וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לחקור הרג הפלסטינים מ"פיגוע הקלשון"

גלעד גרוסמן

25.8.2010 / 15:14

מוחמד פיצל מחמוד קואריק וצלאח מוחמד כמאל קואריק נהרגו מירי חיילי צה"ל סמוך לכפר עוורתא. ארגון "יש דין" עתר לבג"ץ בדרישה לפתוח בחקירת האירוע, עקב הגרסאות השונות לגבי נסיבות האירוע

ארגון "יש דין" עתר הבוקר (רביעי) לבג"ץ בדרישה להורות לפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות מותם של מוחמד פיצל מחמוד קואריק וצלאח מוחמד כמאל קואריק, שני פלסטינים בני 19 שנורו למוות מאש חייל צה"ל לפני כחמישה חודשים.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד, אמילי שפר ועידו תמרי, נטען כי במרץ השנה נהרגו השניים, בני דודים מהכפר עוורתא שבגדה המערבית בזמן שעיבדו את אדמות משפחתם, הנמצאות מרחק קצר מהכפר. "שני הנערים נהרגו מירי חייל צה"ל בנסיבות המעלות חשד כבד לביצוע עבירה פלילית חמורה", נכתב בעתירה. "אמנם נסיבות האירוע לא הובררו, אך קיים סיכון ממשי שהם גם לא יתבררו בעתיד, וזאת כל עוד הפרקליט הצבאי הראשי ממשיך להימנע מהחלטה לחקור את האירוע".

בעתירה נכתב עוד, כי ביום התקרית דווח בתקשורת כי סמוך לכפר עוורתא סוכל "פיגוע קלשון", ונטען ששני ההרוגים הסוו את עצמם כחקלאים כשבידם קלשון ובקבוק שבור, ובעזרתם ניסו לתקוף כוח של חיילי צה"ל מחטיבת כפיר שנכח במקום. לטענת הסהר האדום, גופותיהם של השניים הועברו לבית החולים רפידיה בשכם, לאחר שעוכבו כשעתיים בידי גורמים ישראליים, ושם התברר כי מוחמד נפגע משבעה כדורים בפלג גופו העליון וכי צלאח נפגע משלושה כדורים. עוד נטען, כי כפי הנראה, שניהם נורו כנראה מטווח קצר מאד.

בהמשך התפרסמו דיווחים שונים על האירוע, כולל ידיעה שהתפרסמה כשבועיים לאחר התקרית, שבה נכתב כי אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, הודה שתוצאות האירוע הן "קשות", וכי "החיילים יכלו לפעול באופן מקצועי יותר". "ההימנעות מפתיחה בחקירה היא בלתי סבירה באופן קיצוני", נכתב בעתירה. "משפחות המנוחים לא קיבלו כל הסבר על הנסיבות שהובילו להריגת יקיריהם, אשר עבדו באדמת משפחתם ומצאו את מותם בנסיבות אשר אף המשיב מודה כי טרם התבררו עד תום". עוד נכתב כי "חוסר הוודאות, הגרסאות השונות, והתוצאות הטרגיות של האירוע מחייבות את המשיבים לברר את שארע בסמוך לכפר עוורתא באמצעי המוכר והמקובל של חקירת מצ"ח".

לטענת העותרים, ההחלטה שלא לפתוח בחקירה "מעבירה מסר של זלזול בחיי אזרחים פלסטינים. היא משדרת בקול רם וברור לכל חיילי צה"ל העוסקים בפעילות ביטחונית בגדה המערבית כי כאשר אירוע מסתיים במותו של פלסטיני אין הצדקה לפתוח חקירה פלילית. שדר זה – גם אין זה כוונתו – ייקלט ויתורגם לעוד פצועים, עוד נכים ועוד משפחות שכולות".

  • עוד באותו נושא:
  • עוורתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully