וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוח וגיר: החלו המכינות לקראת כיתה א'

אריאל נוי

24.8.2010 / 14:00

גם השנה ישלחו הורים את ילדיהם למכינות לקראת תחילת לימודיהם בבית הספר היסודי. "המעבר לכיתה א` הוא שלב חשוב בהתפתחות הילד ושינוי משמעותי אחרי גן ילדים"

אף פעם לא מוקדם מדי: בזמן שחלק מהם עדיין נהנים מהחופש הגדול, ישנם ילדים בגילאי הגן שהחלו השבוע את המכינות לקראת כיתה א'. אחת המכינות המוצעות להורים המודאגים מתקיימת במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא ומשתתפות בה קבוצות של ארבעה עד חמישה תלמידים. לכל קבוצה הדרכה צמודה של קלינאי תקשורת ומרפאים בעיסוק.

"המעבר לכיתה א' הוא שלב חשוב בהתפתחות הילד ושינוי משמעותי מבחינת הפעילויות והתכנים יחסית לגן הילדים", סיפרה לוואלה! חדשות הפסיכולוגית הראשית של המרכז הרפואי מאיר, מקבוצת הכללית, ומנהלת המכון להתפתחות הילד במרכז, ד"ר יוכי בן נון.

דאגתם העיקרית של ההורים היא האם ילדיהם מוכנים לעבור מפעילות שהיא ברובה משחקית, לפעילות של למידה מסודרת. בן נון הבהירה כי "הכניסה לכיתה א' מסמלת את המעבר למסגרת רשמית, נוקשה יותר מהגן, שבה הילד אמור לשבת ארבע עד חמש שעות ליד השולחן, להקשיב לדברי המורה ולתרגל את המידע שהוא מקבל על פי הוראותיה".

לא מעבר דרמטי

בן נון הוסיפה כי הבשלות בקרב הילדים צפויה להגיע בגילאי שש עד שבע, אולם לא מדובר בקביעה חד משמעית. "אצל החרדים, למשל, הילדים הולכים ל'חדר' כבר בגיל שלוש או ארבע. בארצות הברית, כיתת גן חובה שייכת לבית-הספר. בשנים האחרונות, הועתק דגם זה גם בישראל ונוצר מושג חדש: 'חטיבה צעירה', הכוללת גן חובה וכיתה א'".

לא רק יכולות הלמידה נבדקות בקבוצת המכינה, אלא גם היכולות המוטוריות, שלהן השפעה מכרעת אצל הילד העולה לכיתה א'. תנוחת הישיבה בכיתה כמו גם הכתיבה מצריכות שליטה נכונה בשיווי משקל, בנשיאת הראש ובחוזק חגורת הכתפיים, כך שהפעלת היד לשם הפעילות העדינה והמורכבת של כתיבה תהיה מיטבית וקלה לילד. כמו כן, יש לשים דגש על אחיזה נכונה של העיפרון ושליטה בתנועות ובעוצמתן, כדי להשיג כתב יד בגודל ובצורה הרצויים.

ד"ר בן נון הוסיפה כי במכינה "הרעיון הוא לחשוף את הילד לסוג הפעילות שתהיה לו בכיתה, פעילות כמו ישיבה ליד שולחן באופן מסודר, או השלמת דפי עבודה בצורה מדורגת. בכל מקרה של חשש, ניתן ורצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע כדוגמת הצוות החינוכי של הגן. במידת האפשר כדאי להתייעץ גם עם מומחים להתפתחות הילד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully