וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרמטכ"ל העריך שמסמך גלנט אותנטי"

19.8.2010 / 7:01

לפי הערכות, לאחר שקיבל את ”מסמך גלנט” המסתמן כמזויף, העריך אשכנזי כי הוא אותנטי, אך בחר שלא לערב בכך את שר הביטחון, דובר צה”ל או את הפצ”ר. גורמים במערכת הביטחון: ”לא ייתכן שהוא מסתובב עם פצצה מתקתקת ולא מיידע איש”

עוז מרון

(צילום: עוז מרון, עריכה: דורון שטיין)

הרמטכ"ל רב-אלוף גבי אשכנזי קיבל את "מסמך גלנט" לפני כארבעה חודשים, אך לא שיתף בכך את דובר צה"ל, שר הביטחון או הפצ"ר - כך עולה מבדיקת התגלגלות המסמך. ככל הנראה, הרמטכ"ל בחר שלא לשתף את המקורבים אליו בפרטי המסמך, מאחר שהוא העריך כי סעיפיו הינם מציאותיים. כמו כן, ייתכן שהרמטכ"ל אף האמין שמדובר במסמך אותנטי. זאת על רקע התגברות ההערכה במשטרה, לפיה המסמך עצמו מזויף. על פי הדיווח בקול ישראל, במשטרה מעריכים עוד כי מאחורי המסמך עומדת קבוצה של אנשי צבא.

עם זאת, במערכת הביטחון קיימת ביקורת רבה נגד הרמטכ"ל, בעקבות כך שעל פי ההערכות בחר שלא לשתף את שר הביטחון אהוד ברק בקיום המסמך, וכן נמנע מלערב בכך את הפרקליט הצבאי הראשי. ככל הנראה, לאחר פתיחת החקירה, יצר הרמטכ"ל קשר עם גורמי החקירה והודיע להם כי המסמך נמצא ברשותו. ואולם, מכיוון שלמחרת אמור היה להעיד בפני ועדת טירקל, ביקש לעכב את הגשת המסמך. וכך, עם סיום עדותו בפני הועדה - הוא הביא את המסמך למשטרה.

בתוך כך, עדיין לא ברור האם הרמטכ"ל שיתף קצינים אחרים - כסגנו בני גנץ או אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט – בנושא המסמך. ואולם, דומה שהרמטכ"ל לא בירר את הנושא עם אלוף פיקוד דרום יואב גלנט, אשר בו עוסק המסמך. בנוסף, עדיין לא ברור כיצד המסמך הגיע לידי הרמטכ"ל, ונראה כי חקירת המשטרה מתרכזת בין היתר בשאלה זו.

גורמים בכירים במערכת הביטחון מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הרמטכ"ל. "אם זה אצלו בכיס כמה חודשים, למה הוא חיכה עד שתפתח החקירה?", אמר גורם בכיר. "הוא צריך היה להביא למשטרה את המסמך ברגע שהגיע אליו, או לפחות עם תחילת החקירה. לא יכול להיות שהרמטכ"ל מסתובב עם פצצה מתקתקת בכיס - ולא מיידע איש".

"רוצים לשמוע תשובות"

גם בצה"ל נשמעים קולות ביקורתיים כלפי התנהלות הרמטכ"ל. "אתמול הוא אמר שהוא חייב תשובות, אז אנחנו צריכים לשמוע אותן", אמר קצין בצה"ל שנכח אתמול בטקס סיום קורס "אפק" של המכללה לפיקוד ומטה. "נכון שיש חקירת במשטרה, אבל אם מדברים על דוגמא אישית, אז הרמטכ"ל צריך להראות אותה. איך קצינים אמורים להתנהג אחרי שהם רואים איך מפקד הצבא בעצמו מתנהל, שלא לדבר על התככים שיש בצמרת הצבא. זה לא נראה טוב – לא כלפי אנשי הצבא ובוודאי שלא כלפי הציבור".

אתמול התייחס הרמטכ"ל לראשונה לפרשה. בנאום בבית החייל בתל אביב, אמר אשכנזי כי "בימים אלה מתמודדים בצה"ל ומחוצה לו עם השלכות של פרשת המסמך העוסק במינוי הרמטכ"ל. פרשה זו פוגעת בכולנו, כמו בכל אחד מהמעורבים בה. מה שצריך להיות לנגד עינינו זה השפעתה הקשה על הנכס החשוב ביותר שיש לנו ומקור כוחנו - וזה האמון והתמיכה של העם שאנו מופקדים על הגנתו".

הרמטכ"ל הוסיף, כי "אנו חייבים לכם ולציבור את התשובות לתהיות שטורדות את מנוחתכם. כל שאומר הוא שאנו סומכים על רשויות החוק שיוציאו את האמת לאור במהירות האפשרית. אני יכול להבטיח לכם שאם נפל פגם, אנו נפעל בנחישות. זה מה שהחברה מצפה מאיתנו וכך נעשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully