וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: אילת הפכה למקלט מס לרוכלים

רמי שני

17.8.2010 / 16:00

דו"ח שפרסם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מעביר ביקורת חריפה על דרך טיפולה של עיריית אילת ברוכלים הממוקמים בטיילת הצפונית בעיר. גם רשויות האכיפה זכו לביקורת

ברוכים הבאים לאילת, העיר בה אפשר להתחמק בקלות מתשלום המיסים. העיר, כך מסתבר, הפכה להיות מקלט לרוכלים המבקשים להשתמט ולהתחמק מתשלומי ארנונה ושאר מיני מיסים עירוניים וכלליים. דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי), בוחן לעומק את שדרת הרוכלים בטיילת הצפונית של העיר מכמה היבטים. ב-32 עמודים, להם מצורפים צילומים צבעוניים רבים, מציג המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, תמונה בעייתית של השדרה מבחינת תשלומי מס, איכות סביבה, תרומה להתפתחות העיר ועוד. מפעילי דוכני מסחר התמקמו לאורך החלק המערבי של הטיילת הצפונית, המתחיל במערב בקניון מול הים ("קניון אילת") ומסתיים בגשר מעל תעלת המים שבכניסה למרינה, היות שתנועת התיירים במקום זה היא הרבה ביותר.

לפי הנתונים המעודכנים לינואר 2010 פעלו בטיילת באותה עת כ-80 דוכנים. המסמכים הרבים העוסקים ברוכלות בטיילת הצפונית, מקום שאמור להיות אתר תיירותי מהמעלה הראשונה, מלמדים כי מדובר במפגע מהבחינה האסתטית, מבחינת איכות הסביבה ומבחינת הבטיחות.

את האחריות מטיל המבקר על העירייה ועל רשויות המיסים הארציות. "היעדר אכיפה ראויה מחד גיסא, והתמשכות ההליכים המשפטיים מאידך גיסא, הביאו להנצחת מצבה העגום של הטיילת הצפונית באילת", קבע המבקר. עם זאת ניסה המבקר לרכך במידה מסוימת את הטענות. "מאז נכנס לתפקידו ראש העירייה, מר מאיר יצחק הלוי, בסוף שנת 2003, נקטה עיריית אילת פעולות רבות וחיוביות בנושא הטיילת הצפונית. עם זאת, פעילותה של העירייה אינה שלמה בתחומים שבהם אין מניעה משפטית לפעילותה", כתב המבקר.

לדברי המבקר, "העירייה אינה גובה מהרוכלים ארנונה, מספר הקנסות שהיא מטילה עליהם מצומצם יחסית למצופה בנסיבות העניין, והיא אינה גובה קנסות שנרשמו. התמשכות הקמתו של מקום חלופי לרוכלים, אף אם לא תמיד באשמת העירייה, תרמה להנצחת הבעיה שנוצרה בטיילת הצפונית. הדעת נותנת שאילו הייתה בנמצא חלופה ראויה, קל היה יותר להפנות אליה את הרוכלים שעמדו בתבחינים שנקבעו".

התנהלות משרד הפנים - מחדל

לינדנשטראוס לא חסך שבטו גם מרשויות האכיפה של משרדי הפנים והאוצר. את פעולתו האיטית של משרד הפנים, הגדיר המבקר כמחדל של ממש. "למדינה יש סמכות מקבילה לאכיפת דיני התכנון והבנייה, והיא מופעלת כל אימת שהרשות המקומית אינה רוצה או אינה יכולה לאכוף את החוק. נוכח חומרת הבעיה שנוצרה בטיילת החליטה פרקליטות המדינה עוד ביולי 2008 כי המדינה תפעיל את סמכות האכיפה המקבילה שלה והורתה למנהל היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה במשרד הפנים לטפל באכיפת הוראות חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, בנושא הטיילת באילת. למרות זאת עלה כי טיפול היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה במשרד הפנים נמשך בעצלתיים, ובמועד סיום הביקורת, ינואר 2010, טרם הסתיימו הליכי החקירה. הדבר נגרם גם בשל מחלוקות בין רשויות האכיפה ובשל טענה לא ראויה להיעדר סכומים פעוטים שנדרשו לביצוע החקירה.

"משרד מבקר המדינה רואה בהתמשכות החקירה מחדל", כתב המבקר. באשר לרשות המיסים הפועלת במשרד האוצר, הוא הגדיר את פעולתה כרשלנית. "רשות המסים לא הגדירה את קבוצת הרוכלים כקבוצה ייחודית הדורשת טיפול נקודתי. כמו כן לא פעלה הרשות ככלי אכיפה אפקטיבי של המדינה נגד תופעות עברייניות בטיילת", כתב. מרשות המיסים נמסר בתגובה כי בשים לב להארות לדו"ח המבקר הגבירה הרשות את פעילות האכיפה על העסקים באזור הטיילת".

"הבעיה שנוצרה בטיילת טרם באה על פתרונה, והיא פוגעת כבר פרק זמן ממושך באיכות הסביבה, בבטיחות ובמראהו של אחד מ'חלונות הראווה' התיירותיים של ישראל", כתב לינדנשטראוס. הוא הוסיף כי "משרד מבקר המדינה מקווה כי כל העושים במלאכה יפעלו במהרה לפתרון בעיה זו".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי מפקחי היחידה הארצית לפיקוח על הבניה במשרד ביצעו את השלמות חקירת העבירות אשר ביצעו בעלי דוכנים בטיילת הצפונית באילת בתאריכים: 1-2/2/10, וזאת לאחר התערבות מנכ"ל המשרד, רו"ח גבריאל מימון, אשר שחרר את החסמים שמנעו את שהיית הפקחים באילת. לדברי המשרד החקירה בוצעה על פי הנחיית פרקליטות המדינה וחומר החקירה הועבר לעו"ד שגב פלץ - תובע שהוסמך על ידי פרקליטות המדינה לטפל בתיקים אלו.

מעיריית אילת נמסר בתגובה, כי הוחל בפעולות ליישום מסקנות והמלצות דו"ח מבקר המדינה. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, הודיע למבקר המדינה כי הוא מקים צוות שיפעל ברוח מסקנות הדו"ח על הטיילת בחוף הצפוני כדי ליישם את ההמלצות שנרשמו בו. מדובר בצוות מקומי בין משרדי, בראשות האחראי על התיירות, הפיקוח והחופים (מנהלת תפו"ח), עורך הדין גבריאל אביטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully