וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל שאלה תשובה: על ועדת טירקל

אורי הייטנר

12.8.2010 / 7:40

באותו ערב שבת מר ונמהר ב?1994, עת הגיעה בשורת האיוב על כישלון הניסיון לחלץ את נחשון וקסמן ועל נפילתו בקרב של סרן ניר פורז, התייצב ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין, מול פני האומה, כשלצדו הרמטכ"ל אהוד ברק. רבין לא אמר שהוא, כדרג מדיני, אחראי על ה"מה", ושהרמטכ"ל, הניצב לצידו, אחראי על ה"איך". זה הרי ברור. רבין פתח ונטל אחריות מלאה על ההחלטה ועל תוצאותיה. הוא שב וחזר על כך באופן שאינו משתמע לשני פנים.

המשמעות המנהיגותית של דבריו לא היתה בשום אופן הסרת האחריות ממישהו מהדרגים הנמוכים יותר. נהפוך הוא, היתה זו דוגמה אישית לכך שכל דרג נושא במלוא האחריות על חלקו במשימה, ועל כל הדרגים הכפופים לו.

השאלה היא, האם כך היה נוהג רבין אילו נדרש להופיע בפני ועדת חקירה משפטית בעקבות האירוע? ואין לי ספק שאילו היום היה קורה הדבר, מיד היה מופעל לחץ כבד מנשוא להקמת ועדת חקירה משפטית, רצוי ממלכתית, וסביר להניח שבסופו של דבר היא היתה קמה.

ואז, האם גם בוועדת החקירה היה ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין אומר את אותם דברים? אין זה מן הנמנע שבוועדת חקירה גם רבין היה נוהג כבוועדת חקירה, ונאלץ להסביר דברים שאמורים להיות ברורים כמו בנוגע ל"מה" ול"איך".

החקירוקרטיה הורסת את הדמוקרטיה

ועדות החקירה המשפטיות מנהלות מעין הליך שיפוטי, לכן המעידים בפניהן מצטיידים בסוללות עורכי דין. המעידים שואפים לצאת זכאים והחוקרים שואפים למצוא אשמים. תפקידו של סנגור הוא להוציא את מרשו זכאי. גם סנגוריהם של המופיעים בוועדת החקירה מקבלים שכר גבוה מאוד כדי להוציא את מרשיהם זכאים.

זה ההבדל בין תרבות התחקיר הראויה של צה"ל לבין תרבות ועדות החקירה המתפשטות בישראל. התחקיר נועד להפיק לקחים מטעויות כדי להשתפר. לכן התרבות המקובלת בתחקירים היא לשאוף להגיע לתרומה מקסימלית של כל משתתף, כולל הצגת טעויותיו, כדי להביא להצלחת התחקיר.

לכאורה, זו גם מטרתה של חקירה משפטית, אולם בפועל זהו הליך של חיפוש אשמים. הליך כזה מעודד את תרבות הכסת"ח והראש הקטן, מכיוון שה"נאשמים" המנסים להוכיח את "חפותם". העדויות של ראש הממשלה ושר הביטחון בפני ועדת טירקל הן עדות לכך.

הקמתה של ועדת טירקל היתה שגויה מלכתחילה. החלטת הממשלה לעצור את המשט היא החלטה מדינית לגיטימית שנמצאת בסמכותה של הממשלה הנבחרת. ככל החלטה כזו, היא עומדת למשפט הציבור; לביקורת פוליטית ותקשורתית. החלטות מדיניות אינן עניין משפטי, והעמדתן לחקירה רק פוגעת בדמוקרטיה ובתרבות השלטון.

החקירוקרטיה הורסת את הדמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully