וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: שומע 'שתי מדינות', אבל לא לשני העמים

12.9.2010 / 10:36

לקראת סבב השיחות הראשון בין ישראל לפלסטינים, חזר והדגיש נתניהו כי מבחינתו הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי מהווה התנאי לפתיחה במו"מ. "הפלסטינים אומרים 'שתי מדינות' אך לא לשני עמים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה השבועית לסבב השיחות הקרוב עם הפלסטינים שייפתח ביום שלישי השבוע בשארם א-שייח'. ראש הממשלה מתח ביקורת על הצד הפלסטיני שלדבריו אינם מכירים במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי – תנאי הפתיחה של נתניהו בשיחות השלום. בסבב השיחות הנוכחי ישתתפו גם נשיא מצרים חוסני מובארק, מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון והשליח האמריקאי המיוחד, הסנאטור ג'ורג' מיטשל. מול ישיבת הממשלה, ערכו נציגים של ועדי המתיישבים בשומרון ובנימין מייצג מסיכות בו מחו על הכוונה להמשיך את הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

"הסכם שלום מושתת קודם כל על הכרה בישראל כמדינת העם היהודי, הסכסוך הוא על אותה פיסת ארץ", אמר ראש הממשלה, "שתי מדינות לשני עמים פירוש הדבר שתי מדינות לאום. לצערי, מהצד השני אני לא שומע 'שתי מדינות לשני עמים', אומרים שתי מדינות אך לא לשני עמים". נתניהו הוסיף כי במדינת ישראל יש שוויון זכויות ללא-יהודים, אך הבסיס הוא מדינת הלאום, "זה הבסיס האמיתי לקץ התביעות ולקץ הסכסוך, בדיוק כפי שאנו נדרשים להכיר במדינה פלסטינית".

עם זאת, ראש הממשלה העריך כי יש בכוחה של ההנהגה הפלסטינית לשנות את המצב הקיים. "אם ההנהגה הפלסטינית תתמיד במשא ומתן רצוף חרף מכשולים בכל צד, ואם היא תהיה נחושה כמונו להתקדם, ניתן יהיה להגיע בתוך שנה להסכם מסגרת שיהיה בסיס להסכם שלום", אמר ראש הממשלה. נתניהו סיפר כי בערב החג התקשר אליו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואיחל לו שנה טובה. "אני איחלתי לו חג שמח לרגל העיד אל פיטר", אמר, "אני מקווה שבשנה הבאה נוכל לאחל האחד לשני ברכות על שלום שהושג".

אמש פורסם כי חרף השקת המשא ומתן, עדיין קיימים פערים ניכרים בין עמדות הצדדים. גורמים מדיניים אמרו לוואלה! חדשות כי בעוד שהפלסטינים דורשים לפתוח את השיחות בנושא הגבולות, ישראל דורשת שהנושאים הראשונים עליהם ידברו במסגרת המו"מ יהיו סידורי ביטחון, הכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי וקץ הסכסוך. עם זאת, ההערכה היא כי למרות חילוקי הדעות, הצדדים יגיעו להסכמה בנושא עד לפגישה.

השרים חלוקים לגבי המשך ההקפאה

בטרם ישיבת הממשלה הביעו מספר שרים את עמדתם בקשר להמשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות וכן בנוגע לסבב השיחות הבא במשא ומתן. שר הפנים אלי ישי אמר כי הפלסטינים אינם מעוניינים בשלום. לדבריו, הפלסטינים "כל הזמן מוצאים סיבה למה לפוצץ את המשא ומתן. הם רוצים בהשמדת מדינת ישראל, הם לא רוצים ולא מסוגלים להכיר בישראל כמדינה יהודית".

גם שר האוצר יובל שטייניץ שר האוצר יובל שטייניץ התייחס לסוגיה ואמר כי הגורם המפריע לו במשא ומתן הישיר היא "הסרבנות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינה יהודית כפי שהוכרה על ידי האו"ם ב-1947. הסרבנות להכיר בזכויות ישראל כמדינת הלאום היהודי מסכנת את חידושו והתנעתו של תהליך השלום". שטייניץ הוסיף כי על פי החלטת הקבינט, הקפאה הבניה מסתיימת וההחלטה עומדת בעינה.

מנגד, שרי מפלגת העבודה קראו להמשיך בהקפאת הבנייה בהתנחלויות. השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן אמר כי "הנושאים המרכזיים במו"מ הם הסדרי הביטחון והגבולות. נושא ההקפאה הוא דבר נמוך בערכו. כל סידור שאבו מאזן ונתניהו יקבלו עליהם בעניין יהיה מקובל עליי, אך המשך הבנייה תוך סיכון השיחות תהיה טעות היסטורית".

חברו לסיעה, שר הרווחה יצחק הרצוג התייחס למו"מ המדיני ואמר כי "הפגישה שתהיה השבוע בשארם א-שייח' היא צעד חשוב מאוד". הרצוג התייחס גם להמלצתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להמשיך בהקפאת הבנייה בהתנחלויות במקביל למשא ומתן ואמר כי "אני בטוח שגם במסדרונות בישראל יצטרכו לשקול את הפרשה. התהליך יהיה קשה ביותר, ולכן צריך לתת לו את הסיכוי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully