וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בפיקוד מרכז מפיגועים בספטמבר

יהושע בריינר

31.8.2010 / 19:42

בפיקוד מרכז חוששים מפני פיגועים שיבוצעו במטרה לסכל את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. עם זאת מעריכים גורמים צבאיים כי "הסיכוי שאירוע כזה ימוטט השיחות הוא נמוך"

חשש בפיקוד מרכז מפני פיגועים שיבוצעו במטרה לסכל את התקדמות השיחות בין ישראל לפלסטינים לקראת הפסגה בוושינגטון. לקראת חודש ספטמבר הועלתה הכוננות בפיקוד לאפשרות כי יהיו ניסיונות של מפגעים בודדים לבצע פיגועים אקראיים כנגד יעדים ישראליים. עם זאת מעריכים גורמים צבאיים כי "הסיכוי שאירוע כזה יכול למוטט את השיחות הוא נמוך".

לדברי גורם צבאי באוגדת יהודה ושומרון, מדובר בחשש מיידי המכוון לחודש הקרוב, כשההתמקדות היא על מפגע בודד מארגוני החמאס והגי'האד האסלמי ולא להתארגנות של חולייה. על פי הערכות המודיעין, קריאותיו של מנהיג חמאס ברצועה איסמעיל הנייה כנגד המגעים הישירים של הרשות הפלסטינית עם ישראל ומנגד גם ההתבטאות של הרב עובדיה יוסף עשויה ליצור אווירה שתביא לביצוע פיגועים. "כיום", מסביר גורם צבאי, "היכולת של הפלסטינים להוציא פיגוע משמעותי היא נמוכה, בעיקר הודות לפעילות שלנו וגם ראוי לציין לטובה את הפעילות של המנגנונים בערים. עם זאת, אמירות של הנייה והתקדמות השיחות בוושינגטון, ואפילו האמירות של הרב עובדיה יוסף, עלולות לגרום לבן אדם אחד לקום ממקום מושבו ולעשות מעשה. גם אם הפיגועים הללו ייצאו לפועל, לא מדובר באירוע שיכול לשנות מומנטום".

במקביל לפסגה בוושינגטון, נחשב חודש ספטמבר, שיחל מחר, לאחד המתוחים ביותר בפיקוד מרכז. לא רק החששות מהשלכות הפסגה בוושינגטון עם אפשרות לכישלון המגעים, אלא גם השאלה סביב המשך הקפאת הבנייה שעלולה להביא לאירועים דווקא מצד המתנחלים. בצה"ל לא פוסלים אפילו אירועים אלימים מצד המתיישבים במקרה וההקפאה תמשך. דווקא האפשרות שהפסקת ההקפאה וחזרה לבנייה בשטחי יהודה ושומרון תביא לאלימות מהצד הפלסטיני נראית נמוכה. "הרחוב הפלסטיני הוא די אפתי לכל סיפור ההקפאה", אומר גורם צבאי, "גם אם יחזרו לבנות, זה לא מה שיוציא אותם לרחובות. כיום העם הפלסטיני מעוניין בעיקר בשקט והמשך פריחת הכלכלה, כך שנראה שלא סיפור ההקפאה וגם לא התמוטטות השיחות יוציאו את העם לרחוב, ונראה מראות שראינו ב-2000. ייתכן ופה ושם יהיו פיגועים ספוראדיים, אבל בסך הכל בציבור הפלסטיני אין כיום שום לגיטימציה לטרור".

בנוסף לכך, בסוף החודש צפויה להתחיל גם עונת המסיק ביהודה ושומרון, מה שצפוי להוסיף לחיכוך האפשרי של המתנחלים עם הפלסטינים. "אין ספק שזה יהיה חודש מאתגר, וככל שיש במשוואה הזאת יותר נעלמים, כך הפתרון הופך ליותר מורכב", אומרים בפיקוד מרכז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully