וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי אולמרט חזרו בהם: רז-ריסבי עדה עוינת

7.9.2010 / 14:10

בית המשפט קיבל את בקשת הפרקליטות להכריז על העדה המרכזית בפרשת "ראשונטורס" כעוינת, אף שהתנגד לכך בתחילה. הסיבה: סתירה בין עדותה במשטרה לזו שבביהמ"ש

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל בצהריים (שלישי) את בקשת התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט להכריז על רייצ'ל רז-ריסבי כעדה עוינת. רז-ריסבי שימשה כמתאמת קשרי החוץ של אולמרט, ולטענת התביעה התגלו סתירות בין עדותה במשטרה לבין העדות שהיא מסרה אתמול בבית המשפט. השופטים התנגדו לכך בתחילה, אך מאוחר יותר שינו את דעתם והסכימו לבקשת התובע אורי קורב.

התביעה ביקשה להכריז על רז-ריסבי כעוינת, כך שניתן יהיה לערוך לה חקירה נגדית ולהציג בפניה שאלות מדריכות. בנוסף, הודאותיה במשטרה יוגשו לבית המשפט.

היא הוכרזה כעדה עוינת לאחר שאמרה בעדותה כי אינה יודעת כיצד מומנו הנסיעות של הפרטיות של אולמרט ובני משפחתו, ואילו בחקירתה במשטרה אמרה שהטיסות מומנו מעודפים של מימון הנסיעות של אולמרט במסגרת תפקידו, וכי שולה זקן ידעה על כך. "אפשרי שדיברתי על העודף של הנקודות, זה עודף של הנקודות של הנוסע המתמיד", אמרה בבית המשפט.

על כך השיב קורב: "את לא אומרת אמת, כי במשטרה נשאלת איך מומנו הנסיעות הפרטיות ואמרת שהן מומנו מהעודפים. כינית את זה 'נסיעות משפחתיות'". לאחר מכן אמרה רז-ריסבי כי היתה בלחץ בזמן חקירתה במשטרה. "ביקשו ממני לתת תשובה, וכנראה נתתי להם את התשובה שהם רצו לשמוע", העידה. היא הוסיפה כי "אף פעם אף אחד לא נתן לי הוראה להשתמש בעודפים למימון נסיעות פרטיות".

בעקבות הדברים ביקש קורב להכריז על רז-ריסבי כעדה עוינת, לאחר שבחקירתה במשטרה אמרה כי אולמרט וזקן קבעו איזה ארגון מממן את הנסיעה ובאיזה חלק יחסי של הנסיעה. בעל כך השיבה רז-ריסבי כי בדרך כלל היה גורם מרכזי שסביבו נבנתה הנסיעה, לרוב ארגון יהודי שמימן את הנסיעה לאירוע שארגן. "אני מגישה לאולמרט ומפרטת גורמים אפשריים לפגישות ושואלת את אולמרט מי יממן. אולמרט כותב לי לדוגמא או שעונה לי בעל פה איזה גורם יממן את מה. אני מדברת על טיסות, מלונות, מאבטחים וכו'. אני חוזרת עם ההנחיות של אולמרט לארגונים ומידעת אותם בדבר העלות", העידה רז-ריסבי.

קורב גם הקריא במהלך הדיון אתמול קטע מאחת מחקירותיה של רז-ריסבי במשטרה, שם אמרה כי היא צריכה להגן על עצמה מכיוון שידעה שראשונטורס הפיקו חשבוניות כוזבות. "אמרתי לכם שקיבלתי הנחיות מהממונים עלי", אמרה לחוקרי המשטרה. "אמרתי שזה הממונים עלי אולמרט ושולה". בבית המשפט היא העידה כי לא זכרה שאמרה את הדברים.

"מצטערת שעליתי לארץ"

אתמול דחה בית המשפט את בקשתה של רז-ריסבי, שלא להעיד במשפטו. מתאמת הנסיעות לשעבר טענה כי עדותה תפגע במשפטה, שטרם החל, אולם השופטים קבעו שלא מדובר בנסיבות חריגות שמצדיקות את ביטול העדות. בפתח עדותה בפני בית המשפט היא פרצה בבכי, ולאחר מכן הצהירה: "אני מצטערת שעליתי לארץ". פרקליטה של מתאמת הנסיעות, עו"ד אשר אוחיון, טען לפני כן כי אם היא תעיד עוד בטרם החל משפטה, הדבר יפגע בזכותה למשפט הוגן, שכן גרסתה המלאה תיחשף בפני התביעה. ההגנה לא התנגדה, אולם הפרקליטות טענה שעדותה תסייע לניהול המשפט.

רז-ריסבי, שעלתה לישראל מאוסטרליה ב-2001, התחילה לעבוד עם אולמרט באותה שנה, כשעוד היה ראש עיריית ירושלים. היא סיפרה שבמשרד ראש הממשלה יש מחלקה שלמה שאחראית לענייני נסיעותיו, ולכן הקשר שלה לנושא היה מוגבל והתמקד בייעוץ בנושא התפוצות בנסיעות.

התובע קורב, הציג בפניה מסמך שכותרתו "יומן נסיעות", שבו כתבה טבלה שכללה את תאריכי טיסותיו של אולמרט, היעד מרכזי של כל טיסה, מספר ההזמנה ב"ראשונטורס", מספר חשבונית, סוג הטיסה, למי נמסרה החשבונית והמחיר ששולם עבור הטיסה. "היה מספר אדיר של נסיעות", סיפרה. "עבדתי על 5-6 נסיעות בו זמנית. כדי לעקוב אחריהם יצרתי טבלה".

רז-ריסבי נשאלה לגבי שתי עמודות בטבלה, שבהן מופיעים סכומים שונים. סך הכל חשבוניות לאותה נסיעה, וליד זה סכום אחר, שמציין את ההבדל בין עלות הנסיעה הכוללת לבין הסכום הכולל ששולם עליה. כך לדוגמא, באחד המקרים הוצאו חשבוניות על סך כ-42 אלף שקלים עבור טיסה לאטלנטה, כאשר העלות הכוללת היתה כ-34 אלף שקלים. כאשר נשאלה על ההפרשים, הסבירה רז-ריסבי כי מדובר בסיכום כל נסיעה. "האם היינו חייבים כסף או לא", אמרה. "לא הסתכלנו על כל נסיעה בנפרד. בחנו זאת לאורך שנה שלמה". לשאלת השופטים השיבה: "אם כתוב פלוס, זה אומר שהנסיעה שולמה במלואה ונותר כסף, אם כתוב מינוס סימן שהנסיעה לא כוסתה במלואה". כלומר, שמשרדו של אולמרט היה חייב כסף לסוכנות הנסיעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully