וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערעור התקבל: יפוצו המתגוררים ליד נתב"ג

גלעד גרוסמן

16.8.2010 / 10:42

ביהמ"ש קיבל את ערעור התושבים המתגוררים בסמיכות לנמל התעופה וקבע כי יש לפצותם בעקבות הרחבת הנמל. השופטת: התושבים אינם צריכים לשאת בנטל הסביבתי והכלכלי

תאגיד כאן

(ערוץ 1)

"החיים בעולם המודרני, הקדמה, מביאים שיפורים טכנולוגיים, ועמם שיפור באיכות החיים. אולם, אותה טכנולוגיה ואותם מטוסים עצמם מביאים עמם מפגעים קשים של רעש וזיהום אויר", כתבה השופטת מיכל אגמון-גונן בפסק דין בו קיבלה את ערעורם של התושבים הגרים בסמוך לנתב"ג, וקבעה כי יש לפצותם בגין הרחבת נמל התעופה גם במקרים בהם ערך הקרקע ירד בפחות מ-5% וגם במקרים בהם הרעש שנוצר לא עבר את סף הרעש הקבוע בתקנים בינלאומיים.

התושבים, בעלי זכויות במקרקעין באזורים הסמוכים לשטח נמל התעופה בן גוריון, ביניהם גם אור יהודה, לוד ומודיעין, תקפו את החלטות ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז מאוקטובר 2007, שדחתה חלק ניכר מתביעות הפיצויים של התושבים על ידי קביעת סף רעש שתחתיו לא יינתן פיצוי וחלקן על ידי מתן פטור מפיצוי על פי חוק התכנון והבנייה. מדובר בתביעות שלפי הערכת ועדת הערר מסתכמות בכחמישה מיליארדי שקלים.

ועדת הערר קבעה כי סף הרעש המטריד עומד על רמת רעש של LDN 60 (רמת רעש ממוצעת במשך 24 שעות) וכי יישובים המצויים בקווי רעש חזוי נמוכים מרמה זו אינם זכאים לפיצוי. השופטת קבעה כי מדובר בקביעה שגויה, מכיוון שמטרד רעש הינו אחד המטרדים הנפוצים הידועים כמפריעים לאיכות החיים, וכי חומרת המטרד תמיד תהא תלויה לא רק בעוצמתו אלא גם במשכו ובזמני הופעתו.

עוד קבע בית המשפט, כי אמנם אין מנוס מהרחבת שדה התעופה לטובת כלל התושבים והתיירים הנכנסים, אולם מכיוון שהנטל הסביבתי נופל על המתגוררים ביישובי הסביבה, אין מקום להטיל על אותם תושבים גם את הנטל הסביבתי הכלכלי, ויש לפצותם בגין ירידת ערך.

"פסק דין תקדימי"

מרשות שדות התעופה נמסר כי הרשות "לומדת את פסק הדין ובוחנת את צעדיה לרבות הגשת ערעור. בשלב הזה פסק הדין אינו אופרטיבי לביצוע אלא מהווה הנחייה לועדת הערר של מחוז המרכז. רשות שדות התעופה משקיעה עשרות מיליוני דולרים במיגון אקוסטי בדירות מגורים ובתי ספר בישובים הסובבים לנתב"ג. בנוסף, אימצה הרשות את תקני המיגונים המתקדמים ביותר בעולם, כנהוג בכל המדינות המערביות".

עורך הדין משה רז כהן, שייצג חלק מהתושבים, אמר כי "מדובר בפסק דין תקדימי וראשוני שמכיר באחריות המדינה לנזק העצום שנגרם לתושבי הסביבה".

הוא הוסיף כי "כבר בשנת 1997, כשתוכנית המתאר לנתב"ג 2000 אושרה, היה ברור שמדובר בתוספת רעש משמעותית, ורשות שדות התעופה אף סירבה לחתום על התכנית עד שלא קיבלה התחייבות מהאוצר לשיפוי במקרה של תביעות פיצויים".

לדבריו, "מדובר בהחלטה אמיצה וצודקת שתסייע לאותם תושבים שחייהם הפכו לבלתי נסבלים ושלא יכלו לעזוב את האזור מכיוון שערך הדירות שלהם נפגע בצורה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully