וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "יש בארץ אווירת אלימות ואיומים"

23.8.2010 / 18:50

נשיאת ביהמ"ש העליון נאמה בפני 16 שופטים חדשים, שהושבעו לכהונה בטקס בבית הנשיא והתייחסה לתקופה הקשה שעוברת על מערכת אכיפת החוק. "התרופפו חישוקי ההגנה על בטחונו האישי של כל אדם"

"התקופה הנוכחית אינה קלה למערכת אכיפת החוק על כל זרועותיה, והציבור בישראל מצפה לכך שבתי המשפט יסייעו להשלטת החוק והמשפט, וכי יהוו גורם מרכזי באכיפה, בהרתעה ובהורדת מפלס העבריינות", כך אמרה היום (שני) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, בטקס השבעת שופטים שנערך בירושלים. בטקס, שהתקיים בבית הנשיא, השביע נשיא המדינה, שמעון פרס, 16 שופטים חדשים: 3 שופטים לבתי המשפט המחוזיים, 11 שופטים לבתי משפט השלום ו-2 שופטים לבתי הדין האזוריים לעבודה. בטקס נכח גם שר המשפטים, יעקב נאמן.

ביניש אמרה בנאומה כי "בתקופה הנוכחית פשטה במקומותינו אווירה של אלימות, איומים, ותופעות עברייניות המתאפיינות בזילות בחיי אדם. זו תקופה בה התרופפו חישוקי ההגנה על בטחונו האישי של כל אדם, ומתברר שתופעות חברתיות פתולוגיות אורבות לא פעם ברחובותינו ואף בבתינו".

נשיאת בית המשפט העליון פירטה כי "בחודשים האחרונים נחשפנו לגילויים קשים של אלימות ואכזריות בתוך המשפחה כלפי נשים וילדים; אלימות וסיכונים עבריינים נגד עובדי ציבור, כלפי נושאי תפקידים במערכות השונות, וגם כלפי שופטים. האלימות והזלזול בחיי אדם באים לידי ביטוי גם בכבישים, שהתנועה בהם הפכה לסיכון מתמיד וסיוט מתמשך".

ביניש הדגישה כי "הציבור בישראל מצפה לכך שבתי המשפט יסייעו להשלטת החוק והמשפט, וכי יהוו גורם מרכזי באכיפה, בהרתעה ובהורדת מפלס העבריינות". לדבריה, "על בתי המשפט לעשות כל מאמץ למיגור העבריינות, הפשיעה ובראש ובראשונה התופעות של אלימות לסוגיה השונים".

ביניש הוסיפה שהטיפול בתופעות האלימות אינו יכול להיות מסור לבתי המשפט בלבד. "אכיפת החוק היא חלק מתהליך שגורמים שונים נוטלים בו חלק. ההתמודדות עם תופעות חברתיות קשות ומסוכנות מחייב שינוי השיח הציבורי והתייחסות של מוסדות החברה ושל אישי ציבור. מתחייב שינוי בסדר העדיפויות הלאומי, שיתבטא בהקצאת משאבים והשקעה במסגרות החינוכיות, בשירותי הרווחה ובמנגנוני האכיפה – במשטרה, בקרב רשויות התביעה וכמובן בהיערכות של בתי המשפט", אמרה.

נשיאת בית המשפט פנתה לשופטים שהושבעו וסיפרה כי "הבדידות של השופט בעבודתו היומיומית היא גם זו הנותנת לו הגנה. עליו להיות קשוב לטוענים בפניו, לבעלי הדין ולעורכי הדין, אך לא לקולות הנשמעים מהרחוב, מהסביבה או מהתקשורת. השופט חייב לגלות אורך רוח אך לא לאפשר ניצול ההליך לרעה. ליבו צריך להיות פתוח, כמאמר החכם באדם 'לב שומע"' ועליו לנהל את ההליך שבפניו על פי מיטב שיקול הדעת והמזג השיפוטי הסבלני והסובלני. לא להיגרר בדיון אחרי קולות מקנטרים ולא לגרור אותו; לנהל דיון ביעילות אך לעולם לא על חשבון האיכות".

פרס: "ביהמ"ש הוא נכס מדיני"

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, נשא דברים בטקס. פרס התייחס בפתח דבריו להיבטים מדיניים הקשורים במערכת המשפט ואמר כי "מערכת המשפט בישראל נתונה במבחן נוסף, מבחן שאינו פורמלי, אבל חיוני. מבחן דעת הקהל בעולם. בין אם נרצה ובין אם לאו, ישראל נשפטת כמעט יום יום על ידי העולם כולו. דעת הקהל העולמית מושפעת על ידי גופים שאינם בקיאים במצבה, ואינם אחראים לגורלה".

הנשיא הסביר כי "בית המשפט בישראל, הוא איפוא, בעל משקל מיוחד. ביסודו של דבר העולם הנאור יודע, וחשוב שידע, כי בישראל קיים משפט צדק, משפט בלתי תלוי. בית המשפט הוא גם נכס מדיני שסמכותו נובעת מצדקתו. כי ישראל היא מדינת חוק".

"הדברים הנדרשים ביותר כעת הם למנוע תופעות חוזרות ונשנות, גוברות ומסוכנות: פגיעה בילדים שמעולם בהיסטוריה היהודית אינה זכורה כדוגמתה, אלימות במשפחה, קטל בדרכים, נהיגה בשכרות, ופשע סחטני כלפי אזרחים לא מוגנים. אלה הם היום ראשי אויביה של המדינה. ואלה הם גם הפוגעים בשמה הטוב", סיכם פרס.

שר המשפטים, יעקב נאמן, בירך את השופטים החדשים ואמר כי "על כולנו לזכור שלכל אדם מגיע משפט צדק. המשימה אותה אתם לוקחים היא מהקשות ביותר והאחריות הטמונה בה היא גדולה, אך לשם כך נבחרתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully