיופיה, אליה הגירוש מותר על פי הגדרות האו"ם, ואילו הם טוענים כי הם אזרחי אריתראה או סודן אליהן הגירוש אסור. "מכיוון שפליטים מאריתראה וסודן לא ניתן לגרש, ואמנת האו"ם לפליטים קובעת כי הם זכאים להגנה קבוצתית, המדינה טוענת שרבים ממבקשי המקלט שמצהירים שהם מאריתראה - הם בעצם מאתיופיה. תופעה זו הגיעה כאמור ליותר מ-300", נכתב.

"כך נותר מצב אבסורדי שמצד אחד המדינה לא מגרשת אותם בחזרה לארצותיהם, ומצד שני המדינה לא משחררת אותם מהכלא", טוענים במוקד הסיוע. עו"ד יונתן ברמן אומר כי "מדובר באבסורד ובאי צדק משווע. רצונה של המדינה להכיר במינימום של מבקשי מקלט כפליטים מביא אותה להקשות על מבקשי מקלט להוכיח את ארץ מוצאם".

משפחות של ילדי עובדים זרים נעזרות בארגון לשם קבלת מעמד על פי ההסדר שאושר לאחרונה. בדו"ח מסופר כי בקשותיהן של 34 משפחות שפנו אל המוקד נדחו על ידי משרד הפנים, מסיבות שונות. מתוך המשפחות שנדחו אפשר למצוא בין היתר שתי משפחות שהיו קרבנות של סחר בבני אדם (כלומר כאלה שהוכנסו לישראל באופן לא חוקי), שלוש משפחות של עובדי שגרירויות, שלוש משפחות שקיבלו מעמד של פליט ו-14 משפחות שבקשתן נדחתה בשל היות הילדים בגן חובה בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully