וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספיק להספיד את 'הנוער של היום'"

גיל סימה

30.8.2010 / 7:29

גדעון סער יפתח את שנת הלימודים השנייה שלו בתפקיד שר החינוך. בין כל הטענות וההתנגדויות, הוא נחוש להשלים את הרפורמות והתהליכים שהגדיר למשרדו, ומחליק פרגון לרה"מ: "יש לו לעיתים עצות טובות". ראיון

"מי שמחפש תפקיד נטול סיכונים לא מומלץ לו להיות שר חינוך", אומר גדעון סער, שר החינוך מזה 16 חודשים, שתוך כדי המאמצים הקבועים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, התפנה לשיחה עם וואלה! חדשות על מה שסובב את 1 בספטמבר. "האחריות כבדה. לתפקיד הזה יש השפעה רבה בחברה הישראלית על עתיד המדינה", מבהיר סער.

יומיים לפני צלצול הפעמון בבתי הספר, ונראה כי נותר עוד חודש ימים בערך, עד שאיומי השביתה מצד השלטון המקומי יתחילו להלחיץ את שר החינוך, אם בכלל. "הבנתי שיש שם רצון לקיים דיאלוג ואני בכלל בספק אם מבחינה חוקית השלטון המקומי יכול להשבית לימודים", הוא אומר ומזכיר כי במהלך התקופה בה הוא מכהן כשר, ניתנו לרשויות המקומיות תקציבים שאף אחד מקודמיו לא הכיר, ולכן תלונותיהם אינן צריכות להגיע למשרדו.

נפתח בטענה שרבים נהנים לגלגל על הלשון: גם אתה מרגיש שהנוער של היום הוא לא מה שהיה פעם?

"כל הקינות, ההספדים והיבבות על הנוער שיש לנו כאן לא עומדות בקנה אחד עם העלייה בהתנדבות ליחידות הקרביות של צה"ל, בישראל יש תופעות חיוביות שלא תמיד מוצגות לציבור, אבל הן אינן קיימות בעולם. יש עליה של חומרנות ואנחנו מתמודדים איתה. אחד האתגרים שלנו הוא להעצים את המרכיב של הערכים בחינוך בני הנוער".

שנתו האחרונה של שר החינוך הייתה גדושה באירועים. מהפרשה של אפליית התלמידות בעמנואל, דרך הדלפת בחינת הבגרות במתמטיקה וגם כניסתה של פוליטיקה לשערי המוסדות האקדמיים עליהם הוא מופקד כראש המועצה להשכלה גבוהה. עם מכות ובריונות במסדרונות, שליפת סכינים בין כותלי בתיה"ס וגם מעורבות יתר של הורים בנעשה במוסד החינוכי, נאלץ סער להתמודד בדיווחים השוטפים שהוא מקבל ממנהלי המחוזות.

מפריעה לך התדמית השלילית שדבקה במערכת החינוך?

"יכול להיות שזהו סימפטום של ניסיון לגלגל אחריות במקום שנוח לעשות את זה. ניקח למשל את צריכת יתר של האלכוהול בקרב בני הנוער: אני לא חושב שמערכת החינוך נושאת באחריות עודפת בהתמודדות עם התופעה ביחס להורים. זוהי תופעה חברתית המאפיינת את החברה בישראל".

ובכל זאת, גם מערכת החינוך לא נקיה מאלימות.

"האלימות קיימת בכל מקום: בכביש, במגרש הספורט, במועדונים, במקומות הבילוי והיא קיימת גם במערכת עליה אני אחראי, ואנחנו מתמודדים איתה בצורה מאד נחושה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מעבר להצהרות, גיבשת דרך פעולה בהתמודדות עם התופעה?

"אלימות היא תופעה שאי אפשר להסתכל עליה רק דרך העיניים של מחולל האלימות, אם רוצים להתמודד איתה חייבים להגיב באופן תקיף ומיידי לגילויים אלו".

גם פתיחה נקיה של שנת הלימודים לא תרכך את מערכת היחסים העכורה שיש למשרדו מול ארגון המורים העל יסודי, המתנגד בתוקף לרפורמת 'אופק חדש' הנכנסת בצעדי ענק לבתיה"ס היסודיים ולחטיבות הביניים, הבטן הרכה של יו"ר הארגון, רן ארז.

אתה מבין את התנגדותו של יו"ר ארגון המורים בנוגע לרפורמת "אופק חדש"?

"ההחלטה המשמעותית ביותר שקיבלתי כאשר נכנסתי לתפקיד היה להמשיך בביצוע הרפורמה, אני מצטער שעדיין לא הצלחתי להגיע להסכם בדבר רפורמה בחטיבה העליונה ומקווה שאשיג זאת, אבל לא בטוח בכך. גם קודמיי וקודמותיי לא הצליחו".

בינתיים יכול סער לזקוף לזכותו את העלייה בתקציבי משרדו לשנתיים הקרובות, העומד על תוספת של 4.5 מיליארד שקל. יחד עם זאת הוא מציין, כי תכניות עבודה לשנה הקרובה לא חסרות, בעיקר בכל הנוגע לניצול ימים ושעות לימוד במערכת. "אנחנו סובלים מאחוז גבוה של היעדרויות מורים ותלמידים, יצאה בעניין הזה הנחיה של מנכ"ל המשרד והתכנית היא לצמצם את היקף התופעה".

מה עמדתך בניסיון להכניס את הפוליטיקה למוסדות האקדמיים?

"טענות לאפליה או להדרה על רקע של עמדות פוליטיות, בין אם של מרצים או סטודנטים, מי שאמור לבחון אותן הן בראש וראשונה ראשי המוסדות כשעמדתי ברורה - קבלת משרה באקדמיה אינה צריכה להיות תלויה בעמדות פוליטיות".

ראש הממשלה נתניהו נותן לך עצות לפעמים?

"אנחנו נפגשים תכופות ודנים בנושאי חינוך, זה הנושא המרכזי בינינו ויש לו לעיתים עצות טובות".

תפקידך כשר החינוך הוא מקפצה עבורך לעבר משרה אחרת, ראשות הממשלה למשל?

"זהו בוודאי לא תפקיד לכל החיים, אך הוא גם לא משמש מקפצה, הוא יותר מדי חשוב כשלעצמו ואסור להסתכל עליו מקפצה לתפקיד אחר. התפקיד מטיל עלי אחריות כבדה מאד ובצורה הזאת אני מסתכל עליו".

ולסיום: מה הדגש מבחינתך - הצטיינות או ערכיות?

"קודם כל להיות בן אדם, אבל לא צריכה להיות סתירה בין הדברים, כי אדם שיש לו מידות וערכים - יש לו סיכוי טוב יותר להגיע להישגים לימודיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully