פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ראש השנה: כך תשרדו את ארוחת החג בשלום

      אם אתם זוממים על גפילטע פיש או על הרגל הקרושה, כדאי שתעצרו כאן. מה כדאי לאכול בחג? מאיזה מאכלים צריכים הילדים להיזהר? וואלה! חדשות מביאה את המדריך המלא לשאלה כיצד להיות שבעים ולא להיפגע

      השנה החדשה מביאה איתה גם את ארוחת החג המסורתית. דפנה זיו בוסאני, דיאטנית ביחידה ותזונה במרכז שניידר, ממליצה כיצד להיערך לחג בנושא התזונה.

      "שתהיה שנה טובה ומתוקה מדבש"

      הדבש הינו מתוק טבעי המיוחסות לו סגולות מרפא רבות, אך למעשה הוא אינו שונה מסוכר רגיל, חום או לבן, מבחינת ערכו התזונתי. הדבש אינו מומלץ לחולי סכרת ובכלל ואין להגזים בשימוש בו. הדבש מכיל ויטמינים ומינרלים רבים ונחשב ברפואה העממית כחומר בעל תכונות אנטיביוטיות. יש לזכור שבחום של ארבעים מעלות מאבד הדבש מהסגולות המיוחסות לו ולכן מומלץ להוסיף אותו למשקאות חמים לאחר קירור המשקה לטמפרטורה זו. לילדים דבש הוא ממתק לכל דבר ולכן יש להפחית ממנו כמה שיותר. בוסאני מסבירה כי "מתחת לגיל שנה אסור לתת לילד דבש כלל".

      "שנהיה לראש ולא לזנב"

      סוג הדג אותו אנו אוכלים חשוב מאד. מעבר לחלבון האיכותי של הדגים, מכילים הדגים גם חומצת שומן מסוג אומגה 3. הדגים העשירים באומגה 3 הם: פורל, סלמון, מקרל והליבוט. לדגים יתרונות בריאותיים רבים והם נמנים על המזונות שהתועלת מאכילתם הוכחה חד משמעית - הם מפחיתים סיכון למחלות לב וכלי דם. רצוי לאכלם אפויים או מבושלים אך לא מטוגנים. לדברי בוסאני לדגים יתרונות תזונתיים רבים: "הם עשירים בחומצות שומן בלתי רווית ודלים בחומצות שומן רוויות וכולסטרול וכן טובים ללב ולשיפור הזיכרון. אכילת דגים באופן קבוע לפחות פעם בשבוע, מונעת ירידה בזיכרון ומפחיתה סיכון לאירועים לבביים אצל אנשים בריאים, כגון התקפי לב ושבץ". לדברי בוסאני, "הדגים טובים ומומלצים אף לילדים אך למרות זאת יש להיזהר מאד מעצמות שהילד עלול להיחנק מהן".

      "שנהיה מלאים מצוות כרימון"

      רימון הינו אחד מהפירות המכילים נוגדי חמצון בכמות גדולה. "על ידי תיקון נזקי החימצון אפשר לסייע לגוף לתפקד טוב יותר ולתרום להזדקנות איטית יותר", אומרת בוטאני. "בריא מאד לאכול רימון, אך כמו כל דבר, במידה. יש לזכור כי גם בפרי הזה, כמו ברבים מהפירות, תכולת הסוכר גבוהה". בואני מסבירה כי הסכנה באכילת הרימון אצל ילדים טמונה בעיקר מהגרגירים. "יש ללעוס את הגרגירים וצריך להיזהר שהילד לא יחנק".

      ביום שבו אנו חוגגים את ראש השנה, בדרך כלל הארוחה היא חגיגית ועשירה יותר. מומלץ לאכול במהלך היום שתי ארוחות קטנות ושתי ארוחות ביניים, כאשר אחת מארוחת הביניים רצוי שתהיה כשעה לפני הארוחה החגיגית. "מומלץ לא להגיע רעבים לארוחה, להמעיט ביין ולהרבות בשתיית מים. את עוגת הדבש המסורתית כדאי לאכול יחד עם שתיית תה צמחים לקינוח", אומרת בוסאני.

      רצוי שהארוחה תכלול ירקות ללא רוטב או שמן, רבע צלחת תוספות פחמימות והשאר מנה חלבונית כמו דג או בשר. "יש להימנע מאכילה מופרזת ודיאטות 'תיקון נזקים' לאחר החגים.
      לילדים כדאי לתת מנת פחמימות, ירקות, מרק עוף או בקר", מסבירה בוסאני. לדבריה, "יש לדאוג שהילדים לא אוכלים מאכלים קשים ללעיסה. כמו כן, יין ממש לא מומלץ לילדים מתחת לגיל 18".