וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשר - מלך בסכנת הכחדה

30.8.2010 / 15:18

בעבר אוכלוסיית הנשרים בישראל מנתה אלפי פרטים. כיום הנשר נמצא בסכנת הכחדה בארץ ומספר הפרטים בשנת 2009 עמד על 204 בלבד

הנשר היה בעבר עוף נפוץ ביותר באזורינו. לפי עדויות מסוף המאה ה-19 חיו בארץ בתקופה זו אלפי נשרים וקיננו בה כ-1,000 זוגות. כיום המצב שונה לחלוטין ומתחילת המאה ה-20 הנשר נמצא בסכנת הכחדה. למרות היותו מין מוגן בחוק חלה
בישראל ירידה דרמטית במספר הנשרים במהלך המאה הקודמת.

הירידה הגדולה באוכלוסיית הנשרים בארץ היא תוצאה של סיבות רבות כגון: הרס בית הגידול הטבעי בשל פיתוח מואץ, השיפור ברמת התברואה והגברת הפיקוח הווטרינרי מה שהוביל לירידה במספר הפגרים, המשמשים כמזון לנשרים, והתחשמלות מקווי מתח גבוה.

סיבות נוספות הן ציד, הפרעות על ידי מטיילים ומטרדי רעש הנובעים בשל פעילות צה"ל. עד לפני זמן לא רב היו מטוסים מנמיכים טוס מעל שמורת גמלא במסגרת אימוניהם והדבר היווה מטרד רציני לנשרים והפריע את השקט הדרוש להם במושבות הקינון שלהם. הגורם המשמעותי ביותר שהביא להכחדתם של הנשרים בארץ הוא הרעלות שנגרמו עקב שימוש בחומרי הדברה ודישון בחקלאות.

בספירת נשרים שנערכה בשנת 2009 ברחבי הארץ נמצאו רק 204 נשרים ברחבי ישראל. בשנה לפני כן נספרו 275 נשרים בעוד שבשנת 2003 נמצא המספר הגבוה ביותר של נשרים שעמד אז על 460. בנוסף העלתה הספירה כי מתוך 13 קינים בצפון הארץ בהם לא בוצעה התערבות גודל בהצלחה רק גוזל אחד. עם זאת מתוך 16 קינים בשמורת גמלא מהם הועברו ביצים להדגרה גודלו 11 גוזלים בשבי. בדרום הארץ מתוך 34 התחלות קינון אותרו 15 גוזלים חיים. בנוסף, מנתונים שנאספו בעשור האחרון עולה כי בעשר השנים האחרונות מתו 98 נשרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully