וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאבקים בהכחדת הנשרים בעידוד הילודה

5.9.2010 / 13:41

רשות הטבע והגנים החלה לפני שנתיים בפרויקט לעידוד ילודת הנשרים. במסגרת הפרויקט מעבירים את הביצה שהוטלה להדגרה מלאכותית מה שגורם לנשרים להטיל ביצה נוספת

הנשר נמצא בסכנת הכחדה מתחילת המאה ה-20 ובמהלך מאה השנים האחרונות חלה בארץ ירידה דרמטית במספר הנשרים. המצב הוא תוצאה של גורמים שונים בסביבה אשר הביאו להכחדת הנשרים וכן חוסר הצלחה בקינון, אשר הופרע מסיבות שונות. מנתונים שאספה רשות הטבע והגנים עלה כי רק כ-30% מניסיונות הקינון של נשרים הסתיימו בפריחת גוזל וכי שאר הניסיונות נכשלו, כמחציתם בשלב הדגירה על הביצה וכמחציתם בשלב הטיפול בגוזל. כדי להתמודד עם מצב זה החלה בשנת 2008 רשות הטבע והגנים בפרויקט לעידוד ילודת הנשרים.

לאחר הטלת הביצה, מעבירים אותה פקחי רשות הטבע והגנים להדגרה באופן מלאכותי במדגרה בגן החיות התנ"כי בירושלים. הדבר בדרך כלל גורם לזוג הנשרים להטיל ביצה נוספת הנקראת "ביצת מילואים", כך שעכשיו לזוג הנשרים יש שני גוזלים. הגוזל שבקע במדגרה המלאכותית מועבר להמשך גידול ואימון בחי-בר כרמל וכשהוא מגיע לגיל של כ-120 יום ומסוגל לאכול באופן עצמאי הוא מוחזר לכלוב האקלום בשמורת גמלא. במקביל עוקבים פקחי רשות הטבע והגנים אחר הגוזל שבקע בקן בשמורת גמלא מ"ביצת המילואים". בשנתם השלישית משוחררים הגוזלים שגודלו בכלוב האקלום לשמורה.

בעונת הקינון של שנת 2008 הוצאו 10 ביצים מהקינים. שמונה מהן בקעו בהצלחה והם מגודלים בכלוב האקלום בשמורת גמלא. בעונת הקינון של שנת 2009 הוצאו 14 ביצים מ-13 קינים (בקן אחד היו שתי ביצים). 11 גוזלים בקעו מהביצים שהועברו להדגרה מלאכותית והם מגודלים בכלוב האקלום בשמורת גמלא. מתוך 13 קינים בהם לא בוצעה שום התערבות מגודל בהצלחה רק גוזל אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully