וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 60 שנה: חוזרים לביהכנ"ס העתיק בהונגריה

מוטי לוי, כתבנו לענייני חרדים

3.9.2010 / 11:40

תחת אבטחה כבדה ובנוכחותם של נציגי ממשלת הונגריה, הרב מצגר והשר יעקב מרגי, תיערך ביום ראשון פתיחתו המחודשת של בית הכנסת העתיק ביותר בהונגריה. "מאז ההודעה על הפתיחה קיבלנו עשרות טלפונים מיהודים שזכו להתפלל במקום לפני השואה"

ביום ראשון הקרוב תיערך בבודפשט הפתיחה החגיגית וחנוכת הבית של בית הכנסת העתיק ביותר בהונגריה. האירוע מתקיים לאחר עבודות שיפוץ נרחבות שנערכו במקום במשך ארבעה חודשים, ונועדו להכשיר את בית הכנסת לתפילות ראש השנה שיתקיימו בו בעוד כשבוע. בית הכנסת "או-בודה" שזכה אף לאחרונה לכינוי "החורבה של ההונגרים", נבנה לפני כמאה ותשעים שנה בחלק ה"בודה" של בודפשט. אולם התפילה המפואר שלו משתרע על פני שטח של 400 מ"ר עם 600 מקומות ישיבה, וגובהו מגיע ל-15 מטר. בנוסף קיימות בבניין עוד שתי קומות, אשר נועדו לשמש כאולם אירועים וכחדרי פעילות לילדי הקהילה היהודית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השיפוצים בבית הכנסת העתיק/מערכת וואלה!, צילום מסך

מימונן של עבודות השיפוץ נתרם על ידי המיליונר היהודי האמריקאי ג'ורג' רוהר, בעליה של "אן-סי-אייג' קפיטל", קרן השקעות המתמחה בהשקעות במזרח אירופה. רוהר מרבה לתרום לפתיחתם ושיפוצם של מרכזים יהודיים בחלק זה של היבשת, בו מתבצעת פעילותו העסקית. כמו כן, נרתמו לסייע במימון חברים נוספים בקהילה היהודית המקומית.

באירוע הפתיחה המחודשת עתידים להשתתף ולשאת דברים המשנה לראש ממשלת הונגריה ז'ולט שמיין, שר החוץ ההונגרי ינוש מרטוני, הרב הראשי לישראל יונה מצגר, והשר לשירותי דת יעקב מרגי. הפתיחה החגיגית תיערך תחת אבטחה מיוחדת של משטרת בודפשט, על רקע העלייה החדה בכוחה של מפלגת "יוביק" הלאומנית והאנטישמית. "יוביק" זכתה בבחירות האחרונות שהתקיימו השנה בהונגריה ב-16 אחוז מכלל קולות המצביעים.

הרב שלמה דוד כובש, רב הקהילה היהודית ההונגרית המאוחדת (עמי"ך) בבודפשט, אשר עתיד לשמש כרב בית הכנסת, סיפר כי "מאז הודענו על הפתיחה המחודשת של בית הכנסת קיבלנו עשרות טלפונים מיהודים שזכו להתפלל במקום לפני השואה. הם סיפרו לנו כי לעולם לא האמינו שהמקום ישוב לפעילות. מדובר מבחינתנו באירוע בעל חשיבות היסטורית עבור יהדות הונגריה, שמשמש גם כמענה הטוב ביותר לעלייה בכוחם של האנטישמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה נרצחו 564,500 מיהודי הונגריה, הולאם בית הכנסת והוסב בתחילה לשמש כמוזיאון לטקסטיל. בשנות השבעים, הוא הועבר לידי הטלויזיה ההונגרית, אשר הפכה אותו לסטודיו. הטלוויזיה ההונגרית עזבה את המקום בחג הפסח האחרון לטובת בניין חדש ומאז הוא שב לידי הקהילה היהודית המאוחדת בבודפשט, המכונה עמי"ך (EMIH).

עבודות השיפוץ של בית הכנסת מוערכות על ידי ראשי הקהילה בכ-2 וחצי מיליון דולר. עד עתה הושקעו כבר במקום כחצי מיליון דולר, בעבודות שכללו בין היתר שיפוץ אומנותי של ארון הקודש המפואר ותלייתה של נברשת ענק עשויה זהב ועץ מגולף. השיפוץ, שהשלב הראשון שלו אמור להסתיים ביום שישי הקרוב, עתיד להימשך עוד מספר חודשים ולהתבצע תוך כדי הפעילות שתחל במקום כבר ביום ראשון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבודפשט התקיימו עשרות שנים, זו לצד זו, שתי קהילות יהודיות, הקהילה האורתודוקסית החרדית, והקהילה הניאולוגית, המקבילה לרפורמים בארה"ב. קהילת עמי"ך, החדשה יחסית, אשר תחנוך את בית הכנסת ותשתמש בו עבור פעילותה, הוקמה על ידי חב"ד בבודפשט בשנים האחרונות בכדי לתת מענה אורתודוקסי ליהודים שרוצים ליטול חלק בחיי הקהילה ואשר עבורם הקהילה החרדית המקומית נחשבת לשמרנית מדי.
בהונגריה מתגוררים כיום כמאה אלף יהודים, רובם ככולם בבודפשט וסביבתה. רבים מהם דור שני ושלישי לניצולי שואה. עם זאת, לפי ההערכות רק כ-10,000 מתוכם מגדירים עצמם כיהודים, ונישואי התערובת במדינה עומדים על למעלה מ-90%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully