וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ נגד ברק: קיצור כהונת הרמטכ"ל יפגע בצה"ל

פנחס וולף

2.9.2010 / 14:02

ח"כ עמיר פרץ תקף את שר הביטחון וחבר מפלגתו, על רקע כוונתו להביא לאישור הממשלה הצעה לקצר את כהונת הרמטכ"ל לשלוש שנים. לדבריו, "זו מתכונת טובה לשר הביטחון, אך רעה לצה"ל"

כהונת הרמטכ"ל תקוצר לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בשנה נוספת. כך צפויה הממשלה להחליט ביום ראשון, בהתאם להמלצת שר הביטחון אהוד ברק. החלטת הממשלה תשנה את הנוהג הקיים, שיזם שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ לקראת כהונת הרמטכ"ל הנוכחי רא"ל גבי אשכנזי. על פי הנוהג הנוכחי, הרמטכ"ל מכהן ארבע שנים, כאשר במצב חירום ניתן להאריך את כהונתו בשנה נוספת.

מדובר בסעיף אחד מתוך הצעת ההחלטה שיביא השר ברק לאישור הממשלה. הסעיף המרכזי הוא אישור מינויו של אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט לכהונת הרמטכ"ל שתתחיל בתאריך 14 בפברואר 2011. הבאת מינוי גלנט לאישור הממשלה מתאפשרת לאחר שוועדת טירקל לעניין מינויים בכירים אישרה השבוע את מועמדותו.

ח"כ פרץ יצא נגד היוזמה של ברק לקיצור משך כהונת הרמטכ"ל. לדבריו, "אחד המהלכים החשובים שנעשו לקראת אישורו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי היה קביעת כהונה קצובה מראש של ארבע שנים, תקופה המאפשרת לכל רמטכ"ל שייבחר בעתיד לנהל מדיניות ארוכת טווח בסוגיות אסטרטגיות, בוודאי בתקופה בה כל בר-דעת יודע כי האתגרים העומדים בפני הרמטכ"ל החדש מחייבים יצירת אווירה שתאפשר לו עבודה רגועה ואחראית".

"שיטה טובה ויעילה"

פרץ הוסיף, כי "החזרה לשיטה הקודמת הינה החזרת המצב בו הרמטכ"ל רואה בהחלטה על ההארכה כתעודת מעבר, ולכן יפעל בעצמאות מוגבלת, וייתכן כי החלטותיו יושפעו משיקולים נוספים ולא רק מקצועיים".

עוד אמר פרץ כי "אסור לשכוח כי זכותה של ממשלה לקצר את כהונתו של הרמטכ"ל, אם נוצרו נסיבות המחייבות זאת. ולכן, ברור לחלוטין שאין בהחלטה זו כדי לסייע לצה"ל, אלא רק להגדיל את תחושת השליטה של שר הביטחון. ייתכן שזו מתכונת טובה לשר הביטחון אך רעה לצה"ל".

מנגד, גורמים במשרד הביטחון אמרו לוואלה! חדשות, כי "השיטה הקודמת הייתה טובה ויעילה ואפשרה לרמטכ"לים מצוינים, כמו משה דיין, יצחק רבין, אהוד ברק, אמנון ליפקין שחק ועוד רבים, לפעול בצורה נאותה עד הרגע האחרון. ברק סבור שהשיטה הקודמת טובה יותר".

גורם אחר במשרד הביטחון הוסיף, כי הנוהג הנוכחי על פיו בזמן חירום תוארך כהונתו של הרמטכ"ל לשנה חמישית, הוא בעייתי. "המושג 'חירום' הוא מושג גמיש שנתון לפרשנויות", אמר הגורם, "ולפיכך הוא יוצר מצב לא בריא למערכת הצבאית, שצריכה לדעת בוודאות מה קורה, ולא לחיות עם ספקות עד הרגע האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully