וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי בום? בסין שוקלים לשנות הגבלות הילודה

טליה שחר

12.9.2010 / 16:55

31 שנה אחרי שהונהגה המדיניות של "ילד אחד בלבד" כדי לרסן את קצב גידול האוכלוסייה הסינית, שוקלת הממשלה להקל את ההגבלות ולאפשר לזוגות להביא לעולם יותר מילד אחד

מדיניות "ילד אחד" בסין עשויה להשתנות אחרי יותר מ-30 שנה בהן למשפחות אסור היה להביא לעולם יותר מילד אחד. בכיר לשעבר במועצת תכנון המשפחה של סין, ליאנג זונגטאנג, אמר לעיתון האמריקאי "USA TODAY" כי גורמים בממשל שוקדים כעת על תכנית פיילוט שתקל על הגבלות הילודה בחמישה מחוזות בסין.

בסין ישנם כיום יותר מ-1.3 מיליארד תושבים. מדיניות ה"ילד אחד" הונהגה לפני 31 שנים כדרך לצמצם שיעור הילודה מ-1.7 ילדים בממוצע למשפחה ולרסן את קצב גידול האוכלוסייה, שהכביד על המשאבי המדינה. בתחילה השתמשה הממשלה בתעמולה וחינוך כדי לעודד את המשפחות להביא לעולם ילד אחד בלבד, אולם עם הזמן ננקטו גם צעדים חמורים יותר, כמו עיקור נשים כפריות.

עם זאת, היו גם יוצאים מהכלל הזה. כך, למשל, זוגות שלהם נולדה בת, יכלו להוליד ילד נוסף. בשנגחאי יושמה בשנה האחרונה תקנת "שני ילדים" שאפשרה להביא שני ילדים לעולם, עבור בני זוג שאחד מהם הוא בן יחיד.

מחסור בכלות

להשלכות הדמוגרפיות של מדיניות הילודה היתה גם השפעה משמעותית על החברה, שבאה לידי ביטוי בעיקר באי שוויון בין מספר הגברים לנשים, עם 120 בנים על כל 100 בנות. מכון מחקר בבייג'ינג מעריך שעד שנת 2020 מספר הגברים במדינה בגיל נישואים (19-45) יהיה גדול ב-24 מיליון בהשוואה למספר הנשים. "העלייה החריפה במספר גברים בגיל נישואים שלא ימצאו כלה יהפוך לסכנה גדולה", אמר טיאן שאויואן, מהתאחדות האוכלוסייה של סין לעיתון "צ'יינה דיילי". כמו כן, צעירים נטולי-אחים נחשבים למפונקים וחמדנים.

גם שוק העבודה בסין עלול להיפגע מהמצב, שגורם להזדקנות האוכלוסייה. מספר האזרחים בגיל עבודה צפוי לרדת בכ-10 מיליונים בכל שנה אחרי 2025, ומספר הצעירים בגילאים 20 עד 24 ייפול בכרבע במהלך העשור הקרוב. כך דווח ב"אינדיפנדנט" הבריטי.

לפיכך, הבעיה בסין הפכה מכך שהיו יותר מדי ילדים לכך שיש מעט מדי ילדים. אולם רוב מהשפחות אינן מנצלות את ההקלות בהגבלות הילודה, במיוחד באזורים עשירים כמו שנגחאי.

ב-1 בנובמבר יחל בסין מפקד אוכלוסין נרחב, במסגרתו יוכלו הורים בעלי יותר מילד אחד לרשום את ילדם השני, שעד עתה הוסתר מהרשויות . לנתוני המפקד תהיה השפעה על מדיניות הילודה במדינה. פנג שיזה, פרופסור באוניברסיטת בייג'ינג אמר לUSA TODAY"": "אם לחברה ולממשלה תהיה הבנה טובה יותר של המצב, אז יהיה קל יותר לגבש מדיניות אוכלוסין".

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • ילודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully