וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: הקורסק תוכרז קבר אחים

22.8.2000 / 13:39

האפשרות נשקלת לאחר שהתברר כי העלאת הגופות תימשך שבועות רבים ויש חשש לדליפה גרעינית מהצוללת; מפקד הצי הרוסי למשפחות: "אני מבקש את סליחתכם"; ועדת חקירה פרלמנטרית תחקור את הפרשה; פוטין המריא לבסיס הצפוני כדי לפגוש משפחות הניספים

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הגיע היום לבסיס הצי הצפוני סברמורסק כדי לתת כבוד אחרון ל-118 מלחי הצוללת קורסק שאתמול נקבע כי אף אחד מהם לא נותר בחיים.

בבסיס, ממנו יצאה הצוללת למשימתה האחרונה, אמור פוטין להיפגש עם 500 בני משפחות הנסיפים הזועמות. אם ייפגש הנשיא עם המשפחות הוא יאלץ לעמוד בפני ביקורת נוקבת אותה הטיחו אתמול בתקשורת.

הרוסים שוקלים להכריז על הצוללת קורסק כעל קבר אחים, זאת לאחר שהתברר כי העלאת הגופות מתוך הצוללת הרוסית קורסק יכולה להימשך שבועות. הרוסים ביקשו מנורבגיה, שצוללים מטעמה הגיעו לצוללת, להעלות את כל הגופות. בנורבגיה בוחנים את הבקשה הרוסית. לדברי בכירים המבצע יארך מספר שבועות מכיוון שיש לקדוח חור גדול בדופן הצוללת.

ברחבי רוסיה התקיימו היום טקסי זכרון ותפילה לזכר הימאים. טקס מרכזי נערך בקתדרלה בעיר מורמנסק שבצפון רוסיה ובה התגוררו רוב משפחות הניספים. האזרחים והעיתונות מאוחדים בכעסם על ממשלת רוסיה ופוטין בראשה על צורת קבלת ההחלטות ומחדל החילוץ של הצוללת.

הרוסים מבקשים סיוע כלכלי בינלאומי לחילוץ הצוללת, אולם קיים חשש כי מבצע כזה עלול לגרום לקרינה רדיואקטיבית מהכורים שבתוכה. הרוסים טוענים כי דווקא השארת הצוללת בעומק הים עלולה לגרום לדליפה גרעינית בעתיד.

מפקד הזרוע הימית של הצבא הרוסי ביקש את סליחתם של 118 משפחות הרוגי האסון בצוללת הגרעינית קורסק, וביקש מחילה על כך שלא הצליחו להציל את האנשים ששירתו את מולדתם.

האדמירל ויצ'סלאב פופוב חזר על הערכתו כי הצוללת טבעה כתוצאה מהתנגשות בכלי שיט אחר: "אנשי הצוות אינם אשמים במה שקרה. הנסיבות היו כל כך קטסטרופליות שאחרי ההתנגשות רוב אנשי הצוות לא שרדו יותר משלוש דקות". כשהוא מסיר את כובעו ומסתכל ישירות לתוך מצלמת הטלוויזיה אמר אתמול פופוב: "סילחו לי, סילחו לי על שלא הצלחתי להציל את יקירכם". אמו של אחד מאנשי צוות הצוללת אמרה אתמול: "האינסטינקט האימהי אומר לי שהוא עדיין חי. הוא חתם על החוזה שלו רק לפני חודש וזו היתה משימתו הראשונה".

העיתונות הרוסית מאשימה את פוטין

אבל העיתונות הרוסית אינה במצב רוח סלחני. האשמות קשות נגד הנשיא ולדימיר פוטין על חוסר המעורבות שלו בפרשה, ועל תפקודם של קציני הצבא הרוסי - עומדים בראש סדר היום הרוסי. "לדעתי פוטין אינו אוהב אנשים ואינו מתעניין בנשמותיהם של אנשים", אמר מנהיג האופוזיציה הימנית ברוסיה, בוריס נמטסוב.

הממשלה הודיעה כי תקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבירור נסיבות האסון. בינתיים משביתה רוסיה את כל הצוללות מסוג אוסקר 2, הסוג של הצוללת קורסק. מזכיר ההגנה האמריקאי, ויליאם כהן, אמר כי להערכתו הסיבה לטביעת הצוללת היא התרשלות באימונים של הצי הרוסי.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully