וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים ופלסטינים: "לא זוכרים כזה חום"

יהושע בריינר

20.8.2010 / 20:38

בבקעת הירדן שוררת טמפרטורה גבוהה של 50 מעלות אשר לא זכורה לתושבים הישראלים והפלסטינים באזור. החום הכבד מקשה על עבודות החקלאות ואלפי דונמים של גידולים יושמדו

בבקעת הירדן לא זוכרים חום שכזה, לא הישראלים ולא הפלסטינים המתגוררים באיזור. "המצב בחוץ הוא 50 מעלות, אי אפשר לצאת מהבית", מסביר דוד אלחיאני, ראש מועצת בקעת הירדן, "אנחנו קמים עם אור ראשון לעבוד בחקלאות ומנסים לעבוד כמה שיותר עד השעות המוקדמות של הבוקר. אחר כך כולם חוזרים למזגנים. אין שום ברכה בשמש, יש נזקים גדולים בשל החום הכבד וכמעט אין נפש חיה בחוץ. כבר ידענו בעבר 46 מעלות, ועם זה עוד אפשר להסתדר, אבל ככה? בלתי אפשרי".

אבל לא רק הישראלים מתלוננים על פגעי מזג האוויר. כשלושים אחוזים מהחקלאות הפלסטינית ביהודה ושומרון תהרס בשל החום הכבד, כך מעריכים במנהל האזרחי בעקבות מזג האוויר הקשה. במקביל גם החקלאים הישראלים לא זוכרים מתי בפעם האחרונה מנעה מהם השמש לצאת לעבודתם במשך ימים ארוכים. "אני לא זוכר חום שכזה כבר עשרות שנים", מספר סמיר מועדי, קצין מטה לענייני חקלאות במנהל האזרחי, "אני מדבר עם החקלאים הפלסטינים שנפגעים באופן ישיר מהחום הכבד ומנסים לסייע ככל יכולתנו. הבעיה היא שבחום הכבד הזה הם לא יכולים לצאת לעבוד. בגלל הרמאדן ומזג האוויר הם קמים בחמש, עובדים עד תשע ולאחר מכן חוזרים לבתים, לישון, להתפלל וחוזר חלילה, כי בחום של 50 מעלות זה בלתי אפשרי לעבוד. אחרי תשע לא תראה אף אחד בחוץ".

מועדי מסביר כי על פי הערכות בין 25 ל-30 אחוזים מהיבולים נהרסו בשל החום, ואלפי דונמים של בננות, תמרים, זיתים וגידולים נוספים יושמדו. בנוסף, גם בעלי החיים סובלים. באחת מהרפתות הפלסטיניות הגדולות שבאזור יריחו מתו בימים האחרונים מספר גדול של ראשי בקר, ובמנהל האזרחי פועלים לסייע לרפתנים הפלסטינים ברכישת מאווררים עם מתיזי מים לטובת הפרות. במקביל, נפתחה באחרונה עונת גדיד התמרים, אולם בשל החום הכבד קיים חשש שיתייבשו, ומחשש שיהרסו ייתכן ויאוחסנו עד לשיווקם בבתי קירור של היישובים הישראליים בבקעת הירדן. "יש בתחום החקלאות שיתוף פעולה מלא בינינו לבין הרשות הפלסטינית", מסביר מועדי, "וכל חלקאי שנתקל בבעיה פונה אלינו במיידית ומנסים לסייע. אין ספק שהחום הזה משפיע על כולם".

גם במחסומים ברחבי הגדה פעלו במערכת הביטחון לקרר את העניינים, ומספר מאווררים עם מתיזי מים הותקנו בכמה מהמעברים המרכזיים, וכמו כן הותקנו מאווררים תעשייתיים במספר מחסומים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully