וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: פגמים בהליך המינוי של בכירים בצה"ל

יהושע בריינר

31.8.2010 / 16:00

מבקר המדינה בחן את את האופן בו ממונים קצינים בצבא, ובדו"ח מיוחד הוא קובע: "התהליך אינו נתמך בנהלים ותלוי ביחסים בין הרמטכ"ל לשר הביטחון. דרך זו אינה ראויה". בין השאר מתח לינדנשטראוס ביקורת על אופן המינוי של אבי אשכנזי, אחיו של הרמטכ"ל, למפקד בסיס צאלים

הליך המינוי של קצינים בכירים בצה"ל לוקה בפגמים משמעותיים. כך עולה מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שבדק את המינויים ברמות הבכירות בצבא. לפי דו"ח המבקר שפורסם אחר הצהריים (שלישי), גם כשמדובר במינוי בעלי התפקידים הבכירים ביותר, ובהם קצינים בדרגת האלוף, אין כל הליך מסודר בעניין, והדבר נעשה כ"משא ומתן" בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון.

לדברי המבקר, "תהליך זה אינו מובנה, אינו נתמך בכללים או נהלים כלשהם המעוגנים בכתובים או מוסכמים באופן ברור, אינו מתועד, ותלוי בעיקרו במערכת היחסים הקיימת בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון. דרך זו אינה ראויה". יש לציין כי דו"ח המבקר אינו קשור בשום דרך להליך בחירת הרמטכ"ל שבוצע באחרונה במערכת הביטחון, אולם העובדה שהמבקר הזכיר כי מינויים של קצינים בכירים קשור באופן ישיר למערכת היחסים שבין הרמטכ"ל לשר הביטחון, רומזת כי היחסים המתוחים בין הרמטכ"ל הנוכחי, רב אלוף גבי אשכנזי, לבין שר הביטחון אהוד ברק עלולים היו לפגוע בהליך המינויים.

עוד קודם לבחינת מינויי האלופים בחן המבקר את הליך המינויים של קצינים זוטרים יותר בדרגות סא"ל עד תא"ל, ממנו עולה כי כ-40% מהקצינים הבכירים יותר לא מילאו את פרק הזמן הרצוי בתפקיד בטרם מונו לתפקיד אחר. עוד עולה כי 38% ממפקדי החטיבות הסדירות בצבא כיום כלל לא עברו קורס מח"טים. עם זאת, את עיקר הביקורת מפנה לינדנשטראוס אל עבר מיוני האלופים, בהם הוא קובע כי אין כל הליך מסודר לבחירת הקצינים המתאימים, הדיאלוג המתקיים בעניין מינויי האלופים כלל אינו מתועד, ואין אמות מידה כתובות ומוסדרות לבחירת האלופים.

בשל העובדה כי אין נורמות קבועות בצה"ל בהליך מינויי האלופים, ראיין מבקר המדינה את כל שרי הביטחון והרמטכ"לים בעבר ובהווה, ושאל לדעתם בנושא.

מה תהיה דרגת המזכיר הצבאי?

בתוך כך, מתח לינדנשטראוס ביקרות על התנהלותו של הרמטכ"ל הנוכחי גבי אשכנזי במינוי אחיו, תא"ל אבי אשכנזי, לתפקיד מפקד בסיס האימונים בצאלים. במסגרת הליך המינוי אשכנזי פסל את עצמו מלעסוק בעניין, מתוך חשש לניגוד עניינים, והעביר את ההחלטה בנושא לסגנו לשעבר, האלוף במיל' דן הראל.

אלא שבפועל קובע המבקר, כי על פי נהלי נציב שירות המדינה היה על הרמטכ"ל לערב בהליך המינוי גורם חיצוני שאינו כפוף למרותו של אשכנזי. המבקר אף פנה בעניין לפצ"ר, שהשיב לו כי אין אפשרות להביא גורם צבאי שכזה, שכן הכל כפופים לרמטכ"ל. עם זאת, העיר המבקר, כי היה ניתן להביא רמטכ"ל לשעבר שינהל את הליך המינוי. עם זאת, מדגיש המבקר, אין בהערותיו ובהמלצותיו בעניין משום הבעת ביקורת על עצם בחירתו ומינויו של אשכנזי האח.

כמו כן, במהלך הדו"ח מתייחס המבקר לעובדה כי אין הסכמה בין שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש הממשלה לגבי דרגתו הרצויה של המזכיר הצבאי של ראש הממשלה. כמו כן, נמתחת ביקורת על עצם העובדה כי בחוק קיימת "לקונה", משום שאין ממלא מקום לרמטכ"ל, למקרה שייבצר ממנו מלא את תפקידו.

צה"ל: "התהליך שקוף וסדור"

בצה"ל מסרו בתגובה להליך מינוי ממלא מקום הרמטכ"ל, כי "באחרונה הוכנה על ידי צה"ל טיוטת הצעת מחליטים בנושא, אשר אושרה על ידי הרמטכ"ל. ההצעה הועברה ליועץ המשפטי של משרד הביטחון לצורך הבאתה על ידי השר בפני הממשלה, ככל שהדברים יהיו מקובלים עליו".

בעניין מינויו של אבי אשכנזי, נמסר כי "הרמטכ"ל העביר את ההחלטה בעניין לסגנו ונמנע מלהשתתף בדיונים. זהו הליך היכול לשמש דוגמה להסדר ראוי ונכון. החלטה הנוגעת למינוי קצין בדרגה כה בכירה, דורשת בקיאות ומומחיות בתחום, ולדעתנו לא יהיה נכון לשתף בהליך גורם חיצוני למערכת הצבאית".

עוד נמסר מדובר צה"ל, כי בצבא "שוקדים בימים אלה על 'פרויקט קידום הקצונה בצה"ל' במסגרתו מעודכנות כלל פקודות המטכ"ל והוראות הפיקוד העליון העוסקות במינוי קצינים, קידומם והכשרתם. הפרויקט עתיד להסתיים עד סוף שנת 2010".

בהתייחס לביקורת בעניין פרק הזמן הרצוי בתפקידים קודמים נמסר, כי "עניין זה הוסדר בהוראה, הקובעת כי ניתן לקדם קצין בתפקיד או בדרגה, גם אם לא השלים קדנציה בתפקידו האחרון. העדכון בא לתקן עיוות לפיו קצינים מנוסים וותיקים, העומדים בכל שאר הקריטריונים לקידום, יעוכבו ולא יקודמו רק בשל פרמטר זה".

עם זאת, מדגישים בצה"ל כי "תהליך המינויים בצה"ל סדור, שקוף ומתועד בכל שלביו, החל מהגדרת מאפייני התפקיד וכלה בהחלטה בדבר הקצין שיאייש את התפקיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully