וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב עובדיה: חוכמת התורה

ד"ר חיים שיין

12.9.2010 / 7:28

הרב עובדיה יוסף הוא מגדולי פוסקי ההלכה בדורות האחרונים. פסיקותיו, כדרכם של חכמי הספרדים, הן ביטוי מופלא לחיבור שבין ההלכה לחיי המעשה, חיבור שבמשך אלפי שנים שימר את חיוניותה של ההלכה כמסד לחיים יהודיים. בפסיקת ההלכה של הרב עובדיה יש אומץ לב וכתפיים רחבות, למדנות מופלגת וראיית כלל ישראל כמרכיב מרכזי וחשוב בשיקול הדעת ההלכתי. לשיבת ציון המודרנית ולהקמת מדינת ישראל יש בהגותו ובחזונו של הרב עובדיה יוסף משמעות ייחודית. בכך הוא רב ציוני מובהק, גם אם לציונות שלו יש משמעות שונה מזו ההרצליינית. ציונות של "חדש ימינו כקדם" לעומת ציונות של "ישן מפני חדש תוציאו".

תנועת החזרה בתשובה שהוביל הרב עובדיה יוסף היתה מהפכה בקנה מידה יהודי היסטורי. זו תנועה שאינה נופלת בחשיבותה, ואף עולה בהיקפה, על החסידות שצמחה במאה ה?18 במזרח אירופה. רבים בישראל נטו לזלזל בתנועת החזרה בתשובה הספרדית, חילונים וחרדים אשכנזים כאחד. אולם המציאות טפחה על פני המלעיזים. התנועה הוסיפה מימד רוחני?יהודי לתוך עולם הריק התרבותי הישראלי?מערבי. המהפכה הזו נבלמה והואטה רק משום שקבוצת עסקנים עבריינים חרשו על גבה.

לפני שנים רבות, מתוך דאגה גדולה למדינה ומתוך הנחה כי כושר העמידה של האזרחים נחלש, החליט הרב עובדיה יוסף לעשות מעשה. בהרצאה שנתן בימי הסכמי אוסלו, ושאחר כך הועלתה על הכתב ופורסמה, פסק הרב כי יש היתר הלכתי להחזיר שטחים במקום שבו יש פיקוח נפש. זו היתה פסיקה יוצאת דופן וחדשנית שהרעידה את אמות הסיפים של תנועת גוש אמונים ורבניה. באותן שנים פונק הרב עובדיה יוסף על ידי השמאל ושמו נישא לשם ולתפארת כמנהיג מתון, ליברלי, שוחר שלום ונאור. גורמים פוליטיים חזקים מחוץ לישראל הצטרפו למקהלת המהללים וראו ברב עובדיה מנוף ומשקל נגד לימין הישראלי, שהזהיר אז מפני הקטסטרופה של ימי אוסלו העליזים.

הודה בטעותו

להבדיל ממנהיגים אחרים, חסרי אומץ לב ציבורי, עם השנים הרב עובדיה יוסף הסכים להודות בטעותו. בהצהרותיו האחרונות מודה היום הרב כי פסיקתו היתה מבוססת על הנחה מוטעית שלפיה יש פיקוח נפש בהמשך החזקת השטחים. כיום ברור לרב כי דווקא החזרת שטחים לידי גורמים עוינים שאינם חפצים בשלום היא פיקוח נפש ממדרגה ראשונה. משלמה המלך למד הרב כי קודם יש שלום ואחר כך כורתים ברית. רק תמימים כורתים ברית ומקווים שהשלום יבוא בעקבותיה. בלי רצון אמיתי לשלום, כל ברית וחוזה לא יועילו.

כמו כן הודה הרב כי לא העריך נכון את כושר העמידה של עם ישראל. העיתונים והתקשורת כבר עשרות שנים אינם משקפים את הלכי הרוח האמיתיים בחברה הישראלית. עם ישראל חזק ממנהיגיו ומדובריו.

הרב עובדיה יוסף, כדרכו בפסיקת ההלכה, מחובר למציאות החיים. עבורו ההלכה אינה תיאוריה אלא דרך חיים שאמורה להתחשב בעובדות, גם אם הן מכבידות על התיאוריה. זו גדולתו של הרב וביטוי לאומץ ליבו. חבל רק שתוקפיו אינם שמים לב למהות דבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully