וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצ"ר: ריבוי ועדות החקירה מחליש אותנו

26.8.2010 / 14:01

הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, מעיד בפני הוועדה לחקר אירועי המשט לעזה. לדבריו, "כשיש ועדת חקירה על כל מבצע צבאי - זו בעיה. זה מחליש את יכולת הצבא והמדינה לקבל החלטות וזוהי מטרת אויבינו"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, מעיד היום (חמישי) בפני ועדת טירקל לחקר אירועי המשט הטורקי לעזה. מנדלבליט סוקר בפני חברי הוועדה את ההיבטים המשפטיים של השתלטות צה"ל על הספינה "מרמרה" ומדווח על החקירות שערך הצבא בעקבותיה.

במהלך עדותו מתח הפצ"ר ביקורת על ריבוי ועדות החקירה למיניהן. "כשיש ועדת חקירה על כל מבצע צבאי ואפילו מבצע מוצלח, כמו עופרת יצוקה, זו בעיה. ואז כל החיילים והמפקדים יבואו להעיד? זוהי מטרת אויבינו - להחליש אותנו. זה גם מחליש את יכולת הצבא והמדינה לקבל החלטות", אמר מנדלבליט.

בעדותו התייחס הפרקליט הצבאי הראשי גם לאמרה השגורה, לפיה צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם. "אני לא אוהב את הסיסמה הזאת. אנחנו פועלים על פי חוק, אבל יש עוד צבאות מוסריים".

"אין מצב שאני קובע שפעולה מסוימת אינה חוקית, ומפקד כלשהו מבצע אותה", אמר מוקדם יותר האלוף מנדלבליט לחברי הוועדה. לדבריו, לרמטכ"ל ולמפקדים בצה"ל יש "אינטרס עליון שיהיה שלטון חוק בצבא". מנדלבליט הוסיף, כי הצורך בייעוץ משפטי התעצם בשנים האחרונות על רקע הביקורת הבינלאומית על ישראל והערעור על הלגיטימציה שלה לפעול. לפיכך, נבנה בצה"ל מערך של ייעוץ אופרטיבי, כלשונו. "כיום יש יועץ משפטי לכל אוגדה. אין דבר כזה שבפורום מטכ"ל או בפורום בחיל הים מישהו מעלה על דעתו שלא לפעול על פי הדין הבינלאומי", הצהיר הפצ"ר.

האלוף מנדלבליט התייחס בעדותו גם להטלת הסגר על רצועת עזה ואמר כי "כאשר חמאס קורא להשמיד את ישראל, אי אפשר לחיות איתו כאילו לא קרה כלום. נכון שבסופו של דבר האזרח הקטן בעזה הוא זה שסובל, אך זה עניין של ריבונות". לדבריו, מטרת הטלת הסגר ב-2007 היתה "להחליש את כלכלת האויב כדי שירי הרקטות ייפסק. המטרה בכך היתה למנוע פעולה צבאית של ישראל שתביא לשפיכות דמים נוספת".

הפרקליט הצבאי הראשי הדגיש בעדותו כי בעזה אין נמל. לדבריו, "זה לא שהפסקנו את פעולתו של נמל משגשג בסגר הימי. מעולם לא היה נציב ימי לעזה. על כן, בהטלת הסגר הימי לא פגענו בדבר. עם זאת, עד היום המטרה היא לוודא שלא יהיה אסון הומניטרי בעזה. אני לא מעלה על דעתי שנרעיב 1.5 מיליון איש. זה לא קשור לדין הבינלאומי, אלא למי שאנחנו". האלוף מנדלבליט חזר והדגיש כי לא היה משבר הומניטרי בשום שלב".

"לא יעלה על הדעת שנטביע 650 אזרחים"

"כמובן, תוצאת האגב של הסגר היבשתי היא שנגרם סבל מסוים לאזרחים, אך דבר זה מקובל בדין הבינלאומי", אמר האלוף מנדלבליט. "אף אחד מאיתנו, לא בצבא ולא בממשלה, נהנה מזה שאזרחים בעזה סובלים, אבל אין ברירה. הממשל בעזה רוצה שאנחנו ניגרר לכך שנירה כמוהם בצורה לא פרופורציונאלית לאזורים מאוכלסים, אבל אנחנו לא נתנהג כמוהם, אף שהיו קריאות בציבור שעל כל רקטה נירה פגזים ללב עזה".

על ההשתלטות על המשט לעזה אמר הפרקליט הצבאי הראשי, כי "כבר עם תחילת ההכנות היה ברור לנו שמדובר הפעם במשהו שונה. אמנם הכרזנו על ה-IHH כעל התאחדות בלתי מותרת, אך זה לא אומר שכל אחד שם היה טרוריסט". הוא הוסיף כי איש לא חשב להטביע את כלי השיט רק כי הם שייכים ל-IHH. לדבריו, "לא ראינו בספינה כספינת אויב. אם היה מדובר למשל בכלי שייט עם מאה לוחמי חיזבאללה שבא לעזה לעזור לחמאס, אולי היינו מטביעים אותו אבל זה לא המקרה שלנו. האנשים על המרמרה לא היו מטרות".

הפצ"ר אמר עוד כי "די מהר עלתה מצד חיל הים הסוגייה שבשל היקף המשט, יש צורך מבצעי לפעול נגדו מחוץ לאזור הסגר. אני אמרתי שרצוי לבצע את ההשתלטות כמה שיותר קרוב לאזור הסגר, כי היה לי ברור שיגידו אחר כך 'הנה הפיראטים היהודים'". בנוסף אמר הפצ"ר, כי "אם יש יסוד סביר לחשוד שהם מתכוונים לפרוץ את הסגר ובמקרה הזה היה – מותר לפעול נגדם גם במים בינלאומיים. היה ברור שיהיה צורך בשימוש בכוח, אך לא להגיע למצב שבו אנשים נהרגים. הוראות הפתיחה באש יצאו מהרמטכ"ל דרך אגף המבצעים, וכולן עברו ייעוץ משפטי. מלכתחילה נאמר שלא יהיה שימוש בנשק חם, אלא במצב של סכנת חיים מיידית. לא יעלה על הדעת שנטביע אונייה עם 650 אזרחים".

עדכון ראשון: 10:23

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully