וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פתיחת שנה"ל: המדריך לבריאות ילדיכם

אריאל נוי

29.8.2010 / 13:32

לקראת 1 בספטמבר, וואלה! חדשות מציגה את המדריך המלא לחזרה נכונה ללימודים. איזו ארוחה מומלצת לביה"ס? איך מרגילים את הילד ללכת לישון מוקדם? ואיזה ילקוט מתאים לו?

תחילת שנת הלימודים בפתח, ועל ההורים מוטלת המשימה להחזיר את הילדים לשגרה. בדיוק לשם כך, פרסמו היום (ראשון) מומחים מהמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע הנחיות לשמירה על בריאות הילד וכן לשיפור היכולות הקוגניטיביות שלו. לפי ההנחיות, יש להיערך לתזונה נכונה עבור הילד, ולוודא כי הוא מקבל מספיק שעות שינה בלילה. כמו כן, יש לבחור ילקוט נכון המתאים לנתוניו של הילד.

מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי סורוקה מקבוצת ה"כללית", עדינה בן אהרון, הסבירה כי "כבר בילדות מומלץ להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים כדי למנוע השמנה וחוסרים תזונתיים בגיל המבוגר. תזונה נכונה בשנות הילדות והתבגרות והרגלי אכילה בריאים חשובים לבריאות הילדים ולהתפתחותם השכלית, הרגשית והחברתית. אם לא מקנים לילד הרגלים נכונים הנזק הוא לטווח ארוך".

לדברי בן אהרון, מומלץ לתכנן מראש עם הילדים את ארוחותיהם בכל ימות השבוע. כמו כן, יש להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר, כיוון שארוחה זו מספקת אנרגיה לאחר צום הלילה, נותנת הרגשת שובע, מונעת נישנושים מיותרים בהמשך היום, משפרת את מצבם התזונתי ומסייעת לילדים להיות יותר מרוכזים, רגועים וערניים ולהצליח יותר בלימודים.

"דילוג על ארוחת בוקר מקשה על השגת הצרכים התזונתיים בעיקר אצל ילדים ומתבגרים שנמצאים בשלבי התפתחות וגדילה. ילדים שאינם אוכלים ארוחת בוקר אף נוטים יותר להשמנה", הסבירה בן אהרון.

10-11 שעות שינה לתלמידי יסודי

לדבריה, על ארוחת הבוקר לכלול פחמימות, חלבון כמו חלב מועשר בסידן וגבינות עד 5% שומן, ירקות מכל הצבעים ושתייה. גם במהלך היום מומלץ להמשיך להקפיד על תזונה נכונה. ארוחת העשר יכולה לכלול כריך המורכב מפחמימות, חלבון ושומנים כמו חומוס, טחינה, אבוקדו ובתוספת ירקות, פרי מכל סוג ושתייה.

לדברי בן אהרון, ארוחת הצהריים חייבת להיות מזינה ומוכנה עבור הילדים בעת שהם חוזרים מבית הספר "כדי שלא ינשנשו חטיפים". ארוחת הצהריים תכלול: מנה חלבונית מבשר ועד דג, מנת פחמימות כמו תפוחי אדמה, פסטה, אורז מלא וכדומה, ירקות, פרי מכל סוג ושתייה. "מומלץ לא להשתמש בתחליפי בשר - נקניקים, נקניקיות, קבב, המבורגר ובמנות מוכנות", אמרה.

מנהל מחלקת ילדים ב' והמרפאה להפרעות שינה במרכז הרפואי סורוקה, פרופסור אשר טל, הסביר לוואלה! חדשות על חשיבותה של השינה לתפקודם של הילדים. "אחת הסיבות שהילדים בישראל נמצאים במקום גרוע בדירוג העולמי היא כיוון שהם לא ישנים מספיק. במחקרים הוכח בצורה חד משמעית כי חסך שינה או שינה לא טובה עלולים לגרום להפרעה משמעותית בתפקוד היומי שבאה לידי ביטוי באי שקט ובעצבנות, בירידה במצב הרוח ובהפרעת קשב וריכוז. כל אלה עלולים להביא לקשיים בלמידה ולירידה כללית בהישגים", אמר.

לדברי פרופסור טל, המלצות רופאי השינה קובעות כי לילדים בגיל בית ספר יסודי דרושות 11-10 שעות שינה בלילה כדי לתפקד היטב ביום הלימודים. כמו כן, מספר ימים לפני תחילת הלימודים יש להשכים את הילד בשעה קבועה. בנוסף, מומלץ שהילד ייחשף לאור השמש מייד עם ההתעוררות כיוון שאור השמש מפחית במהירות את רמת המלטונין - הורמון המשרה שינה.

משקל ילקוט - עד 10% ממשקל גוף הילד

עוד המליץ פרופסור טל, כי יש להימנע משינה במהלך היום. אם הילד מאוד עייף ניתן לאפשר לו לישון לא יותר מ?45 דקות, ולקום לא יאוחר מ?17:00 אחר הצהריים. בשעות אחר הצהריים מומלץ לבצע במשך 45 דקות פעילות גופנית שלא תימשך אחרי 17:30 בערב.

פרופסור דן עטר, מנהל המחלקה לאורטופדיה במרכז הרפואי סורוקה הסביר על חשיבות נשיאת הילקוט לבריאות התלמיד. "ילד שהולך עם ילקוט לא מתאים לו, זה עלול לגרום לכאבי גב ולעיוות ביציבה שעלול להפוך לכרוני ולגרום לכאבים בצוואר. חוזר משרד החינוך קובע, שמשקל הילקוט לא יעלה על עשרה אחוז ממשקל גופו של הילד", אמר.

לדברי פרופסור עטר, כשקונים ילקוט יש לוודא שהוא קל כשהוא ריק. כמו כן, מומלץ ששתי רצועות הנשיאה בילקוט יהיו רחבות, מרופדות ובאורך זהה. הרצועות צריכות להיות בנויות כך שהילקוט יהיה צמוד לכל אורך הגב, הגבול העליון שלו ימוקם מתחת לקו הכתפיים והגבול התחתון לא יעבור את קו תחילת הישבן. רצוי שתהיה בו חגורה שניתן לקשור על הבטן כדי לחלק את העומס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully