וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש פרטנר"? בינתיים זו רק סיסמה

דן מרגלית

30.8.2010 / 8:15

מימון אמריקני ומהלך של פעילי יוזמת ז'נבה פתחו בימים אלה מסע תעמולה בתקשורת ובאינטרנט תחת הסיסמה "יש פרטנר". בכירי הרשות הפלשתינית נראים על המסך ומבטיחים לישראלי המצוי כי הם מכירים "בקיומכם". הם אינם מכירים כמובן בהיותה של ישראל מדינת היהודים. הסיסמאות הרגילות. אין בעיה.

לבד מכך שאין "קמפיין" נגדי. אין על צגי האינטרנט והטלוויזיה ברמאללה מי שיאמר לפלשתינים כי בנימין נתניהו הכיר בזכותם למדינה משלהם, ומדוע מנהיגיהם אינם עושים כן באשר לעם היהודי? לא כלום ליושבי שכם וג'נין על צאצאי הפליטים מ?1948 ולא על גבולות בני הגנה.

ישראל עשתה מאמצים. הנסיעות התכופות של נתניהו ואתמול גם של אהוד ברק לירדן, פעם ועוד פעם בצמידות, הן עדות לכך. גם אל חוסני מובארק במצרים. אך מה יהיה במשא ומתן? אפשר כי הפגישה המכרעת אינה בטקס עם ברק אובאמה ב?2 בספטמבר אלא דווקא בארוחת הערב יום קודם. אז יארח הנשיא את שני המנהיגים, ואם הכל יתנהל כשורה אפשר שיזדרז לכנסם ביחד כדי להתחיל בדיון הראשוני.

בלי "זבנג וגמרנו"

אתמול הודיע נתניהו כי הממשלה תישאר נאמנה להתחייבותה ותסיים את ההקפאה כמתוכנן. הוא לא קיבל את הצעתו של דן מרידור להסתפק בבנייה בגושי ההתיישבות. זה טבעי, הוא יוכל לאמץ הצעה כזאת (אם ירצה) רק כאשר תגיע באורח מוסמך מוושינגטון ובהסכמתה של רמאללה.

לפיכך ההקפאה תיעלם ב?26 בספטמבר. אמנם אין ביטחון כי הבנייה תתחדש ביום שלמחרת, אבל בידי המתנחלים אישורים ישנים רבים ואיש לא יוכל או ירצה לבולמם, ולפלשתינים תהיה עילה למחלוקת חריפה, אך האם כדאי להם?

המשא ומתן הישיר חייב להתנהל ביעילות, אבל בלי קיצורי דרך ובלי "לחתוך פינות". הוא אינו יכול להיפתח בצומת של פשרה. איכות ההסכם תלויה בנכונות הצדדים לוויתורים. מדינה פלשתינית בגבולות זמניים עם התחייבות ישראלית להמשיך לפתרון קבע היא אפשרות, שאינה נקייה מסיכונים אבל טובה מחידוש העימות האלים. הפלשתינים שנמלטו מן ההצעה הוותרנית מאוד שקיבלו מאהוד אולמרט עוצמים עיניים ואוזניים מלראות ולשמוע כי ישראל מציעה להם אפשרות של ממש בנכונות לחזור למתווה של הנשיא האמריקני הקודם.

"יש פרטנר" היא סיסמה לקמפיין תעמולתי. היא אינה תוכנית מדינית. אם יש, היא תצמח ותצוף לאיטה. בלי "זבנג וגמרנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully