וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנחלים: המנהל האזרחי השתלט על קבר יוסף

יהושע בריינר

25.8.2010 / 9:51

גורמים בשומרון טוענים כי המנהל האזרחי איפשר לפלסטינים לשפץ את המתחם הקדוש מבלי לשתף את הרבנים המקומיים בדבר. המנהל האזרחי: "הדבר נעשה בברכת הסמכויות הדתיות הרלוונטיות"

רק השבוע הכריזו במנהל האזרחי על שיפוץ קבר יוסף בשכם, אולם בימים האחרונים מעבירים גורמים בקרב המתנחלים ביקורת קשה כנגד המנהל ומפקדה, תת אלוף יואב (פולי) מרדכי. הם טוענים כי המנהל השתלט על מתחם הקבר והעניק את היתר השיפוצים לקבלן פלסטיני, דבר שעורר את חשש המתנחלים מהשתלטות של הרשות הפלסטינית על המתחם הקדוש. המתחם, שכזכור נהרס בתחילת האינתיפאדה על ידי הפלסטינים, היה סגור בשנים האחרונות לכניסת ישראלים, למעט ביקורים מאובטחים על ידי צה"ל.

בשנה וחצי האחרונות החלו המתנחלים לבצע עבודות שיפוצים בקבר, וחברת בנייה מקומית אף החלה לבנות את כיפת האבן המפורסמת שהיתה מוצבת על גג המתחם שנהרסה במהלך האינתיפאדה. אלא שהמתנחלים עצמם הופתעו לגלות כי בשבוע שעבר זימנו במנהל האזרחי את הרבנים הראשיים, יונה מצגר ושלמה עמאר, והכריזו כי הם אלו שדאגו לשיפוץ הקבר והכריזו כי השיפוצים במקום ייעשו על ידי קבלן פלסטיני. הדבר התגלה לתושבי השומרון והרבנים המקומיים טענו כי נעשה מחטף, שבסופו תוענק השליטה על קבר יוסף לרשות הפלסטינית. הדברים, לטענת המתנחלים, קיבלו משנה תוקף, לאחר שמושל שכם התבטא על השיפוצים בפני הרבנים הראשיים.

"מחטף של המנהל"

"זהו מחטף חמור של ראש המנהל האזרחי", אומרים גורמים בשומרון, "מעשה שלא ייעשה על קבר יוסף הצדיק, אחד מאתרי המורשת החשובים של העם היהודי. זו לא הפעם הראשונה שהמנהל האזרחי פועל כגוף פרו-פלסטיני, המחזק את הרשות הפלסטינית ופוגע בהתיישבות ובמדינת ישראל, אולם הפעם מדובר בחציית כל הקווים האדומים. נסיון המחטף ללא תיאום עם הנהגת השומרון והרבנים הוא סטירת לחי לרבני השומרון ופגיעה קשה בקדושת קבר יוסף הצדיק, מתן רשות לפורעי הרשות הפלסטינית לגעת בקבר יוסף שנית היא חילול מובהק שלו". במכתב שנשלח לרבנים הראשיים נכתב כי "יוסף הצדיק מתהפך בקברו למשמע העובדה כי אותם אנשים שחיללו את חלקת הקבר הם אשר ישפצו אותו".

בעקבות ביקורת המתנחלים כלפי הרבנים הראשיים, הביע הרב מצגר את דאגתו מחוסר התיאום עם הרבנים המקומיים. "הנושא חשוב מאוד", אמר מצגר, "יש לתאם עם רבני השומרון, שקבר יוסף מצוי בשטחם, לשמוע את דעתם ולהתייעץ איתם לפני שממשיכים הלאה. מן הראוי לקיים בנושא דיון בהשתתפות הרבנים הראשיים, רבני השומרון, הרבנות הצבאית ופיקוד הצבא לפני נקיטת כל פעולות בנושא".

במנהל האזרחי מנגד, גינו את המתקפה כנגד תא"ל מרדכי, וגורמים במנהל אמרו כי הם דוחים בשאט נפש את ההתבטאויות כנגדו. ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה כי "בצה"ל ובתאום פעולות הממשלה בשטחים מצרים על כך שקבוצות כאלה ואחרות משרבבות את שמם של כבוד הרבנים הראשיים בהודעות לעיתונות ולא נסמכים על עובדות בשטח. לאחר שנים רבות בהן היה קבר יוסף הצדיק מוזנח, פעלו בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי לשימור ונקיון המקום. השיפוץ המתוכנן שיעשה על ידי קבלן שנשכר בחלקו על ידי המנהל האזרחי ובחלקו בתיאום למול הרשות הפלסטינית תואם ואושר ואף קיבל את ברכת הסמכויות הדתיות הרלוונטיות. בצה"ל ובתאום פעולות הממשלה בשטחים רואים בשיפוץ הקבר עניין בעל חשיבות עליונה וימשיכו בפעילותם לשימור האתרים הקדושים וחופש הפולחן ביהודה ושומרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully