וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בהעתקת מלונות ים המלח ממקומם

אריאל נוי

13.9.2010 / 15:10

נושא העתקת המלונות נידון בשל העלייה במפלס באגנו הדרומי של ים המלח אשר לחופיו הם שוכנים. בדיון הסכימו המעורבים על פתרון לפיו המלח בבריכת האידוי ייאסף ויועבר לים

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בנושא העתקת מלונות ים המלח ממקומם בעקבות עליית המפלס באגנו הדרומי של ים המלח. בתי המלון של ים המלח שוכנים לחופיה של בריכה חמש, הנמצאת באגן הדרומי של ים המלח ומתפקדת כבריכת אידוי מלאכותית, המשמשת את מפעלי ים המלח לצרכים תעשייתיים. הדיון התקיים לקראת הכרעת שר התיירות והממשלה בבחירת פיתרון לבעיית עליית המפלס. מספר פתרונות מוצעים על ידי "החברה להגנת ים המלח", ועדות התכנון ומשרד התיירות.

נציג החברה להגנת הטבע אמר בדיון שיצירת איזון בר קיימא בין המשך תיפקוד מפעלי ים המלח למניעת פגיעה בפעילות המלונאית ובתשתיות הארציות, יכולה להיות מושגת רק באמצעות חלופת קציר המלח, שמשמעותה שמירה על מפלס בריכה קבוע על ידי איסוף המלח השוקע בתחתית הבריכה והעברתו לים. קציר המלח אינו דורש הגבהת הסוללות ומכאן שאינו כרוך בפעולות כרייה וחציבה הפוגעת בערכי טבע ונוף. לדברי החברה להגנת הטבע חלופה זו עדיפה משמעותית מבחינה סביבתית ויש לקדם אותה, גם אם תימצא יקרה יותר.

שי טחנאי, רכז אזור דרום של החברה להגנת הטבע, אמר בדיון כי "כיום אזור ים המלח הוא אזור אסון אקולוגי. הממשלה חייבת לבחור בחלופה שתוביל ליציבות באזור ולשמירה המיטבית על ערך טבע יוצא דופן, בקנה מידה לאומי ובינלאומי. קציר המלח הוא הפיתרון היחיד שיוכל לשמור על האזור מהמשך פגיעה סביבתית חמורה". מנהלת המחלקה המשפטית של 'אדם טבע ודין', עו"ד נעמה אלעד קראה לשר להגנת הסביבה, לוועדה לתשתיות לאומיות ולשר התיירות לבחון דרכים לצמצום שאיבת מים מהאגן הצפוני של ים המלח לצרכי הפעילות התעשייתית של המפעלים.

"הריסת המלונות תפגע בתיירות"

בדיון הביעו מרבית הגורמים הנוגעים לים המלח את עמדתם, כי קציר המלח המלא בבריכה מספר 5 בים המלח, היא הפיתרון היחיד והנכון ביותר לטווח הארוך. מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוריאל, הביע את חשש גורמי התיירות בפגיעה אנושה בתיירות אם תיבחר חלופת העתקת המלונות למתחם אחר, והריסת המלונות הקיימים במיקומם העכשווי.

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטווינוף, אמר כי הריסת המלונות תוביל לפגיעה במועמדותו של ים המלח כאחד משבעת פלאי עולם בתחרות המתקיימת כעת ובפגיעה בתיירות הנכנסת של ישראל. ליטווינוף אמר כי חלופת קציר המלח צריכה להיות חלק מהליך הייצור של מפעלי ים המלח, וכי יש ליצור הסכמה בין המפעלים לבין משרד האוצר לגבי מימון הקציר. נועם גולדשטיין, נציג מפעלי ים המלח, הסכים כי כל הפתרונות האחרים: העתקת המלונות וקציר המלח החלקי והקמת הלגונה הינם פתרונות לטווח קצר, וכי קציר המלח המלא הוא הפיתרון לטווח הארוך.

ח"כ ניצן הורוביץ, המכהן גם כיו"ר השדולה להצלת ים המלח, אמר כי חלופת העתקת המלונות איננה ישימה ואיננה באה בחשבון, לא בטווח הקצר ולא בטווח הארוך. הורוביץ דיווח כי גם בישיבות שונות שערכה השדולה בנושא עלתה ההסכמה כי קציר המלח המלא הוא הפיתרון הנכון ובר הקיימא לבעיית עליית המפלס. נציג המשרד להגנת הסביבה, מנחם זלוצקי, סיכם את עמדת המשרד התומכת בחלופת קציר המלח, מאחר ושאר החלופות עתידות לגרום לפגיעה קשה בסביבה, ומאחר והיא החלופה היחידה המתייחסת גם לטווח ארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully