וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות רחוב בלבנון: שקט מזויף

יעקב עמידרור

26.8.2010 / 7:43

חילופי האש, שפרצו שלשום בין אנשי מיליציה סונית לבין פעילים מקומיים של חיזבאללה באחת משכונות ביירות, מהווים עניין מקומי שלא יגרור את העיר למלחמת אחים. שני הצדדים פעלו מיד כדי למנוע הידרדרות. הדבר נעשה תחת חסות לכאורה של צבא לבנון, המייצג סמלית את המדינה הלבנונית. שני הצדדים מיהרו לעשות זאת כי הלבנונים מבינים שאם יינתו לאירועים מקומיים להידרדר, הם עלולים לצאת מכלל שליטה.

יש להתנגשויות המקומיות האלה מאפיינים המזכירים במשהו התנגשויות בין כנופיות פליליות, ויש לא מעט בהשוואה זאת. חלק גדול ממחזיקי הנשק נצבעים על ידי מאפיינים עדתיים ודתיים, אבל הם בעיקרם גורמים קרימינליים המנצלים את חולשת הממשל המרכזי כדי לדאוג לאינטרסים הפרטיים שלהם. כמו בכל חבורת פושעים בעולם.

אבל ההתנגשויות האלה בכל זאת גם מייצגות את המתח הבין?עדתי החריף בלבנון, המתנהלת, על פי חוקתה, כפדרציה של עדות. החוקה נחקקה לשם תיחום המערכת השלטונית בין העדות השונות וכדי לשמר את היתרון של הנוצרים המרונים. אלא שמאז חוקקה החוקה, היחס בין העדות השתנה. השיעים, הזכאים לתפקיד הפחות חשוב של יו"ר הפרלמנט, הם כיום העדה הגדולה בלבנון. הם, מצידם, רוצים, בזכות בכורתם הדמוגרפית, לשנות גם את מפת השלטון. המרונים הפכו לעדת מיעוט אך הם עדיין שומרים על תפקיד הנשיא, וזאת אף על פי שהם מפוצלים והנשיא לא מייצג את כל מאמיני ישו בלבנון. גם הסונים, שמנהיגיהם היו בעבר נציגי המשפחות הגדולות ובעלות הקרקע, איבדו חלק גדול מכוחם. אך על פי החוקה, ראש הממשלה עדיין יבוא תמיד מקרבם.

אירוע מקומי יכול להפוך לבעיה לאומית

הערעור השיעי על ההסדר החוקתי, בשם המציאות הדמוגרפית, מעורר לא מעט חששות בביירות. לכך מצטרפת חשדנות עמוקה, שהלכה וגברה אצל הסונים לאחר רציחת ראש הממשלה הסוני רפיק אל?חרירי. כולם יודעים שחיזבאללה, הארגון השיעי הקשור לאיראן, הוא זה שחיסל אותו. הקשר בין הרוצחים לסורים נותק, כאשר מי שהיה ראש המודיעין הסורי בלבנון ולאחר מכן שר הפנים הסורי, הגנראל ע'אזי כנען, התאבד. ללא חקירתו תוכל סוריה לרחוץ בניקיון כפיה, וחיזבאללה יהיה האשם היחידי ברצח של ראש הממשלה. הסונים יודעים זאת. הם רותחים מכעס, אבל בשקט, כדי למנוע התפרצות במהלך המתנה לפסק הדין של הטריבונל הבינלאומי שהתמנה לחקור את הנושא. החוקרים, ככל הנראה, הצליחו לזהות ידו של מי היתה במעל. מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, היודע טוב מכולם מי מאנשיו ביצע את הרצח, חושש שארגונו יוכרז ברצח וכך יאבד הוא לא מעט לגיטימציה בלבנון, ואולי יעמוד בפני פעולות נקם. לכן נסראללה מנסה לאיים על המערכת הבינלאומית באלימות שתהרוס את לבנון, אם תפורסם האשמה נגדו.

כשזה המצב, כשכולם דרוכים ושונאים האחד את השני, יכול אירוע מקומי להפוך לבעיה לאומית. שני הצדדים המעורבים באירוע הירי בביירות הבינו זאת, ולכן פעלו מהר להרגעתו.

אבל אפשר ללמוד מהאירוע עד כמה מתוח המצב ועד כמה בקלות הוא יכול להידרדר. זה נכון גם לגבי הנעשה בתוככי ביירות, אבל זה נכון גם לגבי הנעשה בגבול עם ישראל. לאיש אין עתה אינטרס בהחלפת מהלומות של אש, אבל כשהמצב מתוח, והוא מתוח בגבול, הדבר יכול לצאת מכלל שליטה. נכון שנסראללה למד את לקחי הלחימה הבלתי מתוכננת ב?2006, והוא מבין היום, טוב מבעבר, שלמלחמה יש מחיר, אבל זה לא מחסום בלתי עביר. כל עוד איראן רוצה לשמור על חיזבאללה ככוח צבאי, יש לה אינטרס לדחות עימות ולהמשיך לחמש את חיזבאללה, אך שיקול זה עלול להשתנות.

לאור האמור לעיל, חשוב לזכור שהשקט בצפון מזויף. אמנם יש אינטרס איראני להמשיך אותו, אך כמו בתוך ביירות, גם בגבול יכולה החלטה מקומית להידרדר, גם בניגוד לרצון שני הצדדים. זה גם תלוי מאוד באופי התגובה של ישראל' וביכולת למנוע כישלונות מבצעיים שיחייבו תגובה קשה ובעלת פוטנציאל לחימום הגזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully