וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ על חידוש המו"מ: "נפתיע את הספקנים"

22.8.2010 / 10:43

ראש הממשלה נתניהו בירך על הודעת ארה"ב על התחלת השיחות הישירות והבהיר כי ישראל זקוקה גם לצד השני כשותף אמיתי בתהליך. "השגת שלום היא דבר קשה, אך אפשרי"

מערכת וואלה!

(עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) להודעת ארה"ב לפיה יחודש המשא ומתן הישיר בין ישראל והפלסטינים ללא תנאים מוקדמים בפגישה שתיערך בבית הלבן ב-2 בספטמבר. בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר נתניהו כי "אני מברך על היוזמה האמריקאית להתחיל בשיחות ישירות ללא תנאים מוקדמים בין ישראל והפלסטינים. אני קורא לכך מאז הקמת הממשלה לפני שנה וחצי".

נתניהו המשיך ואמר כי "השגת שלום היא דבר קשה, אך אפשרי. אנו מגיעים מתוך רצון אמיתי להגיע לשלום, תוך שמירה על האינטרסים של מדינת ישראל ובראשם הביטחון. אני מודע לכך שיש ספקנות רבה לאחר 17 שנה ואפשר להבין מדוע היא קיימת. אנחנו מבקשים להפתיע את כל הספקנים, אך לשם כך אנחנו זקוקים גם לצד שני".

נתניהו הוסיף כי "אם נגלה שיש שותף אמיתי בצד הפלסטיני למשא ומתן שיחייב את שני הצדדים ולא רק את הישראלי, נוכל להגיע בהקדם להסכם שלום היסטורי שיושתת על שלושה נדבכים: סידורי ביטחון, הכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי וכנגזרת מכך זכות השיבה. אנו מדברים על כך שהמדינה הפלסטינית תהיה מפורזת והיא אמורה להוות סיום הסכסוך ולא מסד להמשכו בצורה אחרת".

בישיבת שרינו של שרי הליכוד לפני ישיבת הממשלה, התייחס נתניהו גם לסוגיית המשא ומתן המדיני, ולשאלתו של המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, הוא אמר כי אין שינוי בהחלטת הממשלה לגבי הקפאת הבנייה. לדברי שלום, הוא תבע לכנס את הממשלה או את הקבינט כדי לדון בשיחות הישירות, וראש הממשלה השיב לו כי אחד הגופים הללו אכן יכונס, אם כי הוא לא יודע אם לפני או אחרי הנסיעה לוושינגטון.

לנדאו: "ב-26 בספטמבר צריך להתחיל לבנות"

טרם ישיבת הממשלה, התייחסו גם השרים לחידוש המשא ומתן, כשהם מתחלקים לשני מחנות ברורים. המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום (ליכוד) אמר כי "חידוש המשא ומתן חשוב, אך השאלה היא על איזה עוגן הוא יהיה מבוסס. האם על הצהרת הקוורטט או על הודעת ארצות הברית". שלום הבהיר כי "המבחן הראשוני יהיה ב-26 בספטמבר, עם תום מועד ההקפאה, ואז נוכל לדעת מה קובע. אם המשא ומתן ילווה בחידוש ההקפאה, סופו להיכשל כישלון חרוץ. חשוב שההקפאה לא תימשך. זהו דבר שלא הוצג בפני אף ראש ממשלה קודם".

גם השר דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) התייחס לסיום ההקפאה ואמר כי "אני בעד שיחות ללא תנאים מוקדמים. המשך ההקפאה כלל לא על סדר היום. בעבר הפלסטינים הוכיחו שכשהיד שלנו מושטת לשלום, היא נדחית ברגל גסה ולכן קשה לפתח אופטימיות כיצד הדברים התפתחו".

שר התשתיות, עוזי לנדאו (ישראל ביתנו), המשיך באותו הקו ואמר כי "אני מקווה שמשא ומתן כזה יוביל להסכמים חיוביים. אחד הדברים החשובים שעל ראש הממשלה לעמוד זה להנחות את החינוך הפלסטיני שאנחנו שכנים ואיננו מרעילים בארות. אני מצפה לויתורים גם מהצד השני, והגיע הזמן שנשנה את הדיסקט. אני יודע שהקפאת הבנייה נפסקת ב-26 בספטמבר, ומאז צריך להתחיל לבנות בלי לזגזג ובלי לגמגם. אסור לקבל תנאי מוקדם של מישהו ולהפסיק את ההקפאה זה אחד הדברים החשובים שצריך לעשות".

ברוורמן: "אם יהיו שיחות סרק, נצא מהממשלה"

השר אבישי ברוורמן, התייחס למשא ומתן מכיוון אחר, והזהיר משיחות סרק. ברוורמן אמר כי "אני מברך על היוזמה האמריקאית שמגיעה אמנם שנה מאוחר, אך מוטב מאוחר מלעולם לא. עם זאת, אסור לנו להיכנס לשיחות סרק כאשר המדיניות המנחה את ראש הממשלה היא של 'יהיה בסדר'. אם ראש הממשלה לא יציג עמדה ברורה וכוונה אמיתית לדון בנושאי הליבה ולהגיע לפיתרון, מוטב שלא ייסע כלל לארצות הברית". ברוורמן הבהיר כי "בכוונתי לפעול לכך שהתהליך המדיני לא יברח לנו בין הידיים, ואם ארגיש שמדובר באחיזת עיניים שמטרתה להרוויח זמן, לא יהיה למפלגת העבודה עתיד בממשלה הזו".

שר הרווחה, יצחק הרצוג, הביע אופטימיות זהירה ואמר כי "אמנם הורגלנו להסכמים כאלו, אך עדיין יש פוטנציאל להצלחה. נשיא ארצות הברית שם את כל כובד משקלו לכך. זה רגע בו כל הכוחות המאמנים בשלום יצטרכו לשלב ידיים ולהתאמץ. ברור לכולם שלתנועה לכיוון הסדר יהיו השלכות בזירה הפנים פוליטית הישראלית, ויהיו תמורות פוליטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully